• österb­otten juli
    Äldre 7 Apr 21:40
    18616 visningar
    11 svar
    11
    18616

    äkta blommor på tårtan?

    Hej, skulle vara tacksam för lite idéer... Vi har bestämt oss för att bjuda på gräddtårta med gele av havtornsbär ovanpå. Skulle gärna dekorera tårtan med riktiga blommor (känns inte så lockande med marsipan- eller sockerdekorationer, skulle vara kul med nåt mer "levande") och nu undrar jag om ni har några tips på blommor som passar att använda på tårtor. Gärna icke-giftiga sådana, ifall nu någon i misstag skulle smaka på nån av blommorna... ;) Tårtan är gul-orange ovanpå. Vi kommer att ha mycket grönt/natur i dekorationerna i övrigt. Kan ju också nämnas att det inte blir en traditionell våningstårta, utan tre större fyrkantiga 50-personers tårtor och så en liten rund som vi skär själva.

    Är det nån som dekorerat sin tårta med äkta blommor, och hur gjorde ni då? Fixade konditorn det, eller la ni dit dem själva/förde blommorna till bageriet?

  • Svar på tråden äkta blommor på tårtan?
  • Luucie
    Äldre 7 Apr 21:44
    #1

    Jag har gjort en tårta med rosor på en gång. Det var jättefint så det ska jag göra till bröllopet också. Sen kan man ha tulpaner också...men det beror väl lite på vad det är säsong för också

  • vixxi
    Äldre 7 Apr 21:45
    #2

    Mitt förslag är kanderade rosblad om du vill ha riktiga blommor på tårtan! Annars så kan riktiga tårtmakare göra sockerblommor som knappt går att säga om de är riktiga eller inte!

  • Luucie
    Äldre 7 Apr 21:45
    #3
  • Dinnaj­ad
    Äldre 7 Apr 21:48
    #4

    Ringblommor, gurkört, rosor & klöver är ätbara, kommer inte på mer. Konditorn kan nog komma med tips också.

    Men tänk på att köpta blommor kan vara besprutade.

  • helle7­8
    Äldre 7 Apr 21:49
    #5

    Det är inga problem att använda levande blommor, du kan tex använda små hållare i plast som du sticker ner i tårtan. Dels för att blomman inte ska komma i kontakt med tårtan men också för att ge den några droppar vatten så den håller bättre.

    Finns tex på sidor som säljer tårttillbehör, här är ett exempel
    www.kakburken.se/product_info.php

    Jag tycker personligen gerberor är fina, tex orange eller röda. Men det finns ju många vita blommor som är fina också, det borde väl finnas vita gerberor?

  • österb­otten juli
    Äldre 7 Apr 22:05
    #6

    Tack så mycket, vad snabba ni är :) Jag kollade artikeln du Luucie länkade till... Där fanns flera förslag jag gillade, t ex malva och penséer. Penséer finns ju i hur många färger som helst, så det kunde faktiskt va nåt. Penséer och klöver kanske? Funderar vidare...

  • alleha­nda
    Äldre 13 Apr 09:01
    #7

    Krasseblommor är ätliga och de går i gul-orange.

  • planer­arbröl­lop
    Äldre 28 Apr 16:50
    #8

    www.familjeliv.se/Hem/foralskad/galleri.php
    Min tårta som jag gjorde till min dotters dop. Kolla i galleriet så hittar du den där. Dock bara med en ros, men det behövs inte så mycket.

  • österb­otten juli
    Äldre 2 May 22:18
    #9

    Doptårtan var jättefin! Jag har börjat fundera på att ha en brudbukett bestående av dahlior i olika röda/rosa nyanser och då tänkte jag att kanske det skulle gå med dahlia på tårtan...? Dahlian är väl inte direkt giftig, eller? Tänkte att det skulle kunna vara fint med en stor dahliablomma plus daggkåpa bredvid. Men jag ändrar mig hela tiden ju mer jag funderar ;)

  • planer­arbröl­lop
    Äldre 3 May 10:22
    #10

    österbotten juli skrev 2009-05-02 22:18:55 följande:


    Doptårtan var jättefin! Jag har börjat fundera på att ha en brudbukett bestående av dahlior i olika röda/rosa nyanser och då tänkte jag att kanske det skulle gå med dahlia på tårtan...? Dahlian är väl inte direkt giftig, eller? Tänkte att det skulle kunna vara fint med en stor dahliablomma plus daggkåpa bredvid. Men jag ändrar mig hela tiden ju mer jag funderar ;)
    Tack :) Jag tycker du ska prata med en florist i blomsteraffären. De vet säkert vilka blommor du kan ha.
  • Äldre 3 May 10:50
    #11

    Kör på det! Dahliaär inte giftig!

    Särskilt inte om du har möjlighet att plocka den själv, för det mesta som säljs från odlare är ju besprutat,

    österbotten juli skrev 2009-05-02 22:18:55 följande:


    Doptårtan var jättefin! Jag har börjat fundera på att ha en brudbukett bestående av dahlior i olika röda/rosa nyanser och då tänkte jag att kanske det skulle gå med dahlia på tårtan...? Dahlian är väl inte direkt giftig, eller? Tänkte att det skulle kunna vara fint med en stor dahliablomma plus daggkåpa bredvid. Men jag ändrar mig hela tiden ju mer jag funderar ;)
Svar på tråden äkta blommor på tårtan?