• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • muggles
    viktualia skrev 2009-11-12 20:13:42 följande:
    Intressant med era åsikter om boktips... grabbigt passar inte mig så då lär inte jag bidra med sådant till maken... grubblar över de övriga tipsen!
    Två bra skönlitterära pappa-böcker (som jag själv läst med nöje) är Koka makaroner (www.barnsidan.se/cldoc/articles/recension/218.htm) och Pappadagar i råttans år (www.barnsidan.se/cldoc/3004.htm).
    Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om kritiken mot Dick Sundbergs bok - jag läste den själv och jag måste ha missat allt grabbigt! (och jag är ju värsta feministen) Jag tyckte den var rätt rolig
  • muggles

Kängu: instämmer!

Izzie: oj tack för de orden! Men självsäker - jag...? Njae. Fast man blir tuffare med åren och varje gång man gör en lyckad förhandling så blir man lite mer säker såklart. Maken var väldigt stolt över mig
    Läskigt med ansiktsförlamning!! Hoppas det inte är ngt allvarligt.

Tinga: ja som Kängu skriver så är det nog ett av flera bakslag. Men nu har han ju börjat äta och det borde inte dröja länge innan han kommer ur sin tillfälliga matvägran och börjar äta igen. Kramar!

• viktualia

Izzie - håller med AM om att han bör kolla om det kan vara nåt gammalt fästingbett som spökar!!! Lät mycket läskigt!!

Annars är det FREDAG och det är ju himla skönt! Trist är dock att maken kommer att vara borta hela dagen imorgon och på söndag förmiddag drar han till Tyskland på tjänsteresa i 10 dagar. Så jag får helt enkelt underhålla mig själv... Nästa helg tänkte jag åka hem, men den här helgen blir väl inte så upphetsande.

• muggles

Själv ska jag på AW ikväll med gamla kollegor (de har en AW-grupp på LinkedIn så nu är man med i ytterligare ett internetforum suck). Och imorgon ska jag på vinshopping med singelväninnan - kul!

• fru AM

Idag är det ingen rast och ingen ro för AM ... middag för 30 ikväll ... Jag visar mig nog i tråden igen på måndag! Trevlig helg tjejer!

(det blev kokospannacottan m lime + mango-i-rom-topping. Den står och dallrar i kylen nu!)

puss o kram o frreeeedag!

• Ore

Har nu läst ikapp hela gårdagen... Maken konstaterade redan på morgonen att det var modemkrångel, och lovade att fixa det på kvällen. Vilket han också gjorde, men jag var alltså internetlös hela dagen. Kom på strax efter lunch att ni kanske började undra, så det blev ett sms till muggles

AM: Alla som sett min mage säger också att det är en pojk jag väntar... Måndag låter jättebra som födelsedatum för bebben, eller helst tidigare... Igår sparkade h*n nästan hål i magen, kändes det som. Blåmärkesvarning!

Vickan: Vad märkligt att de hoppar över föräldrautbildningen för att hinna med vaccinationer? På "min" MVC ställde de in ungdomsmottagningen en em...

Parnassia: Du efterlyste långvarigt medel mot halsbränna, Losec är det enda jag hittat som haft långvarig effekt. Har dock varit litet nojig kring hur ofta jag tar tabletterna. Det blir i snitt varannan-var tredje dag eller så. Man ska tydligen inte äta dem för länge i sträck, och det tycker jag att jag kommer undan genom att inte ta varje dag

koko: Nej, vad trist att katten inte dykt upp än...

Oms: *vinkar*

Julklappar: Gillar också julklappar, men insåg vissa fördelar i att förhandla bort julklappsbyte med makens bror och hans fru... Så nu har jag lagom mycket julklappar att handla! Och eftersom svärmor äääälskar att köpa massa julklappar så tror jag inte att vi blir lottlösa. Även om det säkerligen minskar litet till förmån till Pyret

Storhandla: Gillar också att storhandla. Helst när maken är med och skjuver vagnen, samt bär kassar. Dock är vår nuvarande lägenhet inte storhandlingsvänlig. Jag saknar ett skafferi. Tji fick jag för att jag INTE öppnade garderober när vi kollade på lägenheten. Var helt övertygad om att det var ett stort skafferiskåp i hörnet på köket, innanför kyl och frys. Men inte - städskåpet är där..? Så det besvärliga med storhandling är att få plats med grejerna...

AM: Ni får köpa julklappar åt varandra på plats i Thailand Jag var ju i Kina strax innan jul förra året, och fick en uppsydd klänning i julklapp. Den har tyvärr inte använts än, eftersom det inte riktigt är en vinterklänning, och min figur i somras inte riktigt passade för klänningen. Men den blir ett bra mått på när jag är tillbaka i min vanliga form...

Telis: Usch för ryggont... Du hade ju ont redan innan graviditeten, har det blivit sämre eller håller det sig någorlunda i schack? En del av det onda kan ju vara "trötthet" i ryggen, i så fall kanske en vetekudde eller liknande kan vara bra? Det har jag själv tyckt varit jätteskönt på kvällarna.´

Muggles: GRATTIS till försäljning av lägenheten. Trist att ni inte riktigt fick det belopp ni ville ha, men riktigt starkt att du stod på dig när ni fick ett högre bud! Jag hade nog varit feg i den situationen, och maken hade varit mer som du... Hur som helst är det skönt att ni gick plus, och att ni nu kan släppa det här orosmomentet och fokusera på nya huset istället!

Tinga: Fasen vad trist att behöva gå tillbaka till sondmatning... Hoppas att det bara är tillfälligt bakslag, och att Piffs ätande snart sätter fart igen!

Izzie: Inte så kul att behöva ställa in resan. Att få ett snyggt kök är ju givetvis trevligt, men det ersätter ju inte en resa. Ansiktsförlamning låter läskigt. Hade något om det i bakhuvudet, att en bekant haft det, och när AM skrev att ni skulle kolla Borrelia så kom jag ihåg att det var det som varit boven, så det ska han definitivt få uppkollat!

Lååångt inlägg det. Avslutar med ett FREEEEEEDDDAAAAAAGs-vrål!!!

• _koko_

Nu har jag vinkat av conny som ska vara hos farfar idag. Ska alldeles snart iväg på den där matshoppingen (var för trött igår när det väl kom till kritan...)! Sen kommer en kompis hit på lunch och promenad, hoppas solen väljer att titta fram!

Tinga - MEN, nu har han ju börjat äta en gång och har han gjort det en gång kan han göra det igen. All styrka till dig.

muggles/telis - Vi bjöd över oss själva med 100 lakan när vi köpte vårt hus (för att slippa ny visning), det ni! Och vi känner ändå att vi gjorde ett kap, så man kan känna sig nöjd även som köpare när sånt händer.
    Grattis muggles och bra jobbat!

izzie - En kompis till mig har också haft halv ansiktsförlamning, han såg inte klok ut i några månader(!) men sen försvann det helt.

Dn (www.dn.se/nyheter/sverige/svininfluensan-smabarn-bor-vaccineras-1.993347) har lyckats skrämma upp mig lite nu så jag måste ta reda på om vi kan få vaccinera oss någonstans snart ("Det är extra viktigt för så små barn att alla i familjen är vaccinerade, säger Jan Liliemark.").

Nu skriker lillebror efter käk.

• viktualia

Ore - ställa in mottagningstider en eftermiddag verkar ju lite mer rimligt än att lägga hela föräldrarutbildadet på is...

och storhandling är klart enklare sedan vi flyttade till hus... jag hör också till dem som gillar matshopping - det är ju en del av matintresset helt enkelt!!

• Fru E

*vinkar till alla*

Har varit på konferens i två dagar och möten resten av veckan så hinner knappt in och kommentera längre *pust*

Men nu är inte nästa möte förrän halv tolv så hänger med er istället för att jobba

Ore-då är den stora dagen idag då??

Tinga-tråkigt med sond igen men ett litet steg på vägen ändå att de äter ostbågar

Gosnosen, September-neeeeeej det var ju inte så det skulle vara många kramar till er båda!

AM-lycka till med middagen! Vilket jobb med 30 personer!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter