• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Tinga

Nenne - inga cliffhangers när det gäller recept, tack!

• Telis

PB, lycka till på IVF-samtalet imorgon, hoppas att det är en bra läkare så att ni vet lite mer hur ni vill göra!

Nenne, aha, det var en film alltså. Gick den på bio? Jag var alltid tvungen att gå på matiné med min sju år äldre brorsa och det kan ju ha varit så att han vägrade att se Dunderklumpen och därför fick inte jag heller se den.

AM, hoppas att storsonen kryar på sig snart! Jag tror som BS, så länge man inte har problem med andningen så är det lugnt.

junilejon, jag är vaccinerad eftersom jag tillhör en riskgrupp som gravid. I övrigt anser jag att man ska följa sin magkänsla, om du inte vill så ska du inte göra det pga något slags grupptryck.

• nennesjuttioåtta

A M A R E T T O & C H O K L A D K A K A

3,5 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1/4 tsk salt
    1 1/4 dl kakao
    125 g osaltat smör (rumstempererat)
    2,5 dl socker
    2 ägg
    1,5 dl mjölk
    2 mk Amaretto mandellikör

Fyllning:
    150 g mandelmassa
    100 g smält smör
    2 msk Amaretto

Garnering:
    50 g flagad mandel

Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, bakpulver, salt och kakao i en bunke. Ställ åt sidan.

Vispa smör och socker poröst med en elvisp. Tillsätt äggen. Häll ner mjölken i äggblandningen. Rör sedan i de torra ingredienserna och likören. Vispa tills allting är ordentligt blandat.

Gör fyllningen. Riv mandelmassan grovt. Blanda mandelmassan med smält smör och likör till en smet.

Smöra och mjöla en form. Fördela hälften av smeten i formen. Fördela fyllningen över smeten. Täck sedan med resten av smeten.

Garnera med flagad mandel. Grädda kakan mitt i ugnen cirka 45 minuter.

• nennesjuttioåtta

Nu gick det lite bättre.

• nennesjuttioåtta

telis
    ja, jag tror den gick på bio. Såg den fanns som DVD på Mediamarkt.

• Lapinette

Men jösses .. här går jag ned i tvättstugan, fixar lite pasta med räkor och öppnar en flaska vin och ni hinner skriva en jäääkla massa!

• BrudSommar2006

Nenne, det där lät väldigt gott!

Hoppas att vi lyckas få Iris vaccinerad nu när de äntligen sänkt åldersgränsen, är lite knepigt att komma iväg med henne bara och nu är ju vaccinet slut överallt men mer ska visst komma in nu i veckan.

• nennesjuttioåtta

ja här har det brakat iväg ikväll, kul!

• Lapinette

Dunderklumpen på bio ... jag och min kusin som gömde ansiktet bakom händerna för att den var så läskig!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter