• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 May 18:36
    31273 visningar
    7 svar
    7
    31273

    Bra idéer på "favors"?

    Bröllopsgodis är en gammal finsk tradition som började användas igen för ca. 10-15 år sedan. Förr i tiden fick man en finchokladpralin med sig från en större fest (även begravning..) Det var en borgerligt tradition men även arbetarna (torpare) fick en fin chokladparlin som dom bevarade som ett minne. Jag läser just en bok om finska torpare i början av 1900-talet där det var godsägarens begravning. Dom åt upp chokladen, la en trädbit i pappret och bevarade detta som et minne). Därför känns det inte alls konstigt för mig att ge en liten ask med choklad som present (eller snarare som ett minne) till våra gäster.

    Var på ett bröllop i somras (svenskt-amerikanst) då alla fick en liten ask där det fanns en mullkruka med träsfrön i. Det tyckte jag var gulligt och annorlunda. Personligen tycker jag att presenten inte ska vara för dyr, eller "märkvärdig" utan snarare ett litet minne frän bröllopet. Sen är det också så att alla uppskattar inte sånt och man kanske blir ledsen om folk inte tar med sig sina fina fotoramar etc.

Svar på tråden Bra idéer på "favors"?