• bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 06:51
    16619 visningar
    36 svar
    36
    16619

    Borlänge 2010

    Hejsan!
    Finns det någon mer där ute som planerar bröllop i borlängetrakten? Vi gifter oss i Stora Tuna kyrka i oktober 2010 och det skulle vara roligt att ha någon att bolla tankar och idéer med.
    Roligt att höra vad ni väljer för florist, catering, lokal etc.

  • Svar på tråden Borlänge 2010
  • bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 14:37
    #4

    Hej!

    Roligt med fler Borlängebröllop. Vi bor inte heller där nu. Flyttade till Uppsala för ca 7 år sedan men både jag och min blivande man har största delen av släkten där uppe så lite koll har vi nog ändå på borlängebygden.

    Vad roligt med Sunnanö. Jag hade en nyårsfest där för några år sedan. Kommer inte riktigt ihåg hur allt ser ut men jag vill minnas att det var en ganska fin lokal med många fönster och högt i tak.

    Vi har bokat Nybo bygdegård för vår fest (ligger mellan Gustafs och Stora Skedvi). Kostar 1400 plus 1kr per rödvinsglas och champagneglas. Då ingår allt, porslin, glas, ljusstakar mm. Kanonbra tycker vi då vi inte heller vill ruinera oss på den här festen.
    Vi tänker oss max 70 gäster och en budget på 50000 (fortfarande rätt mycket pengar för en dag tycker jag). Spartips tar jag tacksamt emot om du har några sådana.

    Vi har inte kommit jättelångt i planeringen. Vi tänker spara pengar under det kommande året så summan vi kommer upp i får nog styra en hel del när det kommer till alla val vi ska göra.
    Men vi kommer nog att lägga det mesta av våra pengar på mat och dryck och sen spara in på det andra. Jag kommer binda min egen bukett och fixa hår och smink och sådant på egen hand och sen hoppas jag att jag ska kunna sy min egen klänning :) (vi får se hur det går med det)

    Låter ni era gäster ta sig hem/in till stan på egen hand efter festen eller kommer ni ordna med skjuts? Vi sitter i samma situation med en festlokal som ligger en bit utanför borlänge centrum.

  • bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 14:38
    #5

    Jag kan visst också skriva långa inlägg ;)

  • bröllo­p 101009
    Äldre 28 Oct 16:54
    #7

    Det finns en ganska stor risk att jag överskattar min egen förmåga när det gäller sömnaden men klänningen är inte jätteviktig för mig. Jag har sytt enkla kläder från mönster förut så om jag hittar ett bra mönster finns det en stor chans att jag testar. Jag kan alltid köpa tokbillig metervara på ikea och testa på innan jag går över till fintyget.
    Jag vill också ha en kort klänning, eller strax under knät tror jag blir lagom. Hur ser klänningen du har hittat ut?

    Kolla in den här sidan för tips om tillverkning av slöjan
    www.brudobrollop.se/gds/sloja.htm
    Det tror jag säkert att du klarar själv och tyll behöver ju inte alls vara dyrt.

    Det finns många bra frisörer på Anne & Co i Borlänge men de brukar vara inbokade tidigt. Jag tänkte be min frisör hjälpa mig styla håret lite snyggt (och hållbart) någon gång innan bröllopet. Sen ska jag förhoppningsvis kunna upprepa det själv på bröllopsdagen.

    Appropå det där med att ta hjälp av släkten så har vi en liten plan när det gäller tårtan. Vi tänker nog be några av våra gäster att de tar med sig en egenhändigt bakad tårta med förutbestämda mått. Sedan bygger vi en fin liten ställning där vi ställer alla tårtor vi har fått och vips, en urtjusig bröllopstårta. Passar oss jättebra och jag ser fram emot alla hemmagjorda halvt misslyckade tårtor :)

  • bröllo­p 101009
    Äldre 2 Nov 18:08
    #17

    Hej JuliaAmalia, välkommen till tråden!

    Vad roligt med fler bröllop i Borlänge! När under 2011 planerar ni ert bröllop. Vi gifter oss ju inte förrän i oktober nästa år så det är ju nästan 2011 :)

    Om ni ska gifta er i Amsberg så kan jag tipsa om bygdegården i Gimsbärke. Vi tittade lite på den när vi funderade på lokal. Vi hittade några bilder på nätet som såg helt ok ut, det verkar vara ganska nyrenoverat. För oss som ska vara i Stora Tuna blir det lite fel sida av stan men för er kanske det blir jättebra.

    Angående blommorna så tänker jag nog binda bukett själv. Då spelar det nog inte så jättestor roll vilken florist jag går till. Eller vad tror ni? Jag kommer nog nöja mig med en hel del rosor från ICA till dekorationer.

    Jag känner att jag måste göra ett litet erkännande här. Jag har aldrig varit på P&L... Lite pinsamt då hela släkten bor i borlänge men det har aldrig riktigt passat.
    Vad säger ni? Är festivalen värd ett besök?

  • bröllo­p 101009
    Äldre 2 Nov 18:18
    #18

    Jösses vilken fin klänning du har hittat Mrs Opp!

    Själv måste jag dock fösöka hitta en kort klänning som inte är axelbandslös då klänningar utan axelband inte är någon favorit hos min blivande man. Och eftersom att jag inte vill ha tunna axelband är urvalet ganska begränsat. Så tankarna om att sy själv har inte enbart ekonomisk grund.

    Nu har jag däremot hittat till matildasfest.se som jag funderar på att låta sy upp en klänning efter mina önskemål. Tänkte nog skaffa skor därifrån också. Har ni några erfarenheter av dem?

  • bröllo­p 101009
    Äldre 2 Nov 21:13
    #22

    Hallå igen!

    Om allt ner till Gustafs är intressant så kanske ni ska kolla in Nybo bygdegård där vi ska ha vår fest. Det ligger mellan Gustafs och Stora Skedvi. Lokalen är helt ok, en typisk bygdegård. Det finns plats för 150 personer och det finns glas och porslin. (Jättefint porslin) Vi kommer betala 1400 kr för att hyra lokalen från fredag till söndag och kvinnan som har hand om det hela är jättetrevlig så den lokalen kan jag varmt rekomendera.
    Annars finns ju Lindans bystuga även om den inte tillhör mina favoriter.

    jofmanytalents, välkommen hit! Hoppas att barnen fortfarande mår bra. Jätteroligt med fler bröllop! Jag börjar ana att Torsång är ett populärt ställe. Inte så svårt att förstå om man varit där, det blir nog väldigt fint. Då gifter vi oss med bara två veckors mellanrum. Hur långt har ni kommit i er planering? Var ska ni ha festen?

  • bröllo­p 101009
    Äldre 5 Nov 07:46
    #27

    Åh så roligt med klänning! Jag vill också skaffa en nu. Jag hittade en Nixa som jag tror skulle vara perfekt men det var det där med budgeten... Den är ju ganska enkel så den kanske inte kostar multum.
    Har ni någon aning om hur länge det kan gå att få tag i 2009 års klänningar? Jag vill helst vänta till våren med att bestämma hur jag ska göra i klänningsfrågan men jag är lite rädd att klänningen jag har sett är borta då.

    jofmanytalents
    Läste din tråd om missöden med kameran och bilen. Hoppas att turen har vänt nu :)

    Vi kommer att anlita ett par kompisar till min sambos syskon som chaufförer under festkvällen. Vad skulle ni tycka är en rimlig ersättning för att sitta vaken en natt och köra 6-7 varv mellan Gustafs och Borlänge? Är 1000 kr ett hån? (Jag skulle själv tycka att det var en helt ok ersättning.)

Svar på tråden Borlänge 2010