• PerJ
    Äldre 19 Nov 19:52
    6089 visningar
    8 svar
    8
    6089

    Misstänker att min fru är deprimerad

    Hon flyttade till Sverige -01 och vi gifte oss -05...under våra år har hon känt skuld till sina föräldrar som är kvar i hemlandet och vi har försökt ställa upp på dem så mycket som vi bara kan. Hon har sedan -04 ett jobb som kräver enormt mycket av henne och där hon periodvis känner att hon inte klara av situationen. Vi fick en son -08 och hon var hemma fram tills oktober -09 och henns beteende har under den tiden varit mindre stressad osv. Vid ett par tillfällen har det kommit upp att hon vill bara lämna allt för hon orkar inte mer - hon har ingen energi säger hon. Efter det att hon började jobba och jag gick hem som fl har hennes stresstolerans sjunkit ordentligt. För två veckor var hon iväg på en tjänsteresa (under en veckas tid) när hon kommer tillbaka säger hon att hon inte orkar att ljuga mer utan tycker att vi skall bryta upp direkt för det funkar inte längre. Jag föreslog att vi skulle söka hjälp genom äktenskapsrådgivning och hon håller med då det känns som vi inte reder ut situationen själva. Till problemet, vi är i ett känsligt läge där jag försöker visa att jag faktiskt tror på oss och att jag älskar henne och hon har mer eller mindre slagit av känslorna totalt. Jag vet inte hur jag skall få henne att söka hjälp om det nu beror på en depression. Det mesta pekar depresiva drag med dålig självbild, ångest, låg stress tolerans, ingen ork, vänder sig innåt mm.

    Stundtals känns allt hopplöst och jag vill ge upp men inners inne älskar jag henne och försöker ha förståelse inför situationen även om det är svårt.

    Är det något som har hamnat i en liknande situation?

  • Svar på tråden Misstänker att min fru är deprimerad
  • nano86
    Äldre 19 Nov 21:34
    #1

    Vi har inte vart i en exakt liknande sist men min sambo fick för drygt ett år sen diagnostiserat deprisson.

    Att ni går till familjrådgivningen tror jag är jättebra, dom kan hjälpa till att slussa din fru vidare till läkare. Annar kan man alltid ringa till sin vanliga vårdcentral och få remiss därifrån. Vi ringde direkt till psykiatrin men min sambo var redan inskriven där (av helt andra orsaker) så jag vet inte om man kan ringa dit direkt?

  • Aleta
    Äldre 20 Nov 10:47
    #2

    Det är jättebra att ni tänker gå i familjerådgivning. Skynda er dit innan ännu fler problem hopar sig.
    Lycka till och depressioner går att bota!

  • Imma
    Äldre 20 Nov 12:03
    #3

    Jättebra att ni båda är beredda att söka extern hjälp för att komma tillrätta med era problem (oavsett om det beror på en depression eller något annat). En sak som man får leva med om man är gift/sambo med någon som har lämnat sitt hemland för att vara med en själv eller av någon annan anledning är att det är en svår saknad den personen måste leva med (kultur, familj osv.). Den saknaden får man inte ta lätt på, utan ha fullaste respekt för. Min man är från Tyskland och har hela sin familj och sitt skyddsnät där. Det är klart att det påverkar vår relation.

    Lycka till!

  • Bluebr­ide
    Äldre 20 Nov 23:28
    #4

    Om det är riktigt illa så kan man faktiskt bli inlagd på psyket även om det bara är för några dagar. Där får man prata och man får vara lite för sig själv. Det låter som hon är för stressad och egentligen skulle behöva en time out, framförallt från jobbet, även om det är svårt i dagens läge. Hon skulle behöva komma bort och få skämma bort sig själv, kanske en spa-weekend eller så. Gärna ni två tillsammans och fixa barnvakt. Lycka till!

  • shakyn­ose
    Äldre 21 Nov 09:23
    #5

    Håller med Aleta! Familjerådgivning verkar jättebra, det är ett sätt att visa att man tror på sin kärlek och är beredd att kämpa sig igenom problemen.

    Lycka till!

  • MissIn­ko
    Äldre 27 Nov 09:57
    #6

    Det låter som om din älskade fru är djupt deprimerad och har gått in i en osynlig vägg för länge sen.
    Och att bryta upp från dig är bara ett försöka att göra något, vad som helst, men det enda som faktiskt hjälper henne är en läkare!
    Ring till en psykologiskmottagning och berätta precis det du har skrivit, tyvär tror jag inte familjerådgivning hjälper i det här stadiet då det har gått för långt. Hono behöver sjuksrivas kanske till och med läggas in ett par dagar så hon känner sig trygg och kan öppna upp sitt innersta.

    Jag har varit i precis samma tillstånd och bröt upp med min föredetta för att försöka ändra på min situation, inget hjälpte tyvär och jag kollapsade totalt.

    Ibland måste man tvinga iväg en person till en läkare och läkaren i sig måste övertygas om att din fru är sjuk! Tjata på henne och läkaren, dem kommer tacka dig i slutändan!''

    Hoppas det löser sig för er båda, men ge inte upp i dagens samhälle behöver vi inte må dåligt, det finns hjälp, även om det krävs tjatigkärlek från sin man!

  • Sebast­iána
    Äldre 27 Nov 10:13
    #7

    Lämnat hemlandet

    Stressigt/krävande jobb

    Småbarn

    Vill man dessutom göra så bra som möjligt på alla fronter och har höga krav på sig själv är det inte konstigt att man går in i väggen. Att hon säger att hon vill bryta upp från ert äktenskap tror jag är ett tecken på att hon vill "hoppa av" det stressade och kravfyllda liv hon lever nu - OBS! Det kan hända att hon ställer mycket högre krav på sig själv än vad omgivningen gör.

    Familjerådgivning låter som en bra start för att reda ut detta.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 27 Nov 11:34
    #8

    Familjerådgivning är guld värt för många :)
    Förhoppningsvis kan hon få egen hjälp via dem, annar tycker jag du ska försöka stötta henne i att söka efter att få träffa en kurator och läkare.
    Är själv i en deprission sen länge tillbaka och känner igen mig i att vilja "hoppa av livet". Då kommer tankar på att bryta upp sitt förhållande, flytta.. Men det är oftast bara en reaktion på trötthet och orkeslöshet.

    Hoppas allt går bra för er och att familjerådgivningen går bra!

Svar på tråden Misstänker att min fru är deprimerad