• nkpgda­nsgolv
    Äldre 29 Mar 11:23
    50673 visningar
    28 svar
    28
    50673

    Vad kostar er dj?

    Hej allihop!

    Många olika bud här! Mellan två och fem tusen tycks vara belopp som många tycker är rimligt att betala för en DJ till bröllop ? tänkte bara bryta ner för er vart de pengarna går ungefär! Om vi tar det högre beloppet - 5000 kr - och drar bort momsen som man som privatperson behöver betala, så återstår 4000 kr. Av dessa försvinner ungefär hälften i inkomstskatt och sociala avgifter, vilket ger din DJ c:a 2000 kronor i lön. Slår du ut det på längden av en normal brölloppsspelning, 4 timmar, så ger det en timpenning på 500 kronor netto vilket de flesta nog skulle anse som väldigt bra. Det är ju faktiskt 80000 kr efter skatt på en heltidstjänst!


    Det finns ett par bekymmer med den beräkningen bara. Innan din DJ börjar spela c:a kl 21 på bröllopsdagen så har han eller hon väntat under middagen (eller assisterat med mikrofoner, ljus, musikframträdanden och tillhandahållit en mobilladdare som din bestman glömt hemma) sedan kanske kl 18. Dessförinnan var det mingel nån timme efter att gästerna anlände från kyrkan kl 17. Eftersom din DJ är en ansvarsfull typ så vill han eller hon såklart vara klar med riggningen i god tid, gärna en timme, innan gästerna kommer. En ordentlig ljud- och ljusanläggning tar sin tid att rigga, framförallt om din DJ siktar lite högre än snittet ? därför påbörjades riggningen redan kl. 13, för att ha gott om tid att göra allt top notch inklusive cable management (gillar du sladdhärvor?), lite enklare programmering av ljus för att passa just din lokal och sist men inte minst ett ordentligt soundcheck. Extra marginal för oförutsedda händelser och omständigheter (oj det var visst bara 10 ampere på den gruppen som finns tillgänglig trots att din DJ tydligt kravställt 16A ? är det nån som har en extra 25-meters jordad förlängningssladd med minst 1,5mm2 kabelarea?) vill man ju gärna ha också.


    För att kunna vara på plats och påbörja riggning kl 13 så började din DJ antagligen packa sin bil 2-3 timmar tidigare, längre om det är långt att köra. Dessförinnan är all utrustning genomgången för att säkerställa funktion.


    Helt plötsligt är vi uppe i 10-12 timmars arbete innan spelningen ens börjat ? och när spelningen är klar, grejerna rivna, packade, hemtransporterade och instuvade i huset igen så är vi uppe i närmare 18 timmar och timpenningen som såg så bra ut från början har reducerats till en dryg hundralapp. Är vi klara där? Ja, om du vill ha en DJ som inte lägger någon tid på sitt värv mellan spelningarna. Men för de flesta som verkligen bryr sig om den tjänst de levererar så utgör dessa 18 timmar bara en bråkdel av den tid man lägger ner. En seriös DJ har tusentals timmar av övning, musiklyssnande, organisering av spellistor, marknadsföring, nätverkande och inte minst skötsel av sin utrustning bakom sig.


    Utöver all tid din DJ lägger ner mellan sina spelningar så krävs det också en rätt seriös investering för att kunna dra runt ett dansgolv med 100 personer på. En schysst ljudanläggning kan man om med lite tur kamma hem för 15-20000 begagnad. Sen behöver man en DJ-controller eller andra spelare som man betalar minst 10000 för. Ljus? Vissa nöjer sig med en blinkeblinklampa eller två med färglada pluppar som hoppar hit och dit och men siktar man lite högre så har du lätt ljus för 20000. Till det kommer stativ, tross, kablar, ljusstyrning och case. All in all så är det fullt möjligt att din DJ har med sig utrustning värd en bit över 100000 kronor till er stora dag. Huruvida just DU skulle notera om din DJ har utrustning för tio eller hundratusen kronor kan jag såklart inte svara på, men riggar du grejerna sida vid sida så bör skillnaden bli tydlig för var och en.


    Vad jag vill ha sagt med detta är att om du vill ha bra utrustning och en DJ som lägger den tid som krävs på sitt jobb så är risken stor att det inte kommer kosta 4-5000 inklusive allt. Jag vet att det finns många som ligger därikring i sin prissättning ? och det är självklart upp till var och en att avgöra hur mycket man vill betala, men ur mitt perspektiv så känns det lite snett att lägga kanske 2-5 procent av bröllopsbudgeten på det inslag som kommer fullkomligt dominera din bröllopsfest kanske 50% av tiden. Så är det ett råd jag vill lämna er med så är det att ta reda på vad du får för pengarna, och fråga er om det är exakt vad ni vill ha. Därefter, tycker jag, kan man fokusera på servettringar och blomsterarrangemang. Men det är ju bara jagJ


    (Jag vill vara tydlig med att syftet med detta inlägg absolut inte är att kritisera varken den som inte vill betala mer än 5000, eller den som spelar för 5000. Var och en har sina egna förutsättningar och bevekelsegrunder!)

    Mvh Johan

Svar på tråden Vad kostar er dj?