• Snodda­sen
    Äldre 24 Sep 11:49
    10081 visningar
    67 svar
    67
    10081

    LCHF någon fler

    hej hej!

    vi har kört lchf i ca 7 månader, jag har gått ner 30 kg och sambon 11. vi har aldrig mått så bra som vi gör nu, sötsuget har försvunnit och vi har ett bra förhållande till mat. vi håller inte på att räkna kalorier utan vi äter enligt lchf och äter tills vi blir mätta! det känns helt fantastiskt! jag har alltid varit ganska överviktig och försökt banta och äta fettsnålt. visst jag har gått ner i vikt, men efter bara 2-3 månader har jag gett upp och sen lagt på mig lika mycket och mer därtill.

    vi har även insett hur bra våra kroppar mår av att inte äta denna mängd kolhydrater som man alltid annars får i sig. de gånger vi har ätit kolhydrater när man varit på fester eller kalas så har magen blivit helt körd efteråt och man riktigt känner vilken effekt kolhydraterna har på sötsuget och på hungern! jag har fortfarande en bit kvar innan jag är nöjd, skulle tippa på 25 kg till, men även när jag nått mitt mål kommer vi fortsätta äta lchf eftersom vi båda mår så mycket bättre av det!

  • Snodda­sen
    Äldre 24 Sep 12:42
    #18

    du behöver inte vara rädd för fettet, du kommer lära dig att älska det :D smör och grädde är några av huvudingredienserna när man öppnar vårt kylskåp. folk brukar bli chockade över vad vi har i kylen för de är så vana att själva köpa massa lightprodukter.

  • Snodda­sen
    Äldre 24 Sep 13:44
    #20

    Men visst är det härligt att kunna äta riktigt gräddig mat, finns det något bättre än en äkta gräddsås och att steka i smör, maten smakar så mycket bättre!

    Har du vägdag på söndag eller? själva kör vi fredagar. festar man till det under helgen och äter för mycket kolhydrater så har man veckan på sig att rätta till det :)

  • Snodda­sen
    Äldre 25 Sep 11:22
    #30

    Man kan väl säga att i princip alla matvaror innehåller mer eller mindre kolhydrater, vi försäker så långt det går att inte äta prudukter som innehåller mer än 5 kolhydrater/ 100g och det utesluter ju ris, potatis, pasta, bröd, gryner osv. däremot har vi hittat ett bröd som innehåller väldigt lite kolhydrater, och vi båda äter en skiva var till frukost några dagar i veckan. Sen måste man givetvis anpassa sig om man bjuds bort på middag, eller om man har fest. Men om vi en dag har ätit på tok för mycket kolhydrater så gör det inget eftersom vi dagen efter går tillbaka och äter som vanligt. Det vi känner vid för stort intag av kolhydrater är att magen blir helt körd och hungern blir jättejobbig. Men det försvinner oftast efter en dag med lchf igen!


    Dalkulla79 skrev 2009-09-24 18:34:28 följande:
    Har ni aldrig ätit nått med kolhydrater under dem 7 mån??
  • Snodda­sen
    Äldre 25 Sep 11:24
    #31

    Min sambo är laktosintolerant så vi äter enbart laktosfritt. Kan det funka för dig? Annars får du helt enkelt använda andra livsmedel, mycket mer smör, creme fraiche, feta köttprodukter ex bacon och fläsk, majonäs m.m. Finns mycket som är fett!


    bridesilly skrev 2009-09-24 21:21:51 följande:
    nån som kan svara mig på detta, i denna diet ska man ju äta grädde och mycket fett. men jag som inte tål grädde, funkar det ändå tros?
  • Snodda­sen
    Äldre 25 Sep 11:26
    #32

    Viktnedgången har varit ganska jämn, den snittar på 1 kg i veckan. Men jag har märkt senaste månaden att det börjar gå lite långsammare. Men det är ju helt naturligt, ju mer man väger desto fortare försvinner kilona, och nu 30 kg senare är det inte konstigt om det saktar ner lite.


    annapytt skrev 2009-09-25 10:05:36 följande:
    Jag kör också LCHF men har inte gått ner så mycket. Tyvärr har det blivit en del fusk också, ehrmm (som har straffat sig med magknip och gaser utöver det vanliga).Har funderat på om man ska köra fakir nån vecka eller två och kicka igång det igen.Snoddasen, som gått ner 30kg. Wow! Grattis! Har viktnedgången varit jämn eller har den stannat upp ibland?
  • Snodda­sen
    Äldre 28 Sep 14:44
    #39

    läser annikas blogg några ggr i veckan, även www.kostdokton.se och www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp riktigt bra inspiration och bra läsning om vad som sägs inom kostdebatten!


    bridesilly skrev 2009-09-28 13:41:05 följande:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/läser ni annikas blogg ni som äter lchf?
  • Snodda­sen
    Äldre 28 Sep 14:45
    #40

    ooops, felstavning www.kostdoktorn.se ska det vara!

  • Snodda­sen
    Äldre 1 Oct 18:47
    #52

    Vi använder mycket grädde här hemma! Ät gott och lev gott! :) Det har fungerat super för oss!! Vi är båda överförtjusta i gräddsåser, och eftersom vi båda rasar i vikt ser jag ingen anledning till att minska på det! :) Det är ju fettet som är hela charmen med LCHF, man behöver inte tänka på att man äter "för mycket fett". Så länge man håller sig borta från kolhydrater och lyssnar på kroppens mättnadssignaler så går det bra!

    Till frukost blir det en tallrik med fet filmjölk samt ost och skinkrullar, gärna med lite gurka eller paprika.

  • Snodda­sen
    Äldre 2 Oct 11:35
    #55

    Det är bara dumt att väga sig för ofta, man blir besviken om man gått upp. Inför en viss vecka varje månad så samlar jag jättemycket vätska, och då ställer jag mig aldrig på vågen!! Inte förrän jag börjar springa på toa o får ur mig vätskan igen :)

    Idag var det vägdag, och det var glada besked -30,8 kg! Har varit lite stillastående ca en månad, men nu börjar det röra på sig igen. Antar att när man gått ner så mycket så måste kroppen emellanåt "hinna ikapp" och då står man stilla.


    stellastella skrev 2009-10-02 08:54:36 följande:
    Ah, härligt att höra! Jag blev bara så nojjig när jag i början på veckan vägde mig och vågen visade +0,5 kg...och jag vet att det är hur dumt som helst att väga sig mer än en gång/vecka så i morgon lördag är ordinarie vägdag så då blundar jag nog med båda ögonen när jag ställer mig på vågen
Svar på tråden LCHF någon fler