• Anonym

Frackbröllop, bara för överklassen???

Jag bara undrar, hur vanligt är det med frackbröllop idag? Man har en föreställning om att det bara är jetset-människor som har bröllop av den typen, men det kanske inte alls stämmer?

• Svar på tråden Frackbröllop, bara för överklassen???
  • Jema

Jag tror nog att vissa som studerat på högskola ser sig själv som lite av "överklass" på något sätt.
    Men det är som sagt bara vad jag tror och absolut inget att hetsa upp sig över.

Jema

• Jennie med ie

Jag upplever inte att frackbröllop mest är i "överklassen", vad nu det är. Men däremot är det ovanligt verkar det som. Och det förstår jag för hur många har en frack nu för tiden?

Så, om man bjuder in till frackbröllop får man nog vara beredd på att många inte kommer att kunna gå för att de inte äger eller har råd att hyra en frack, eller på att det i alla fall kan knorras om det.

Jag förstår f.ö inte kopplingen mellan frack och högskola......

/Jennie, högskoleutbildad utan frack *s* som inte ser sig som överklass (ruskigt dålig lön för att vara överklass dessutom *ler*)

• ulda

Jennie, det kanske beror på var man gått högskola/universitet. I Uppsala t ex är det vanligt med baler och där skall det vara frack (ej smoking) så i Uppsala är nog studenterna rätt vana vid frack och många har det också. Vi var på ett frackbröllop (just i Uppsala). Alla var väldigt fina men det blev lite dyrt för gästerna... Fast jag hittade en hyfsat billig klänning (700 så det var bara roligt. Själva ska vi inte ha frackbröllop utan vanlig kavaj.

• Petsie

Jag hade egentligen velat ha ett renodlat frackbröllop men nu skrev vi på inbjudan: frack eller mörk kostym. Detta för att vi inte ville att folk skulle tacka nej pga att de inta har råd att hyra frack eller pga att de skulle kunna känna sig väldigt obekväma i det. Ska bli spännande att se hur många som i alla fall dyker upp i frack!

• Lorelei

Personligen tycker jag att det är vackert med frackbröllop, men jag skulle inte vilja ha ett själv... Känner jag mina vänner och min familj rätt så skulle de känna sig obekväma. Jag tycker nog inte att det är en överklassgrej alls... Både jag och min fästman har studerat på universitet och vi är inte det minsta överklass ;) Var bjuden på frackbröllop förra sommaren, men det blev inställt p.g.a att familjerna inte kunde "hålla sams" om just att det skulle vara frack... synd.

• after eight

Frackbröllop var det inte ens tal om för oss. Trots att vi båda studerat på högskola och universitet. ;)

Jag har fått för mig (jag har säkert fel) att frackbröllop blir lite stelare och vi vill ha en så avslappnad fest som möjligt. Dessutom vet vi att vissa av våra vänner har lite ont om pengar och därför vill vi inte tvinga dem att hyra frack.

• Jennie med ie

Ja kanske beror det på universitetsort. I Lund t ex var det inte så ofta den typen av fester och om det var det så hyrde de flesta. Få ägde en egen....

Stelheten på festen hänger väl inte på kläderna?

• Jj?

De frackfester och baler jag har varit på har inte varit stelare än några andra fester. *ler* Snarare brukar det bli ett himla röj.

Vi funderade på det (och visst hade det varit vackert) men bestämde att det tyvärr fanns några nära och kära som inte skulle känna sig bekväma i frack. Därför blir det kavaj som klädkod (och kavaj innebär mörk kostym)

• Katarina II

Jag tror det finns en viss sanning i det där med "överklass" (fast jag skulle inte kalla det så!) ändå. Vi och våra kompisar är vana vid frackmiddagar och jag hade gärna haft ett frackbröllop men våra medelålders släktingar har aldrig haft en frack på sig ens! De kommer från familjer där man inte läst vidare eller kommit i kontakt med den typen av fester på annat sätt. Så bland oss yngre tror jag att det har mer med akademisk bakgrund att göra, men ett bröllop är ju för flera generationer och eftersom det tar några decennier till innan alla i Sverige haft möjlighet att läsa vidare så tror jag släktens "sociala status" spelar in om man väljer frackbröllop eller inte.

Och de som tror det blir stelare - no way!

• Anonym

Trådstartaren...

Det var kul med massa synpunkter.
    Det lutar åt att vi skippar fracktankarna. Även om det (som det framgår av vissa av era kommentarer) inte behöver innebära "snobberi" att kräva frack av bröllopsgästerna tror jag att många som inte äger frack skulle få anstränga sig onödigt mycket för att komma på bröllopet. Man vill ju inte att ens nära och kära skall komma ihåg ens bröllop som krångligt. :)
    "Mörk kostym" skriver vi nog på inbjudningarna.

Svar på tråden Frackbröllop, bara för överklassen???