• Crissy
    Äldre 11 Oct 23:08
    24232 visningar
    48 svar
    48
    24232

    Efternamnsförslag

    Jag och min blivande har bestämt oss för att byta efternamn till något helt nytt när vi gifter oss! Vi vet att vi vill heta någonting som slutar på fält, men sedan står det helt still. Kan någon hjälpa till med lite förslag på namn som slutar på fält och inte redan finns? Gärna någonting orginellt!

  • Svar på tråden Efternamnsförslag
  • Crissy
    Äldre 12 Oct 16:17
    #14

    Hej! Tack för alla fina förslag! (utom Slagfält förstås hahaha) Jag vill gärna att efternamnet ska klinga bra i munnen när man säger det om ni förstår vad jag menar! Fridefält t.ex. tycker jag låter som att för- och slutled passar ihop med varandra. Gärna någonting som har med naturen att göra, lite 'bondromantiskt' som didis skrev. Månfält, Stjärnfält och Drakfält går fetbort, inget fantasy-tjafs tack Fortsätt gärna spåna allihopa! kram

  • Crissy
    Äldre 12 Oct 16:33
    #16

    Jättefint, fast det behöver inte börja på F! :-P

    Fejkadligt skulle vara coolt också. Lööwenfeldt låter fräckt, undrar om det är ledigt? Gärna fler förslag med såna oxå!

  • Crissy
    Äldre 12 Oct 17:09
    #19

    Hammerman1 din fantasi skulle jag vilja ha! Fast när jag tänker efter vill jag nog ha något mer inriktat på naturen i alla fall. Fält är ju nåt som finns i naturen, så varför frångå det egentligen...

  • Crissy
    Äldre 12 Oct 17:17
    #21

    Jag är också imponerad! Det är bara roligt med alla förslag... sitter själv hemma med vovven i knät och spånar...
    Har kommit fram till några jag gillar: Frostefält, Yvefält, Brixfält, Rosfält, Tilefält, Löövenfeldt´, Fridefält, Ljungfält....

  • Crissy
    Äldre 12 Oct 17:28
    #23

    Slagfält är ju orginellt i alla fall, fast jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja heta det!

  • Crissy
    Äldre 12 Oct 19:47
    #27

    Jättefint med Rosfeldt eller Rosenfeldt, fast de namnen finns redan tyvärr!

    Dimmefeldt, Disefeldt... mm vackert!

  • Crissy
    Äldre 12 Oct 19:51
    #28

    stellajsj ---> jag har kollat på prv.se och tittat igenom alla namn med slutled fält och inte hittat så många bra!

  • Crissy
    Äldre 13 Oct 20:09
    #33

    Nej det får inte vara någon som redan heter efternamnet! Då kommer det inte att beviljas, måste vara ett helt nytt!
    I annat fall får man välja ett efternamn man tycker låter fint, leta upp personen i fråga och sen gifta sig med honom och ta hans efternamn hahahaha. Vore skoj - välja make efter efternamnet! Bättre än spraydate..

  • Crissy
    Äldre 14 Oct 23:39
    #37

    japp precis.... man får inte 'ta' någon annans släktnamn! Man kan välja maken eller makens namn eller ett namn som finns i släkten på någons sida, men vill man ha något annat måste det vara ett namn som inte redan finns! Annars kommer inte skatteverket att bevilja detta.

  • Crissy
    Äldre 15 Oct 18:17
    #41

    Jag skulle då inte vilja heta någon annans släktnamn!? Tänk att ringa upp någon och fråga om man får ta det efternamn som gått i deras släkt i generationer bara för att det låter fint liksom? Nä då hittar jag hellre på ett eget....!

Svar på tråden Efternamnsförslag