• SMSB

Bröllopsklädsel för gäster

Som gäst på ett bröllop ska man inte ha på sig svart, vitt eller rött. Jag har en supersöt halterneck klänning i svart och offwhite, funkar det? Den är blommig och väldigt sommrig. Bröllopet vi ska på är till vänner, inte familj. Det är ett sommarbröllop. Tacksam för alla svar och input

• Svar på tråden Bröllopsklädsel för gäster
  • stinakina

Rött får man visst ha har jag förstått, och man ska inte klä sig i HELvitt eller HELsvart, så jag tycker du kan använda klänningen!

• LCDS

Tycker absolut att du kan ha den klänningen :)
    .. precis som stinakina säger är det helvitt och helsvart man inte ska ha. .. men en helröd klänning ska man inte heller ha för det betyder ju att man är brudgummens älskarinna :P hihi..

• matildaochniklas

Jag tycker absolut att du kan ha den!

• SMSB

Tack för svaren! Då blir det den klänningen! Om det är något som jag tycker är svårt att handla till så är det just bröllop. Jag är ingen klänning/kjol tjej utan har gärna byxor/leggings. Helrött verkar ju inte bra, brudgummens älkarinna...

• ELWIRA
    stinakina skrev 2008-06-30 23:20:44 följande:
    Rött får man visst ha har jag förstått, och man ska inte klä sig i HELvitt eller HELsvart, så jag tycker du kan använda klänningen!
    jag har hört att rött ska man inte ha på bröllop, för då har man haft ihop det med brudgumen.
  • tolonta

Det med rött är en total myt. Eller för att (på ett ungefär) citera Magdalena Ribbing: "Hur kan man tro att någon med färgen på sina kläder skulle skylta om sitt sexliv?"

• Zozo

Den röda är en myt, sa man kan visst ha det pa bröllop.

fast pa mitt bröllop stämde det - jag hade röd klänning och jag har definitivt haft ihop den med brudgummen

• themandys

Att man inte får ha rött på bröllopet är bara en myt.

Jag tycker att det låter bra med klänningen, möjligtvis kan du ha en färgglad sjal, skor och väska eller liknande för att liva upp det lite ;)

• Ciccci

Mina tärnor ska ha röda klänningar på sig.
    O INGEN av dom har haft ihop det med min m2b.. :)

Jag bryr mig inte om "myter" utan kör på de färger jag tycker om..

Färgtemat är: Vit/svart/röd

• GeneralElectric

Det där med röda klänningar är inte bara en myt, utan en idiotisk myt.

Klart du kan ha en blommig klänning, även om den är svart/vit! Som Stinakina skriver ovan är det bara helvitt och helsvart som bör undvikas på svenska bröllop, inte färgerna i sig. Brudklänningar är ju sällan blommiga, så risken för förväxling torde vara minimal...
    I våra klädkodsanvisningar till utländska gäster har vi skrivit något i stil med:
    ”Female guests may want to know that black or white outfits are traditionally not worn on Swedish weddings, unless mixed with bright colours.”

• TheD

Fast jag tycker det är fel att svart skall undvikas :) En snygg färg och jag kan lätt ha en svart klänning på bröllop.

• GeneralElectric

Jag håller med, svart är väldigt snyggt (och jag hade själv gärna haft det i brudklänningen -- nu blev det inte så eftersom vi gifter oss i juni). Jag har också skrivit till de (få) gäster som frågat att jag (och M2B) personligen inte har något emot att de bär helsvart, om de vill – men att de bör veta att det ändå inte är en svensk tradition.

Jag misstänker att rött har dåligt rykte som klänningsfärg för att det traditionellt är en färg som förknippats med prostituerade. Men det finns verkligen ingen anledning att föra myten om att man skulle ha haft ihop det med brudgummen vidare. Ha gärna på er rött, tycker jag, både som gäster och brudar – det är en färg man blir glad av!

• Sebastiána
    ELWIRA skrev 2008-07-02 13:08:16 följande:
    jag har hört att rött ska man inte ha på bröllop, för då har man haft ihop det med brudgumen.
    Varför skulle man vilja visa för alla gäster att man haft sex med brugummen genom att klä sig i en speciell färg?!! Jag är så trött på den myten.
  • Sebastiána
    GeneralElectric skrev 2011-05-06 20:52:04 följande:
    Jag håller med, svart är väldigt snyggt (och jag hade själv gärna haft det i brudklänningen -- nu blev det inte så eftersom vi gifter oss i juni). Jag har också skrivit till de (få) gäster som frågat att jag (och M2B) personligen inte har något emot att de bär helsvart, om de vill – men att de bör veta att det ändå inte är en svensk tradition.

Jag misstänker att rött har dåligt rykte som klänningsfärg för att det traditionellt är en färg som förknippats med prostituerade. Men det finns verkligen ingen anledning att föra myten om att man skulle ha haft ihop det med brudgummen vidare. Ha gärna på er rött, tycker jag, både som gäster och brudar – det är en färg man blir glad av!
    Fast man kan ju ha svart på sig de andra 364 dagarna på året!
  • helsingebrud

mina brudtärnor kommer ha svarta klänningar
    själv kommer jag delvis bära rött
    mina småflickor kommer troligen ha röda klänningar ( eller silver )

• Ciccci

Kan tillägga att jag har även lite svarta detaljer på klänningen, eller rättare sagt, ett svart siden band.. :)

Svar på tråden Bröllopsklädsel för gäster