• Anja 19 juli 2008
    Äldre 22 Nov 00:08
    14728 visningar
    90 svar
    90
    14728

    Fruar - sommarbröllop 2008

    hallå allihop

    Grattis Furillen var underbart. Så glad jag blir Förstår precis det du beskriver om martins känslor o reaktioner. Förstår både honom, att han inte vill/vågar känna och dig, att det känns tråkigt, men det går ju säkerligen över ju längre in i graviditeten ni kommer

    Englali
    Håller tummar för en bebis i din mage inom kort Kommer hoppa och studsa av glädje här på stolen framför datorn när du berättar sen

    Själv är jag fortf arbetslös men ska på en intervju på onsdag. Vågar inte berätta ännu vad det är för jobb men jag lovar att berätta sen Man vet ju ej vem som känner vem och vem som läser på nätet osv

    Angående säljarna t vår brf, som vi stämde, så skulle vi mötas i rätten den 2 december. Detta har dom nu skjutit på till den 25 januari så vi blev rätt besvikna. Vi hade ju räknat med skadeståndet innan jul, så att vi skulle kunna renovera här under januari då jag fortf är arb.lös OM jag får detta jobb, för då börjar jag jobba 1 feb.

    Ska även sätta igång med intensiv kurs på körskola i januari. Nu jä..lar ska körkortet tas.

    Hur är det med alla andra på tråden då

    Pumpkin, hihi förlåt mitt barnvagnstjat inne på fb, hehe. Jag insåg inte att ni skulle bo i norrland när bebisen var född. Jag trodde ni bodde i Södertälje? eller har ni flyttat, eller ska ni flytta?

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 22 Nov 22:21
    #15

    Pumpkin

    Tror absolut ni orkar flytta med tanke på hur ni känner för Södertälje. Däremot kan jag tänka mig att det kommer bära dig emot att flytta från din familj just när du går hemma och har din lilla bebis! Så ni får väl se hur det känns då

    Du blir säkerligen nöjd m vagnen om du provkört den och det känns bra

    Angående influensasprutan så hade jag oxå nojjat jättemycket över att ta den som gravid, det gjorde jag även som icke-gravid. Men efter att ha lusläst nätet så grundligt som man bara kan så väger det helt klart för och vi har vaccinerat hela familjen.

    Jag hade gjort det när jag gått så pass långt in i graviditeten att bebisen liksom är "färdigutvecklad" och bara ska "fetta till sig"

    Men jag hade, om jag var som du Furillen, som jobbar med människor, absolut tagit den så fort jag gick över v.12. För det väntas ju komma ett uppsving med svinis nu till jul, som alltid med såna här virus/epidemier/pandemier så går det ju neråt och uppåt och ju kallare och torrare luft desto mer lättsmittat är det och då ökar smittrisken ofantligt mycket.

    just om gravid ÄR man ju en riskgrupp i sig och alla mina gravida vänner har definitivt rekommenderats att ta den. Speciellt de av mina vänner som är gravida och jobbar i vården. Där har det liksom inte var någon tvekan alls.

    Sägs ju även att bebis får ett visst skydd mot influensan och det hade jag tyckt var tryggt om den ska födas i en värld där en pandemi pågår. Nya små bebisar, även om man ammar dem, är ju så sårbara och har inget egentligt eget immunförsvar mer än det dom får genom bröstmjölken.

    Så i en avvägning mot vad vaccinet kan göra och vad influensan kan göra så hade jag lätt valt vaccinet.

    En av mina absolut närmsta vänner vaccinerades när hon gått över v.12 med bara två dagar just för att hon jobbade i vården. Då var hon runt och pratade med alla läkare hon känner på lasarettet och med olika barnmorskor och de rekommenderade alla samma sak.

    Som jag har fått intrycket så mattas myterna/konspirationsteorierna om detta vaccin av mer och mer. Tycker media har skött detta riktigt uselt faktiskt! Grunden/basen i det här vaccinet är ju samma som i alla årliga influensavaccin medan virussträngen så att säga, såklart är en annan.

    Furillen, förresten, att må väldigt illa har jag hört är ett bra tecken. Det betyder att den lill* riktigt har SATT SIG och att allt står rätt till och att det utsöndras hormoner utav bara sjutton precis som sig bör. Kan vara en myt, hihi, men håll du fast vid det

    Tack för era lycka till. Känns riktigt bra inför intervjun faktiskt.

    Kan berätta här vad det är för jobb. Det är som dagbarnvårdare, alltså dagmamma. Och för varje dag som går så känns det bara bättre o bättre. Jag känner nästan att jag redan HAR FÅTT jobbet och att allt är klappat och klart, haha. Det är så RÄTT. Jag skulle älska det. Jag vet det!

    trivdes ju så grymt bra att jobba med barnen på mitt tidgare jobb! Och jag kände verkligen att jag hade så mkt att ge och att de gav mig så mycket. Tror att jag går väldigt bra ihop med barn. De berikar verkligen ens syn på saker och ting med sitt klara sätt att se på saker och resonera. Så uppfriskande jämfört med att jobba med cyniska, negativa vuxna haha

    Nädå...

    Vad tror ni att man skulle kunna få för frågor på en intervju till dagmamma? Ös på, ge mig alla ni kan komma på!

    Sedan undrar jag om någon vet, om någon känner en dagmamma, för jag kan itne få fram det på nätet. Kanske någon vill hjälpa mig.

    jag funderar nämligen över vad man får "hjälp" med. Jag får ju såklart lön men den är såååå dålig. Speciellt här i skåne, typ runt 18-19.000 som dagbarnvårdare. Vad hade ni begärt vid intervjun, för det kommer dom att fråga. Jag tänkte säga 20.000.

    Men jag tänker på sånt som att jag måste införskaffa en typ tvillingvagn (sittvagn, begagnad typ), matstolar, lek och ritmaterial och dessutom så är det ju så att jag kommer att ha kostnader för 5-6 barn som ska äta frukost, lunch och mellis här. Detta kan man väl inte väntas betala för sin lön, för då har jag ju mer pengar med a-kassa även om det känns sjukt att tänka så. Vi har ju inte riktigt råd att leva så här, så jag vill ju verkligen ha ett jobb och detta jobbet känns så otroligt perfekt för mig.

    Hela familjen är införstådd med de förändringar som detta kan föra med sig och nu har vi dessutom, utav banken fått lov att "låna" upp oss, lägga till på våra bolån så att vi helt kan göra färdigt här hemma innan den 1 feb, då detta jobb skulle köra igång.

    Vi har det ultimata boendet för att jag skulle kunna jobba så här och barn är verkligen något jag brinner för.

    Sedan alla saker som jag inte vet om detta jobb, är ju sådant jag får lära mig för man ska ju följa förskolans lärarplan osv.

    Så om någon vet hur det funkar med "bidrag för lekmaterial och mat" och om ni vill ösa på med vilka frågor ni tror jag skulle kunna få så snälla, tala om

    Jag är alltid så grymt nervös inför sånt här och jag har alldeles för höga krav på mig själv, så jag blir nog betydligt mer nervös än jag borde just för att jag är sådan.

    Vill verkligen höra allt ni har att säga

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 22 Nov 22:49
    #17

    Pumpkin

    Ja så tänker jag oxå. Det MÅSTE ju vara så att man får ett bidrag, typ per barn, precis som med skolpeng. Annars skulle ju krasst tänkt, ingen ha råd att vara dagmamma. Om de inte har en man som drar in väldigt mycket pengar, med tanke på att lönen faktiskt är pinsamt dålig med tanke på att man upplåter sitt hem (med allt slitage och "förstörelse" det innebär) och att man faktiskt tar hand om barnen som är vår framtid. Själv ser jag iallafall det som jätteviktigt. Man blir ju en person som i allra högsta grad påverkar och formar barnens personligheter och tankar och då gäller det verkligen att vara ett bra föredöme på alla sätt och vis! Skitstort ansvar ser jag det som!

    Snälla klura på lite frågor. Blir oändligt tacksam om du kommer på några som jag får fundera på

    Visste inte att din familj bodde 13 mil bort. Trodde att ni hade dem i er närhet på nåt vis. Fast det visste jag ju egentligen att ni inte hade. Då förstår jag bättre.

    Jag hade nog hellre flyttat precis innan bebis kom, så att man hann få iordning i nya hemmet INNAN och slapp flytt när bebis väl är där. Skitjobbigt att hålla på att packa, flytta och packa upp då coh inte ha det ordnat o fint runt omkring.

    Jag blev galen mot slutet av mina graviditeter och boade något helt sjukt. Blev gråtfärdig om NÅGOT inte var rent, stod som det skulle osv. Trodde aldrig jag skulle kunna bli sån men dom säger ju att det är en "djurisk" sida hos oss och hade jag då levt i flyttkaos så tror jag att jag hade blivit galen.

    Finns det ingen möjlighet att flytta typ en till två månader innan, som i mars/april? Det vore ju perfekt.

    Jag flyttade någon månad innan Emil kom. Det var underbart!

    När han föddes bodde jag i ett helt nytt fräscht, välstädat hem, där jag dessutom precis rensat ut alla onödiga saker.

    Mycket skönt för sinnet

    haha

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 24 Nov 22:37
    #33

    Gaaah snälla någon!!!

    Hjälp mig...

    Frågor till intervjun! Den är ju imorgon. Jag behöver verkligen er hjälp!

    Om ni skulle anställa en dagmamma. Vad hade ni velat veta? Vad får frågor hade ni tyckt var viktiga?

    Pleeeeeeze!

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 25 Nov 00:54
    #35

    Men frågorna berhöver inte alls ha med sådan verksamhet att göra.

    VAd är typiska frågor.

    Självklart den med, vad är din bästa o din sämsta sida.

    Varför tror du att du passar för det här jobbet.

    Sen är här frågor jag fått av andra:

    Vad tycker du att en bra dagbarnvårdare ska ha för egenskaper?

    Varför vill du ha det här jobbet?

    Vad har du att tillföra det här jobbet? osv

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 25 Nov 00:54
    #36

    Fyll på är ni söta... jag har förmiddagen på mig imorgon att fundera oxå

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 25 Nov 00:56
    #37

    Sedan LÖN!

    Någon alls som har en aning om vad dagmammor/dagbarnvårdare har för löner?

    Jag har hittat över landet, men inte specifikt här i skåne, där jag fruktar att det ligger lägre, precis som alla andra löner i människorelaterade yrken gör här nere (det SUGER).

    Någon som känner en dagmamma i skåne? Gärna Malmö/Lund-trakten?

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 29 Nov 21:02
    #40

    Hej allihop

    Kändes som att intervjun gick bra. Kvinnan som intervjuade mig ska komma hit den 8:e på heminspektion, vilket ju är rimligt. Sen ska ju både jag och Daniel kollas upp i både polis- och sociala register, vilket såklart är rimligt när man ska ta hand om andra barn.

    Godkänns vi och hemmet (vilket jag just nu är MKT tveksam till eftersom vi inte kan få mer lån till renoveringen FÖRRÄN JAG KAN BEVISA att jag fått jobbet) så bestäms en dag då jag ska "gå bredvid" de andra dagbarnvårdarna i närområdena, 3 stycken. Sedan får de se om de tycker att det "klickar".

    Det var 30 sökande och fyra som kallats till intervju. Så jag antar att alla vi fyra (eller iallafall några av oss) går vidare till heminspektion och träff med de andra.

    Är väldigt omständligt alltså och OM jag skulle få jobbet, vilket jag verkligen vill så har vi ju INTE mkt tid på oss att fixa lånet och göra klart här för sen är det jul och ooops sen är det januari liksom.

    Viket började egentligen direkt efter nyår, vilket jag inte alls förstod av ansökan där det stod januari/februari (detta tolkade jag som månadsskiftet jan/feb) så jag fick ju där även säga att jag inte tror jag kan börja förrän 1 feb pga renoveringen.

    Är lite moment 22. Vi kan inte renovera förrän jag "fått" jobbet, men jag kanske inte kan TA jobbet pga att vi inte KAN FÅ lånet nu.

    Just nu är det mycket som är upp och ner här. Jag får se om jag orkar berätta nån dag. Orkar inte för tillfället.

    kram på er

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 29 Nov 21:04
    #41

    jag begärde 20.000 iallafall, vilket hon sa är en "lämplig/rimlig" lön och skrev ner på ett papper. Usch så jobbigt sånt är.

  • Anja 19 juli 2008
    Äldre 15 Dec 15:15
    #49

    Hihi Pumpkin så du har inte berättat könet här inne än! Jag säger inget

    Men grattis till er lill*

    Jag gick vidare till tredje och sista "momentet" i intervjun. Jag och två till, så idag har jag träffat de andra i teamet. Man jobbar rätt tätt så de vill såklart oxå ha lite att säga till om.

    jag tror att jag har en bra chans, men om jag ej får det så beror det nog på att min utbildning ju inte är "den rätta", vilket jag tror att de andra sökandes är. Jag har ju ingen pedagogik i min utbildning. Tänker läsa in den på distans under våren, men det glömde jag såklart säga när vi satt o pratade.

    Det kändes bra men man vet ju inte. Jag var den fösrta de träffade om jag förstod rätt. Mötte nr 2 i dörren när jag gick, haha.

    Vi fick 45 minuter var med dem och även med barngruppen (deras barngrupper) för att de skulle få en chans att se oss med barn.

    Men sånt där är verkligen jobbigt. Även om det bara var typ en timme så var jag helt slut när jag gick därifrån.

    Jobbigt när man vet att man bara har kort tid på sig att "ge ett bra intryck". Lagom personligt, ej för mkt, men ändå ge en bild. Inte lätt. Insåg efteråt att jag i princip inte berättat nånting om mig själv, utan vi talade om själva jobbet, min utbildning och de berättade massor, sedan åt vi frukt med barnen och då var det ju mest allmänt prat.

    Ni får ju gärna hålla tummarna

    Myran
    Så duktig du är! Det är många kilon du klarat av att gå ner. Var riktigt stolt! Kul att ni får sätta igång bebisverkstad sen

    Furillen
    Shit vad skönt... Oftast om det går "snett" i fosterutvecklingen så är det ju i v.8-9 så du kan nog känna dig rätt lugn nu. Om hjärtat pickade nu och allt såg bra ut så kan du slappna av lite. Så glad jag blir för din skull. Förstår din ångest innan.

    Nu ska jag rusa t köket och börja m middagen... ville bara rapportera lite till er

Svar på tråden Fruar - sommarbröllop 2008