• lillab­ruden
    Äldre 2 Sep 12:33
    25045 visningar
    17 svar
    17
    25045

    Kan vem somhelst bli vigselförättare?

    Jag har tänkt länge på om man skulle be någon nära, närmare bestämt min bror, vara vår vigselförättare.. Kan man gå nån "kurs" eller nåt för att bli det eller det är speciella yrken bara?!
    Vart ska man vända sig? Kommunen?

    tacksam för svar =)

  • Svar på tråden Kan vem somhelst bli vigselförättare?
  • Äldre 2 Sep 12:37
    #1

    Länsstyrelsen förordnar vigselförrättare. I princip så tror jag det är ganska svårt att bli det privat, de flesta som är det representerar "det offentliga" på ett eller annat sätt (genom att tex vara folkvalda politiker eller höga ämbetsmän, ofta jurister på domstolar).

    Men jag tror att vem som helst kan ansöka. Det kan ju vara värt ett försök. Kontakta länsstyrelsen i ert län och fråga hur man går tillväga.

  • avil
    Äldre 2 Sep 12:37
    #2

    varför vill du just att din bror ska viga er??
    dessvärre kan jag ej svara på din fråga...

  • lillab­ruden
    Äldre 2 Sep 12:56
    #3

    anne på grönkulla; jag ska prova och ringa..men dem har såna tel.köer =/ tack!

    avil; för att det blir mer personligt så =)

  • avil
    Äldre 2 Sep 12:58
    #4

    okej,vill han viga er?
    just en vigsel behöver ju inte vara SÅÅ familjär-att INGEN utomstående får vara delaktig... kan jag känna.Men hoppas han kan o hinner bli vigselförättare sen innan ni ska gifta er då,så ni blir gifta o glada .

  • Tx2
    Äldre 2 Sep 13:02
    #5

    Det här fick jag från mitt medborgarkontor när jag frågade om god vän som kunde vara tillfällig vigselförrättare, men jag tror att vi lagt ned den idéen då dem tydligen skall vara väldigt svårflörtade med tillståndet. Men försöka kan man, kostar ett frimärke o lite papper

    Angående God vän som som ni vill skall viga Er bör ha juridisk utbildning eller politisk befattning. Men man kan ansöka till Länsstyrelsen

    Med ansökan skall Ni bifoga följande.
    1. Namn på paret som skall vigas
    2. När och var vigseln skall äga rum
    3. En motivering till varför den personen skall förätta vigseln.
    4. Sökandens yrkesbakgrund

  • Sebast­iána
    Äldre 2 Sep 13:02
    #6

    P3 hade ju ett bröllop i våras som direktsändes i radio. Programledaren ansökte om att få bli vigselförrättare, men hon fick avslag. De fick ta en vigselförrättare som redan var godkänd.

  • Äldre 2 Sep 13:19
    #7

    Ja, jag hade (om vi väntat med att gifta oss) kunnat få min mamma som förrättare - men det visste vi inte då. Såhär i efterhand är det ingen av oss som ångrar det en sekund - jag vill inte ha henne där i nån officiell befattning - hon är ju min mamma! Och hon ville vara min mamma den dan - inget annat.

    Men det är ju vår känsla och det kan man ju ha olika uppfattning om.

    Jag tror att vissa länsstyrelser blivit liiiite mer generösa med tillstånden på senare år, men det är ingen självklarhet att kunna förordna någon för en enda vigsel "bara för att man vill". Tycker man att det är väldigt viktigt så kan man ju dock försöka, som sagt.

  • lillab­ruden
    Äldre 2 Sep 14:11
    #8

    ja jag ville mest se om det gick, men min bror är utbildad som trädgårdingenjör så då antar jag att det inte går om man måste ha juridisk eller politisk utbildning... juridisk förstår man ju, men politisk? tycker det e konstigt.. men men regler är ju regler..

    det är inte så superviktigt men det hade betytt mycket för mig om min bror kunnat viga oss..

    har nu fått ett nummer till 'rätt' person på länsstyrelsen men hon är inte inne så får ringa senare..se vad hon säger.

    tack för alla tips =)

  • chamor
    Äldre 2 Sep 14:25
    #9

    Annars kan ni ju ha en formel vigsel på rådshuset men att din bror har cermonien på ert "bröllop". Behövs nog inget tillstånd för det..

  • femini­stbrud
    Äldre 2 Sep 14:52
    #10

    Man behöver ingen juridisk eller politisk utbildning. Däremot kan man lättare bli vigselförrättare om man är politiker eller jurist. Den typen av vigselförrätare som du vill att din bror ska vara behöver inte vara politiker eller jurist. Bara så att vi reder ut begreppen.

  • Äldre 2 Sep 15:05
    #11

    Nja, jag är inte så säker där.

    Man ska på något sätt representera "det offentliga" för att förordnas - är vad jag förstått på dem som får förordnanden (men det har jag inte hittat någon skriven referens på, jag har bara muntliga uppgifter på det). Att vara folkvald politiker är ett sätt, att arbeta som hög ämbetsman t ex jurist är ett annat.

    Såhär säger länsstyrelsen i Stockholm:
    www.ab.lst.se/templates/InformationPage____2052.asp
    www.ab.lst.se/templates/InformationPage____9173.asp

    Äktenskapsbalken säger såhär om vem som får förrätta:
    3 § Behörig att vara vigselförrättare är

    1. präst i Svenska kyrkan,

    2. sådan präst eller annan befattningshavare i ett annat
    trossamfund som har förordnande enligt bestämmelserna i lagen
    (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom andra trossamfund
    än Svenska kyrkan,

    3. lagfaren domare i tingsrätt, eller

    4. den som länsstyrelsen har förordnat.

  • Tx2
    Äldre 2 Sep 15:12
    #12

    Man behöver inte (ingvar oldsberg är ju tex) ha juridisk utbildning el politisk befattning. Står bara bör, men är inget krav. Men dem brukar vara väldigt restrektiva i alla fall i det i den länet jag tillhör.

  • lillab­ruden
    Äldre 2 Sep 15:15
    #13

    chamor; har funderat på det men då blir det bara klydd tycker jag....min M2Bs föräldrar har olika datum pga det och eftersom vi gifter oss med tanken att bröllopet ska vara mer en fest att hylla kärleken så känns det inte så jätteviktigt.. men superbra ide´ för jag tror du har rätt ;)
    _____________

    såhär sa den trevliga damen på Länsstyrelsen i Skåne... hon sa att trogligtvis, efter hennes erfarenheter så blir det ett avslag för min bror men att man har ju rätt att överklaga. Sedan tog hon ett exempel där någon hade sökt och fått avslag men att denna 'vigselförättare kandidaten' var medlem i advokatsamfundet och representerade det offentliga... (sen snurrade det till i mitt huvud och jag uppfattade inte detaljerna..)

    jag passade på att fråga andra frågor och hon skulle skicka lista till mig över vigselförättare i Burlöv och Malmö.. Burlöv hade bara 2 och skulle det vara något(dem inte kan eller dylikt) så brukar det godkännas att någon från annan kommun viger.
    Hon sa också att det inte ska kosta något, men vi ska ju ha vigsel i Alnarps Parken så hon menade att det kommer man överrens med vigselförättaren (kostnad för resa osv) men dem har ingen skyldighet att viga utanför medborgarhuset/rådhuset.

    Säkert finns denna information på fler platser här men men...

    Någon som rekomenderar en vigselförättare i Malmö trakterna? =)

  • lillab­ruden
    Äldre 2 Sep 15:17
    #14

    jo denna historia som damen berättade...glömde ju säga att den personen fick viga efter att ha överklagat =)

  • Tx2
    Äldre 2 Sep 15:25
    #15

    Det skall vara ok att ta vigselförrättare från andra kommuner, men som du redan känner till så kan man få betala resersättning. Jag tror att dem får lite mer än hundra kronor från länsstyrelsen för att ställa upp så jag fick rekommenderat att kanske köpa en blomma som tack. Men alla kommuner fungerar olika.
    I den kommunen jag skall gifta mig i gick det inte att välja vf utan jag skulle vänta tills det var fyra månader kvar och sedan kontakta dem så fick jag en tilldelad. Men i min hemkommun så kunde jag ringa runt och höra med dem olika vf.

  • lillab­ruden
    Äldre 2 Sep 15:41
    #16

    Tx2; jag vill gärna ha någon som är lite som oss...skämtsam med måtta och kan göra vigseln lite fylligare.. så jag vill inte bli tilldelad =/ men om det är olika i kommunerna så lär jag ju få veta om jag ringer min kommun =) ska titta närmare på det..har ingen brådska då vi har 10måndader till bröllopet =)
    jag tänkte att man kan ju alltid ge en liten gåva eller om dem rent av vill bara ha pengar så får dem det, men det ska vara en rimlig summa!! bara det blir bra så.. =)

    har redan fått mycket mer information än jag trodde här =D

  • Tx2
    Äldre 2 Sep 15:45
    #17

    Känner igen det där med att man vill ha någon som återspeglar oss vid cermonin. Så jag skall väl få tummen ur kolla med kommunerna runtomkring och höra vad dem skall ha i reseersättning och hur dem ser på vårt upplägg. Gåvan skall nog inte vara i pengar (förutom reseersättningen).

Svar på tråden Kan vem somhelst bli vigselförättare?