Frackbröllop, bara för överklassen???
Jag bara undrar, hur vanligt är det med frackbröllop idag? Man har en föreställning om att det bara är jetset-människor som har bröllop av den typen, men det kanske inte alls stämmer?
Jag bara undrar, hur vanligt är det med frackbröllop idag? Man har en föreställning om att det bara är jetset-människor som har bröllop av den typen, men det kanske inte alls stämmer?
I Umeå var det mest overall som gällde...
Jag tycker dock: FRAM för mer frackfester, det är så sällan man får ta fram den Stora Festblåsan. :D
Jag tror att många skulle ha tackat nej till bröllopet eller kommit i kavaj om vi hade haft ett frackbröllop...
Hej!
Jag har också läst i Lund och har väl en annan erfarenhet av Lund än Jennie med ie. Jag var på flera frackfester varje termin och alla i min umgängeskrets hade/har egen frack. Vill påpeka att vi inte på något sätt är överklass.
Vi kommer dock inte att ha frackbröllop då exempelvis föräldrana inte är vana vid frackfester å så. Det är stiligt med frack, och min blivande skall ha det på bröllopet.
Mvh,
Pyret
Mina föräldrar hade frackbröllop. Likaså många andra av min äldre släktingar. Ingen av oss är alls någon överklass.
Har därför fått för mig att det var vanligare förr med frack. Ingen klädkod betyder ju just högtidsdräkt ..
Jag tycker att det skulle se helt knäppt ut med en fest där vissa har frack och andra mörk kostym! Det påminner mig om högstadieklassen som hade fest här utanför häromdagen. Vissa i frack, vissa i gympaskor, vissa i balklänning, andra i cocktailklänning, vissa i grå kostym etc.... Pinsamt!
Bättre då att gå ner ett steg.
Vad det gäller att vi uneversitetsstuderande skulle vara överklass; med studiemedel lever man avsevärt fattigare än med socialbidrag!
Haller med Pyret, det var massor av baler (frack & langklanning) nar jag pluggade i Lund. Alla mina vanner har frack och langklanningar, men skulle anda inte vilja ha frackbrollop. Mangas frackar ar nog ratt sunkiga efter balerna och jag tycker faktiskt att folk har klatt sig snyggare pa kostymbrollop an pa de frackbrollop jag har varit pa. Sedan kraver frack sin lokal, bor helst vara i en pampig byggnad tycker jag.
marian!
Ett Ralle-bröllop kanske hade varit något... :D Definitiv avslappnat... ;)
Mamma och pappa hade frackbröllop, moster och kusin likaså. Vi kommer att ha frack och många kompisar också. Jag kan inte påstå att jag är särskilt jetset, något flummigare får man ju leta efter , (men det finns säkert någon som skulle kunna plocka in mig i snobbfacket). Reaktionerna har varit blandade men det är ingen som tackat nej på grund av klädseln. Jag tycker vissa krav ställs på festen om det är frackbröllop. Ordentlig mat och fri bar. Har man inte råd att ha en "ordentlig" fest (svårt med ordvalet) ska man inte ha frackbröllop tycker jag.
Älskar frackbröllopp!! Brölloppet är den största högtiden i livet. Låt det kosta en del, för det gör frackbröllopp. Ett minne för livet med det viktigaste val du gör.
Väntar själv tillsammans med min fästman att på att vi ska ha råd att ha ett riktigt frackbröllopp med middag och alla våra tillsammans 5 barn som finklädda tärnor och näbbar samt bjuda på festen och fin middag till alla våra gäster. Man behöver inte bli en BRUDZILLA för att vilja ha ett fint minnesvärt bröllop med stil.
Vi var bjudna på ett bröllop där man skulle ha aftonklänning och frack vist var det kul men jobbigt samtidigt. Det är inte bara överklassen som har det utan vissa har det mer och mer på sina bröllop.
Vi skrev på vårat kostym och finkläder så att ingen kommer halvdant.
Min mosters man tillhör väl vad man skulle kunna kalla överklass, men de hade inte frackbröllop när de gifte sig. Inte ens brudgummen hade frack.
OK, nu är jag lite anonym. Vi tillhör någon form av överklass (och det talar man ju gärna tyst om i Sverige). Vi ville absolut inte ha frackbröllop. Vi är liksom inte "den sortens" människor, utan ville ha ett väldigt avspänt, familjärt bröllop. Och då kändes frack helt uteslutet.