Vill ha hund
Jag har länge velat ha en hund, men det är ju så besvärligt när båda jobbar heltid och jag dessutom inte jobbar i stan. Hur löser man det, finns det nåt hundpensionat eller hundpassning i Linköping? Nån som vet?
Jag har länge velat ha en hund, men det är ju så besvärligt när båda jobbar heltid och jag dessutom inte jobbar i stan. Hur löser man det, finns det nåt hundpensionat eller hundpassning i Linköping? Nån som vet?
Det finns ju hunddagis, inte i alla städer kanske men Linköping är ju så pass stort så där borde det ju finnas...
När vi hade hund hittade vi en rar äldre pensionär som passade henne dagtid. En kollega har hittat en barnfamilj som tar hand om hennes hund. Kollegan annonserade efter "hundvakt för symbolisk summa" för atrt sålla ut och hitta någon med genuint hundintresse.
Tror mer på en dagmatte eller daghusse. Min hund hämtas varje dag av mina föräldrar som är pensionärer och får oftast en lång runda i skogen.
Har en känsla att hunddagis är mer affärsverksamhet och inte samma känsla för hunden. Det är nog inte svårt att hitta en glad pensionär som kan passa din hund några timmar varje dag...
Lycka till!
Vad för hund vill du ha?
även jag är hundintresserad. kan ni som har hund tipsa mig hur mycket hundpassning kostar nuförtiden? Hur gjorde ni med hundens första år då jag vet att valpar behöver vara mycket med sin husse/matte i början för att hinna präglas etc.
Jag har alltid haft hund. Så för ett par år sedan kände jag mig "mogen" för att ta hand om en problemhund. Hon var nästan två år gammal när vi köpte henne. I början kunde vi inte ens gå en snabbis ute utan att man ville lämna tillbaka henne...det var bedrövligt! Om hon inte skällde på en hund, så fanns det alltid någon som gick lite för fort, eller lite för sakta för hennes smak. Eller så var det barn i närheten, ekorrar, katter... ja listan kan göras lång. Men man fick sakta men säkert jobba med hennes själförtroende, få henne att förstå att allt är inte läskigt, alla människor vill henne inte illa osv. Promenad efter promenad gick vi och pratade (!) med varandra och byggde upp hennes självfortroende så pass att hon blev dräglig.
Efter drygt ett år efter att vi fått henne kunde vi börja på agility! Det var helt underbart att se att hon klarade av att samsas med många hundar på samma plan.
Hon kunde även börja vara hos en dagmatte ett par dagar i veckan, trots att de hade både barn OCH hund.
Idag när hon är drygt 6 år gammal skäller hon inte på nåt ute, hon drar inte i kopplet och hon går på dagis med ca 30 andra hundar av alla dess raser och färger och former!
Är det nåt jag lärt mig av gumman är att man får aldrig ge upp och att man kan visst lära en gammal hund att sitta. Så för att svara på portos fråga om första året med hunden tycker jag att man ska bygga upp ett förtroende mellan hund och husse och matte. Klarar man av det har man vunnit mycket. Få hunden att känna sig trygg med er, det är jätte viktigt. Även att man har bestämda regler om saker och ting och att både husse och matte håller dessa.
Man behöver nödvändigtvis inte skaffa sig en valp. Man kan ta över någon annans hund. Man kanske inte behöver ta ett vrak som vi gjorde ;)... Det finns alltid familjer som måste göra sig av med sina vänner pga olika skäl. Tänk på detta, du kanske kan rädda livet på en liten hund.
Jo, angående priserna. Vi betalade 50 kr om dagen till dagmatten och idag betalar vi 120 kr på dagiset. Själv tycker jag att dagiset fungerar bättre än privat. "Dagisfröken" är välutbildad och har jätte bra hand om hundarna. Det blir lite gruff ibland och då måste man ha pondus om man ska hindra storbråk!
Oj det blev långt...
Hej!
Jag har sökt runt lite grann på olika hunddagis i hela landet, och priserna verkar ligga på ca 2000 kr för en heltidsplats, ibland ingår då ett mål mat. För mig känns ett hunddagis mer säkert då de oftast är försäkrade, utbildade och även reglerade av lagar/regler.
tack för era råd annaanna och pallas athena. Det jag är lite osäker på är om en ung hund kan känna sig säker med mig som matte om jag lämnar den till hunndagis på vardagarna. kommer inte hundens uppfattning om vem den ska lyda underbyggas av att det finns en hundfröken med i bilden rätt så många timmar om dagen. Snälla förklara lite hur man ska göra i början av en hund år.
Hunden får inte samma närhet av hundfröken som den kommer att få av dig. De förstår vam som är "mamma". När vi var och hälsade på för första gången på den kenneln vi köpte henne ifrån var vi rädda att hon inte ville följa med oss. Men hon satt vid ytterdörren och väntade på att vi skulle åka därifrån. Efteråt var vi så lycliga för detta att vi var tvugna att gråta en skvätt... En hund förstår mer än du tror! Ibland t o m lite för mycket! Vi har nämligen varit med två hundar hos en tant som pratar med djur. DE HAR KOLL PÅ ALLT! Läskigt...
jag tror också hundar är smartare än vad vi tror. De har en intuitiv känsla vad gäller människor och omgivning. Jag har hört hemska historier om hundar som skrapat sönder sina tassar på dörrar för att de saknar sin matte/husse så dant. Jag tror att det är lite som med småbarn de måste känna att du finns nära de annars blir de sorgsna.
Portos:
De första månaderna bör du väl eg lämna din hund så lite som möjligt. Den behöver bli trygg först, och det blir den lättast och snabbast om du som flockledare är i närheten hela tiden. Om du sedan uppfostrar den försiktigt med mycket beröm, men ignorerar den när den gör fel, så är du en bra flockledare och hunden kommer inte tveka över det. Sedan kan du börja vänja den vid att vara på dagis (precis som med barn behöver hunden inskolas på dagis en tid, och precis som med barn så vet den vem den tillhör fast den är mycket på dagis tillsammans med "fröken"). Så länge du är en bra flockledare (ett tips: låna/köp mycket böcker om hunduppfostran - där lär man sig mycket, även om man bör ta en del med en nypa salt) så kommer din hund se upp till dig och inte vilja lämna dig.
För mig räckte det med att se till att få ihop tiderna med min sambo, så en av oss alltid var hemma, i två månader - och sedan var min hund så trygg att det inte var några problem att lämna henne ensam hemma. Inte heller var det problem med att lämna henne till uppfödaren (som fungerade som ett pensionat för min hund när vi skulle bort eller liknande) - hon ville ändå jättegärna hem igen sen, fastän hon älskar sin uppfödare! Men jag är helt enkelt flockledaren, och det är hos mig hon vill vara..
Lycka till!
Man ska nog tänka efter innan man skaffar hund och jobbar heltid. En hund mår inte bra av att vara ensam hela dagarna. Visst hunddagis är ett alternativ men först efter det att den är lite äldre. Man ska ju tänka på hunden i fösta hand och inte att man själv vill ha hund :0)
Oj, vad många svar! Det känns positivt som om det skulle gå att lösa. Jag vet ju att hundar kräver en hel del men de ger så mycket tillbaka. Eftersom jag har sommarlov tänkte jag i såna fall skaffa hund på sommaren så jag kan vara med den hela tiden, sen måste man ju se till att ha hundpassningsfrågan löst innan man köper hunden.
Vad vill jag ha för hund? En lagom stor, gärna en terrier för en sån är jag uppväxt med, men de finns ju i olika storlekar och med olika humör, så det är ändå mycket att välja på!
Vi har hunddagis för 2200 i månaden till vår hund. Men vet ni jag måste säga att det ÄR få dagis som är bra. Vi har tidigare haft ett som var strålande. Där prioriterades hundarnas bästa, lugn o ro, gott ledarskap från kunnig personal. Alla hundar rastades så mycket som stod på kontraktet osv. Men få dagis verkar fungera så bra. Det vi har nu (vi kan inte åka en hel timme för att ta oss till det andra, före jobbet, så sedan vi flyttade är vi fast med detta...)funkar inte alls. Dels drivs det framför allt av praktikanter. Två som äger dagiset och resten är obetalda praktikanter. Dessa byts ut regelbundet. Dessutom är det ett väldigt spring, som en slags ungdomsgård där inne bland hundarna. Kanske verkar mysigt men en hund behöver möjlighet till vila och stabilitet.
Dessutom går de inte så långa pormenader som utlovas i kontraktet så vår hund är ofta inte särskilt välrastad efter en dagisdag. Vi SÖKER andra lösningar men det är svårt det med, att hitta någon som har tid flera dagar i veckan.
Millans.
Hej!
Jag är hundvakt åt en liten terriertjej ett par dagar i veckan, allt från ett par timmar till hela dagen. Har även egen hund. Detta får jag 60 kr/gång för, och de batalar var femte gång alltså 300 kr.
mvh mulan
Jag har för mig att jag har sett en lapp på universitetet om en hundförening som ska/har startats. Där kanske du kan få hjälp? Hittar inget om den på nätet dock. Skulle försöka med en annons på lius elektroniska anslagstavla samt lappar i portar nära dig.