• Anonym

Frackbröllop, bara för överklassen???

Jag bara undrar, hur vanligt är det med frackbröllop idag? Man har en föreställning om att det bara är jetset-människor som har bröllop av den typen, men det kanske inte alls stämmer?

• Svar på tråden Frackbröllop, bara för överklassen???
  • Clinn

Nejdå, våra vänner hade det nu senast, helt "vanliga" är dom också.
    Vi funderade på att ha det, men med respekt för de vänner som inte har, eller har råd att införskaffa/hyra, kläder, kör vi på mörk kostym.

• Lokan

Jag tror som du, Anonym, att det är vanligare med frack bland "överklassen". Sen tror jag att många som varit engagerade under studenttiden i spex etc också känner att frackbröllop är mer naturligt.

Vi valde mörk kostym för att göra bröllopet lite mer avslappnat. Också för att flera vänner hade varit "tvungna" att skaffa frack enbart för vårt bröllop.
    Att det blir mer avslappnat har jag personligen erfarenhet av men å andra sidan berodde det nog inte på klädseln, utan på människorna. Frackbröllop kan säkert också bli riktiga partyn, jag har bara inte upplevt det än. I sommar ska jag på frackbröllop - då får jag se!

• Missy Z

Ja, jisses då är väl vi överklass...

Nä, inte då, men min man växte upp i en familj där farfar hade frackuthyrning och sedan har han gått på KTH, med en massa spex och dylikt.

Och alla män var så snygga i frack på vårt bröllop, och kvinnorna var sina vackraste jag! Vi ångrar inte en sekund att vi var så "krävande och jobbiga" att vi krävde att folk skulle klä upp sig på vårt bröllop. Och de uppskattade själva att få klä upp sig. Och med tanke på att det var -25 ute så var det ingen som gnällde över för varm klädsel...

Fram för mer stora, maffiga, finklädda fester!!!!!

/Missy Z

• Missy Z

...och för övrigt var det ett riktigt brakparty! Inga stela pingviner där inte!

/Missy Z

• gottgrisen

Då tillhör också vi överklassen för här blir det frack

• ABC

Hur reagerade gästerna när dom fick en inbjudan med frack?Vill oxå ha det...

• Charlottsky

De frackbröllop jag varit på har varit vanliga medelmänniskor om man nu kan säga så. Fast med ett förflutet på universitet och en vana att gå på frackfest därifrån.

Jag hade gärna velat ha frackfest men min make tyckte det var för mycket begärt av gästerna - han har inte riktigt samma bakgrund med högskolestudier och inte hans väner heller. Synd - det är så stiligt med aftonklädsle.

• Kaffemoster

Är nog mer relaterat till folk som studerat på högskola än till överklassen ..
    Skulle gärna vilja har frack bröllop, men är rädd att släkten och vännerna som inte pluggat på högskola/universit inte skulle uppskatta detta och kanske inte ens komma. I och för sig skulle man kunna skippa bröllopspresenten så att dom kan spendera motsvarande på frack hyra .. men det är ändå ganska saftigt att hyra frack för ett bröllop om man inte tycker frack fester är roliga. Kanske man kan få mängrabatt på frackar om man bokar många ...
    Också nyfiken på reaktionen bland frack bröllops gästerna.
    Förr var det ju vanligare med frack bröllop. I allafall i min släkt (inte överklass) ...

• Meddelande borttaget
  • Anonym

Trådstartaren.

Mycket prat om frack i akademiska kretsar.
    Både jag och min M2B är akademiker och engagerade i studentkretsar men känner ändå inte att det känns naturligt att be våra vänner (många av dem från studietiden) att komma klädda i frack. Samtidigt skulle det vara oerhört stiligt och högtidligt.
    Svårt dilemma... (har inte sänt ut inbjudan ännu om någon undrar)

Svar på tråden Frackbröllop, bara för överklassen???