• Berri
    Äldre 12 Oct 10:09
    42119 visningar
    239 svar
    239
    42119

    April 2010 del 3

    Hej ny här o av trådens namn så förstår jag att det är för brudar som planerar och gifta sig till april ?

    Jag och min fästmän planerar me och gifta oss til våren , senast andra veckan i maj, vi har dock ej hunnit boka någon lokal då vi har problem med och hitta en lokal som faktist rymmer upp till 600 personer. =)

  • Berri
    Äldre 16 Oct 10:36
    #97

    Tack så mycket alla glada brudar =)

    Vi har båda en kurdisk ursrpung och som ni vet så har invandrare väldigt stor släkt, Så det är inget med religon och göra utan mer en kultur grej , det har fungerat så alltid.

    Vi var igår och titta på två olika festlokaler och har premiärt bokat in oss på båda och det är första veckan på april =) Påskhelgen. Om ca 1-2 veckor är det bestämt. Dessa lokaler rymmde upp till ca 700 personer :D

    Jag ringde mamma o sa att det lär bli säkert 500 personer bara för att det kommer bli så dyrt annars, vi har fått pris 350/300 kr per person men då ingår allt !

    Meze 10 olika
    Varmrätt
    Efterätt, tårta, Limouisn, dekrationer för ca 15 tusen kr..Blommor på alla bord och brudparsbodet ska vara gigantiskt. Video/foto. Så det enda vi behöver göra är att ordna sprit och musik.

    När jag sa till min mamma gör en lista på 250 personer du ska bjuda fick hon panik o sa "nää ska jag solla bort halva släkte" hahah =)

    Vi ska gifta oss i Stockholm, jag är från Uppsala och han från Stockholm


    pandis81 skrev 2009-10-12 17:31:11 följande:
    Hej och välkommen till våran tråd. Ja här hittar du blivande brudar som ska gifta sig i april nästa år. Så välkommen hit. Får jag bara fråga hur ni får i hop 600 personer?? Även om det är från bådas familjer så är det 300 personer per familj och det är många fler än vad jag känner. Är det någon religon inblandad.. Tycker alltid att sånt är trevligt. Lite nyfiken bara. Hoppas att ni i alla fall hittar en lokal som passar er.. Vart i Sveriges avlånga land ska ni gifta er???
    [/citat]
    charmed84 skrev 2009-10-12 14:42:38 följande:
    [citat]
    hade planer på att skicka ut inbjudningarna nu i oktober så då är det verkligen dags att jag börjar göra inbjudningskorten. Näbb kläder är inhandlat och champange glasen hittade jag i ullared förra veckan. klänning och blivande mannens kläder hoppas jag också att vi har inhandlat snart600 hundra det är mycket men blir säker väldigt trevligt och annorlunda om inte annat
    [/citat]
    EåN2010 skrev 2009-10-12 12:54:14 följande:
    [citat]
    600 personer????? oj oj oj... tror inte ens jag har känt så många... oj 600... hahaha.. ja du får du nog leta... men ja här är alla vi som ska gifta oss i april... Pandis gud de låter ju jätte kul å bara ta tåget å åka nån stans.. vart har ni mer varit då??? vi har inte gjort nån budget... oj oj oj säger alla men vi tar utgifterna som de kommer å vi har väldigt snälla föräldrar så de blir lite svårt de där med hur mycket ska vi lägga på vad.. å sen är jag usel på att beräkna pris så vi tar de som de kommer...
  • Berri
    Äldre 16 Oct 13:36
    #99

    Ja verkligen stackars mamma !

    Sen synd om mig med jag har några klasskamrater som man kan tänka sig vilja komma sen har jag två extra jobb och var av på ett utav dem så är det ca 100 anställda jag kanske har jätte bra kontakt med 20 av dem. Man sitter i en dilemma om man ska bjuda in de oxo ! jobbigt för killen o jag har sagt att vi kanske inte bjuder någon förutom våra vänner för det kommer annars bli så mkt folk.

    hehe sen en annan sak vi har inga inbjudningskort vi har listor på familjer och våra föräldrar ringer runt till varje familj o bjuder in de på telefon så jag behöver inte göra något =)

    men jagkommer allfall ha ca 100 inbjudningskort som jag kommer dela ut till mina närmaste =)


    EåN2010 skrev 2009-10-16 11:41:17 följande:
    Berri:hahahaha... stackars mamma då... jag har bjudit hela min släckt å dem är typ 25st... hahaha... vilken roligt jämförelse... men ändå vad kul att de blir så mycket folk... lycka till å ordna allt de måste vara jätte jobbigt att skriva inbjudan till alla dem... hihi..
  • Berri
    Äldre 17 Oct 23:41

    Så sant tror det blir jobbigt för vi har nog premiär bokat mona lisa till 3/4-10 =)

    Vi tänkte bjuda in ca 500 gäster alltså 250 gäster var, och det kommer bli tajt. =)


    EåN2010 skrev 2009-10-17 20:45:00 följande:
    jag kommer inte bjuda dem jag jobbar med... de blir bara för många då... jag håller mig till vänner som jag träffar utanför jobb å sånt...
  • Berri
    Äldre 21 Oct 21:00

    Såå äntligen !! Kan jag jooina den här tråden helhjärtat !

    För vi gifter oss den 3 april 2010 =)

    Det sköna med att vi har bokat festlokalen så ingår allt =)

    Behöver bara tänka på
    Brudklänning (blir nog en istanbulresa)
    Kostym till min blivande man
    Sprit
    Musik
    Vart vi ska gifta oss(Borligt , ska se om någon kan komma till festlokalen och viga oss på plats)

    Him sen ska vi när det närmar sig bestäma för blommor, inredning, vilken mat vi ska, välja ut 10 olika meze, tårta ,
    Boka tid hos frisören. Det blir mest peka och välja eftersom allt ingår =)

    Riktit skönt för nu kan vi fokusera oss på och hitta bröllopsresan plus möbler =)

  • Berri
    Äldre 21 Oct 21:48

    Vi har bokat Mona Lisa som ligger i Södertälje.. på min profil finns det en länk till hemsidan !!

    VA roliiigt:D

  • Berri
    Äldre 22 Oct 19:29

    Turkiska/arabiska/ mellan östiska länder, smårätter kallas meze och består av olika kalla och/eller lätt uppvärmda rätter i skålar eller på mindre tallrikar. Riktigt gått

    Exp
    Lavas: Stort och luftigt ?ballongbröd? täckt med sesamfrön. Äts tillsammans med andra mezerätter.
    Dolma: Lagerblad, paprikor, tomater eller potatis fyllt med ris, kött, tomater och kryddor.
    Börek: Fritterade creps med fetaost och spenat. Kallas och ?sigara börek? eller damfingrar (bayan parmak).
    Aubergine (äggplantor): Aubergine fylld med tomat, kött, lök og kryddor.
    Fetaost: Vit ost från kor eller getter. Äts tillsammans med lavasbrödet.
    Herdesallad: Sallad, tomat, gurka, lök, ättika og eventuellt chili.
    Haydari: Påminner om grekisk tzatziki. I Turkiet är gurkan dock ersatt med gräslök.
    Ezme: Röd stark ?dressing? gjord på chili, tomat och gräslök. Tilltugg till bland annat kebab och lavasbröd.

    Vi ska få välja 10 olika som alla bord kommer ha, o sen ska det finnas gott om läsk, nötter/frukt och tårta för alla 500 gäster , 500 välkommsdrinkar, alla blommor mm. =)

    Svårt och


    EåN2010 skrev 2009-10-22 16:22:00 följande:
    Berri: vad är meze??vad kul att ni alla börjar komma igång nu.. ;Djag däremot börjar tröttna... vet inte varför men nu börjar de kännas som om kan inte de där bröllopet vara över snart...
    [/citat]

    Ja det är en bit ifrån gbg !!:D 7
    Trasan99 skrev 2009-10-22 15:42:57 följande:
    [citat]
    Superfint! Fast lite långt bort från Göteborg....
  • Berri
    Äldre 22 Oct 21:51

    Ja, det är jätte gott...... =) Blir såå sugen på det bara jag tänker på det..haha men brudparen generellt äter inget !!På min förlovning av nevrositet åt vi inget =)


    EåN2010 skrev 2009-10-22 20:24:16 följande:
    hihi.. vad kul... de låter ju jätte gott!!
  • Berri
    Äldre 23 Oct 15:58

    hehehe ja asså våra bröllopar (kurder, araber , iranier turkar mm) är väldigt stora =)

    Vi kommer nog hamna på 230-250 tusen maximal.... Men som present gåvor från våra gäster får vi pengar=) Om vi bjuder 250 familjer får vi tillbaka pengarna sen brukar kusiner o vänner ge mer än 1000 kr.
    Det e faktist skönt och ha så att man får tillbaka pengar. Vi ger pengar till andra när det gifter sig och nu är det att man får tillbaka. Eller min familj ger =)

    Jo men man blir nervös och då kan man inte äta haha sen när alla tittar på en, ni vet hur vi tjejer är vi analyserar alltid brudparen ..."him nää klänningen var fin men inte min smak, håruppsättningen va si o så" hahah typiskt tjejer

    Ni själva då? hur kommer ert brölop vara? hur många ska ni bjuda, hur mycket kommer det kosta för er?


    pandis81 skrev 2009-10-22 22:44:29 följande:
    vad har ni räknat med att erat bröllop kommer att kosta.??? lokalen kommer väl kosta en hel del om det är så mycket saker
    .....
    [/citat]
    EåN2010 skrev 2009-10-23 08:59:17 följande:
    [citat]
    ja jag håller med... hur ska ni kunna vara glada och festa om ni inte äter nå alls.. det kommer ju se konstigt ut om ni inte äter å de andra gör de... ni kommer ju svimma om ni inte äter..
  • Berri
    Äldre 24 Oct 19:51

    ja men skönt att dina föräldrar står för allt. =) ifs min fästmans familj står med för allt... =) Det är så hos oss att killens familj betalar för bröllopet =)


    EåN2010 skrev 2009-10-23 17:58:40 följande:
    ja du vi kommer väl vara typ 60 personer... å jag vet inte riktigt vad det kommer kosta... mina föräldrar betalar det mesta... vi betalar spriten... hihi de är typ de... så 6 tusen typ då... :D
    [/citat]

    oo gott med buffe. Ni kan ha ett tema typ italienskt mat lr något annat Grekisk koll grill det e inte så svårt och förhoppningsviss är det solit när det är vår dag:D
    pandis81 skrev 2009-10-23 21:21:35 följande:
    [citat]
    Vi kommer att bli ca 50 personer, eller ja det beror ju på hur många som tackar ja. Och vi har en budget på max 20 000 kronor som vi kommer att kunna följa väldigt bra osm det känns just nu. Vi kommer att ha buffe som vi lagar själva..Så har ni bra tips så är jag i fullt behov av inspiration..
  • Berri
    Äldre 29 Oct 09:57

    Hej !

    Jaha vad kul, jag är kurd, vi syrianer har samma smak av musik. mycket folkdans. Sen beror det på hur familjen han ska spela för är. Vart kommer din kille från ?

    Det är svårt om man inte känner till kulutren så bra. Hur stort bröllop skulle det vara ? Ska han spela själv eller i en grupp?


    EåN2010 skrev 2009-10-27 09:42:46 följande:
    Berri: vilket land kommer du ifrån? min kille ska spela på ett bröllop nu i december å han börjar få lite musik kris... det är ett syriskt bröllop... tänkte om du hade några förslag på musik..
  • Berri
    Äldre 30 Oct 17:32

    jaha okej ska höra med en vän som e syrian..

    alltså syrianer älskar folkdans musik du vet man dansar i ring eller du kanske inte vet!! Sen beror det på hur hans släkt är som personer om det gillar det eller inte. Eftersom det endast ska ha bröllop på 80 personer verkar det som att det vill mer ha ett lugnt bröllop ?

  • Berri
    Äldre 31 Oct 20:07

    Eån2010

    Ja så då vet jag inte om det vill typsikt "syrian" musik... så vet faktist inte....

  • Berri
    Äldre 6 Dec 10:06

    hej alla !! Vad kul och läsa era inlägg om hur mycket ni har hunnit, vad ni har gjort ect =)

    Själv har jag inte hunnit göra någoting förutom och bokat festlokal,,, och bokat biljeter till istanbul resan där brudklänningen ska sys upp....

    Jag går i skolan nu, så jag lägger all fokusera på den sista månaden jag har kvar, sen när skolan är klar och jag har börjat arbeta då ska jag börja planera mer :D

    DÅ jävlar då ska jag vara mer aktiv här för snart gifter vi oss !:D

Svar på tråden April 2010 del 3