• MV85
    Äldre 4 Apr 19:21
    67567 visningar
    98 svar
    98
    67567

    Raka eller vaxa "där nere"?

    Mina problem försvann i princip helt första gången jag vaxade istället... så kommer aldrig gå tillbaka till rakhyvel!

  • MV85
    Äldre 4 Apr 19:30
    #3
    MyochErlend skrev 2009-04-04 19:26:50 följande:
    på salong ??
    Ja.. Har provat själv en gång, men gör aldrig om det misstaget! Hua vilken skillnad!
    Fick sår när jag försökte själv, för vaxet slet med sig hud.. på sallongen går det kanonbra, fast jag har superkänslig hud..
  • MV85
    Äldre 4 Apr 19:41
    #6
    MyochErlend skrev 2009-04-04 19:34:23 följande:
    kanske dum fråga.. men hur gör de då ?? har hört de mest skrämmande historier ....en fråga till.. besväras du inte av klåda heller då efter vax ??
    Man ligger ner på en brits, på rygg... sen får man lägga sig på sida... Inget stå på alla fyra, ligga o vresa som fan o grejer!
    Får ingen klåda, inga utslag, inga inåtväxande hårstrån...
  • MV85
    Äldre 4 Apr 19:42
    #7
    DCL skrev 2009-04-04 19:38:10 följande:
    jag skulle nog mest tycka att det kändes pinsamt att låta ngn annan vaxa där nere... fast jag är ju väldigt blyg av mig.
    Min tanke är att "kan jag gå till gynekologen o vresa kan jag fan ligga här"
  • MV85
    Äldre 4 Apr 19:58
    #9
    MyochErlend skrev 2009-04-04 19:49:11 följande:
    åh.. inget värre...ja men det kanske man ska prova ??
    Tycker jag verkligen..!
    Tänk dock på att det är värst första gången, så prova i alla fall 2 ggr innan du dömmer det hela (smärtan)
  • MV85
    Äldre 4 Apr 20:13
    #12

    Ok? hmmm har du rakat annars så behöver du inte vara det... känns ju inte annorlunda mer än att det tar längre tid att växa tillbaka, växer tillbaka glesare o så...
    Eller ja, första gången var jag väldigt öm i huden nått dygn efteråt o de rekommenderar inte att man har sex första dygnet... men efter det har jag inte upplevt den känslan igen..

  • MV85
    Äldre 4 Apr 20:31
    #15

    SandyT: Det är ju individuellt, men jag upplever att den värsta smärtan är mitt på vulvan, alltså inte läpparna som man tror... Där är smärtan kanske en 7-8 första gången, 4-5 sedan.. är ca 2-3 ryck där.. Läpparna är inte mer än 2-3 tycker jag...

    Solregn: Jag hade röda prickar "rakfinnar" och liknande konstant innan när jag rakade... Kunde absolut inte raka mer än en gång i veckan o hade så ont dagen efter eller två dagar efter att jag och m2b inte kunde ha sex för det gjorde för ont att röra vulvan...

  • MV85
    Äldre 4 Apr 20:35
    #17
    Pingst09 skrev 2009-04-04 20:33:41 följande:
    Kan man inte använda sånt där hårborttagningsmedel? Eller är huden för känslig för det?
    Det rekommenderas inte att man använder det på känslig hud eller nära slemhinnor... så nej, det skulle jag inte tippa på...
  • MV85
    Äldre 13 Apr 18:48
    #51

    Fanasis skrev 2009-04-05 18:13:05 följande:


    Visst är vaxning överlägset. Jag har sällan varit i mer pinsam situation i hela mitt liv. Men jag fick också många goda skratt med alla konstiga "ställningar", men attans vad effektiv och snabb hon var. Och jag tyckte inte det var värre än att vaxa benen.Och jag ska definitivt göra det till bröllopet, jag kände mig faktiskt sexigare!!!
    Intressant att du fick hålla på i olika ställningar o grejer... "min" tjej säger att det är helt onödigt, så det enda jag gör är att ligga på rygg, dra upp ena eller andra benet lite o sedan ligga på sida det sista... Mycket smidigare för den som blir vaxad - o inte lika utelämnande!

    giz83: Det är STOR skillnad på att vaxa själv och att ha ett proffs som gör det... Jag försökte vaxa själv för några år sedan men kunde inte för det gjorde för ont.. Låta ett proffs göra det är inga problem dock o jag tycker inte ens det gör särskilt ont då...

    Mrs D to be: Har oxå hört det där med rengöringsmedlet... o testat det... fick absolut noll och inget resultat alls av det - vare sig om jag använde det direkt när jag var nyrakad, varje dag, bara dagen efter, bara när prickarna kommit fram ordentligt (tar för mig 2 dagar) osv.. men resultatet uteblev oavsett... så det är nog väldigt individuellt om det funkar eller ej tyvärr...
  • MV85
    Äldre 13 Apr 19:02
    #53

    ElinPierre: Jag hade gjort det 3½-4 veckor innan bröllopet första gången för att OM det blir problem ska de hinna läka bort, o om inte hinner det växa ut så det blir lagom att göra en ny vaxning dagen innan bröllopet

  • MV85
    Äldre 13 Apr 21:03
    #57

    Nalle Puh 40 skrev 2009-04-13 20:26:47 följande:


    Hm, varför vill alla se ut som en liten tjej nertill? Förstår inte riktigt poängen men jag är kanske lite gammalmodig
    Varför ser man ut som en liten tjej för att man tar bort hår? Personligen tycker jag verkligen inte att likheten mellan ett barns kön och en vuxen kvinnas är särskilt stor bara för att man tar bort håret på kvinnans...

    ElinPierre: Kanske funkar med 3 veckor oxå.. har inte provat att göra tätare än 3½ men har man normalt sett lite kraftigare hårväxt är det säkert inga problem då "min" vaxtjej berättade om en tjej som går var 2½-3 vecka för hon hade så mycket...
  • MV85
    Äldre 13 Apr 21:08
    #60
    MulleNuh skrev 2009-04-13 21:03:47 följande:
    Det är väl en smaksak?!Som Elin säger.. Bara för att man är helrakad så har man väl en vuxen kvinnas kropp!!!Jag blir faktiskt lite irriterad när folk ska säga så där om småtjejer!!!!! *morr*Jag skulle aldrig kommentera någon som väljer att behålla sitt hår även fast jag tycker det är uglo..Åsikter är som rövhål! Alla har dom och även jag, men det är bara andras som stinker!! Nalle Puh 40 skrev 2009-04-13 20:26:47 följande:
    *nickar och morrar med*
    Fattar inte varför man inte kan låta dem som vill göra något diskutera möjligheten kring detta, hur det känns eller var man ska göra det, vad man ska tänka på osv utan att kasta in sådana kommentarer i en annars glad och positiv tråd!
    Det här är inte en tråd om huruvida helrakat/vaxat är rätt eller fel - det är en om fördelar/nackdelar för de olika metoderna för att bli hårlös!
  • MV85
    Äldre 15 Apr 17:59
    #78

    Hannaz: Sen kan man ju se det att exakt samma problem får många UTAN att vare sig vaxa eller raka sig... Har själv en nära vän som har haft problem med bölder och annat på insidan av låren - något som visat sig vara en hudsjukdom. Inte helt ovanligt att det är något sådant som ligger till grund och inte alls rakningen eller vaxningen.
    Men visst. Man KAN få problem. Precis som man KAN få problem med magen om man dricker för mycket kaffe eller något annat av alla de saker man KAN drabbas av.
    Personligen väljer jag hellre att känna mig fräsh och riskera att kanske eventuellt möjligtvis kunna få några problem som blir riktigt omständiga.

    Sen om du läst tråden hade du sett att det har rekommenderats att testa någon månad innan bröllopet för att veta att man inte får några konstiga reaktioner till dess.

    O angående att "håret finns där av en orsak" så är det ju konstigt att inte läkare och barnmorskor går ut och varnar för det. Jag har varit helt slätrakad hos barnmorskan flera gånger men aldrig fått minsta lilla varning.
    Beror mer på vilken sorts trosor man använder än om man rakar sig eller ej efter vad de säger till mig i alla fall.

  • MV85
    Äldre 15 Apr 19:45
    #80

    Varför har i så fall inte det blivit en stor diskution i samhället? Om det är så otroligt vanligt och blir sådana otroliga konsekvenser av rakning - varför reagerar inte hela läkarvärlden och går ut i samlad trupp för att stoppa det?
    Visst, de kan inte hindra någon från att göra det ändå om de vill - men om de ser det som ett så stort problem varför inte försöka göra något åt det?
    Varför säger läkare, barnmorskor och gynekologer på direkta frågor att det inte är någon fara om det nu är så väldigt farligt och ger så mycket komplikationer?

    Om du tycker det är tragiskt att vissa känner sig ofräsha utan hår så kan du få göra det, personligen skulle jag inte gå nära en orakad persons kön eftersom jag finner hår över lag extremt avtändande och äcklande - oavsett om det är för att porrindustrin säger det eller för att vi av evolutionen får mindre och mindre hår och därmed gjorts så att vi till stor del dras till hårlöst för att främja de generna (vilket skulle vara den evolutionära lösningen för att få bort hår)

  • MV85
    Äldre 16 Apr 11:15
    #90
    solregn skrev 2009-04-16 10:15:40 följande:
    provade att epilera en annan del av kroppen igår och fick en liten förvarning om vad som antagligen kommer hända när jag vaxar "där nere". det som händer är att jag får små röda prickar precis när jag tagit bort håret och sedan efter ett tag utvecklas dom till små små finnar. är det bara jag som får dehär problemet när håret "rycks ut"?
    Det problemet har jag inte fått över huvud taget när jag vaxar - där emot när jag rakar.
    De röda prickar jag får när jag vaxar försvinner på 2-3 timmar max (ibland på 30 min-1timma) så jag känner inte alls igen den reaktionen.
    Epilator irriterar ju huden mycket mer än vaxning eftersom den håller på o gnor mot huden eller vad man ska säga.. Vaxet gör ju inte det...
  • MV85
    Äldre 16 Apr 20:00
    #95

    Mrs D to be skrev 2009-04-16 14:09:19 följande:


    Ni får bort de röda prickarna genom att ta på rengöringsgel för sexleksaker (lite milldare sprit) tvätta med den direkt efter behandling och fortsätt så i någon dag tills det "läkt"
    Funkar inte alls på alla... inte på mig t.ex...
Svar på tråden Raka eller vaxa "där nere"?