• Humlan­66
    Äldre 16 Nov 21:45
    3132 visningar
    10 svar
    10
    3132

    Hjälp. vi söker..

    Min m2b och jag söker med ljus & lykta efter en söt liten hundvalp ( helst tik ) och undrar om ni här inne kanske själva har eller någon ni känner en valp som letar ny ägare ? Hunden ska vara av mindre/mellan modell och ej kamphundar. kollar blocket dagligen men hittar ingen lämplig vovve

    Ser ofta ämnen här inne som INTE är brölloprelaterade så då tänkte jag att jag kunde göra ett försök jag med. Hoppas ingen tar illa upp ?

    Vet ni någon så inboxa mig gärna

    Tusen tack på förhand

  • Svar på tråden Hjälp. vi söker..
  • nikita­katt
    Äldre 16 Nov 22:02
    #1

    Vi har precis skaffat en bearded collie, han är 15 v och har syskon kvar, eventuellt en tik men åtminstone nån hane. Vi visste ingenting om rasen men har blivit positivt överraskade, våran kille är lugn, super snäll och lättlärd. Nackdelen är väl att de drar in en del smuts så man får vara flitig med dammsugaren men istället fäller dom inte hår.

    Hade för mig att du bor i Gävle så jag tänkte tipsa dig för om ni är intresserade får ni garanterat hälsa på dem för uppfödaren är jätte gullig och kan precis allt om rasen utifall ni har några frågor.

    Ska passa på att säga att de är aktiva hundar så man måste vilja vara ute med dom och leka och träna. Vår kille sover till 11 på morgonen och vill gärna ligga inne hela dagen bara han får en rejäl lekstund ute så det är inga hyperaktiva hundar men det funkar inte med enbart korta promenader.

    Oj vad långt det blev =) Men fråga gärna om du undrar nåt om rasen, kenneln hittar du på www.kennelhairdog.se

  • Paja
    Äldre 16 Nov 22:04
    #2

    kolla vovve.net där ligger det annonser från skk kennlar, kanske en dansk svensk gårdshund, mycket trevlig ras!

  • Humlan­66
    Äldre 16 Nov 22:04
    #3

    Vad snälla ni är

    TACK. Tar gärna emot fler tips

  • AnKen
    Äldre 17 Nov 09:56
    #4

    Vi väntar på vår lilla valp som får komma hem om någon månad, en finsk lapphund en jättetrevlig ras och en bra familjehund. Har sett att det är många valpar på gång som är leverans klara de närmaste veckorna.
    Titta in på www.slk.nu/ för en kennel i ditt område.

  • Chris2­4
    Äldre 17 Nov 10:03
    #5

    Vi ska också skaffa hund och jag tänkte precis lägga upp en tråd! hahaha men nu följer jag din tråd ist o tar upp råd & tips här. tack!

    Nej, finns många trådar som inte är bröllops relaterade på BT, hehe. men det finns ju olika trådar för olika ämnen så.

    Lycka till förresten!

  • Äldre 17 Nov 10:11
    #6

    Vi skaffade vår underbara vovve för två månader sedan från Hundar Utan Hem, det kan jag verkligen rekommendera! Vår hund är 1,5 år gammal men de har även valpar.

    hundarutanhem.se/

  • Humlan­66
    Äldre 17 Nov 10:22
    #7

    Vi är ute efter en blandras mycket därför att dom sjunker i pris och är lika goa hundar ändå. Vi har inte råd att betala 10 tusen för en hund mitt i bröllopsplanerna.

    Fast jag har sett att det finns dom som är enbart är ute efter att tjäna pengar på sina valpar och har nästan samma priser för en renrasig vovve med stamtavla och sånt gör mig så irriterad

    Och tack vare Paris Hilton så har chiuava priserna stigit till orimliga gränser ,menar 16 papp för en valp

    Nu ska jag kika på era tips och fler är såklart välkommna och helst blandras då :)

  • mrsJR
    Äldre 17 Nov 11:24
    #8

    Var dock lite försiktig och titta inte bara på priset. En blandras utan stamtavla som man inte vet något om kan bli kostsam i längden med veterinärkostnader och annat pga sjukdomar. Har hunden en stamtavla kan man gå tillbaka och titta på vilka sjukdomar som finns och dyl. En hund som är billig i inköpspris kan bli dyr i drift.

  • nikita­katt
    Äldre 17 Nov 13:59
    #9

    Vi funderade också på en blandras innan vi skaffade våran. Vi också detta råd och dessutom att lynnet på en blandras ofta är oförutsägbart då man inte vet vilka egenskaper den har från de olika raserna. Den kan alltså bli något helt annat än vad mamman och pappan är. Sedan blev vi också lite varnade angående omplaceringar även fast det är en väldigt god tanke så kan den innebära att man får oväntade problem med hunden.

    Lycka till nu, hoppas ni hittar en valp som känns helt rätt för er! =)


    mrsJR skrev 2009-11-17 11:24:41 följande:
    Var dock lite försiktig och titta inte bara på priset. En blandras utan stamtavla som man inte vet något om kan bli kostsam i längden med veterinärkostnader och annat pga sjukdomar. Har hunden en stamtavla kan man gå tillbaka och titta på vilka sjukdomar som finns och dyl. En hund som är billig i inköpspris kan bli dyr i drift.
  • Humlan­66
    Äldre 17 Nov 14:09
    #10

    Jag har ju vart hundägare förut och min erfarenhet har varit att blandraser är lite tåligare hundar än renrasiga OM det inte blandats hejvilts förståss. Sen kan man ju fråga hur förra kullen blev om det inte är första kullen.Sen köper man ju inte en hund som inte vart till veterinären innan köp. Sen är det ju inte allt som kommer fram förs hunden är vuxen såklart, men man får väl fråga så mkt det går och undersöka

    Omplaceringar vet jag kan vara svårt och jag har blitt erbjuden flera vuxna hundar men tackat nej.det är bättre att vara med från början

Svar på tråden Hjälp. vi söker..