• tolonta

Kina - arbetsförhållanden?

Är det någon som vet, eller frågat om arbetsförhållandena på de fabriker som klänningarna från Kina kommer från?

Kan inte riktigt släppa mina associationer med alla blivande brudar här som vill ha sina klänningar fortast möjligt, och sömmerskor som blir inlåsta i fabriken och får inte gå hem förrän de är klara. Utan övertidsersättning.

Jag övervägde att köpa klänningar till tärna och brudnäbb från Kina, men backade p.g.a. Kinas syn på mänskliga rättigheter, och för att jag inte vet något om arbetsvillkoren. Förekommer barnarbete? Får sömmerskorna vettiga löner?

Och nu vet jag att det inte är säkert att den brudklänning som jag köpt, i Sverige för en betydligt högre summa, är så mycket bättre... Men det är några fler led mellan, som kan/bör ha tagit ansvar för denna frågan. Klänningen till tärna kommer sys upp av en sömmerska i Sverige. Brudnäbbens klänning syr jag själv?

Är det någon mer än jag som ens reflekterat över detta. Eller valt på något annat sätt p.g.a. moraliska betänkligheter? Eller någon som helt enkelt har mer information?

• Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?
  • Peggy sue
    Englaxx skrev 2008-04-17 16:30:27 följande:
    Jo det e sant att här finns många viktiga saker i livet - man kan också se det så här att om inte jag beställer min klänning från kina kanske inte en stackars kvinna får någon lön eftersom hon inte har något jobb som leder till att hon blir misshandlad när hon kommer hem utan pengar......... jag kanske räddar hennes vecka vem vet???
    Fan vad bullshit..
  • Englaxx

Hmmm jag tror att det är merän brudklänningar som tillverkas i Kina..........

• Englaxx

Peggy sue.....vad tror du händer om vi slutar att handla från Kina?

• Ankan80

Jag har inte köpt min ring ännu...

Tooticki skrev 2008-04-17 16:27:03 följande:
    Du då, vart köpte du dina diamanter?
  • Ankan80

Men ni som syr upp era klänningar i Sverige. Har ni koll på tygerna då? Är de tillverkade på ett ok sätt?

Jag bara menar hur långt man skall gå i sin rättvisekamp?

• Aleta

Så långt som möjligt, det kostar inget att fråga när man handlar. Om 10-20 år kan det ha gett resultat.
    Det är vi skyldiga våra barn, speciellt när det gäller ekologiskt/miljötänkande.

Ankan80 skrev 2008-04-17 17:09:04 följande:
    Men ni som syr upp era klänningar i Sverige. Har ni koll på tygerna då? Är de tillverkade på ett ok sätt?Jag bara menar hur långt man skall gå i sin rättvisekamp?
  • Kärlek ger näring åt själen

Jag kan känna så här... Skulle ni som handlar i kina velat jobba under sådana förhållanden? Det är en enkel fråga att svara på. För om du svarar nej på den frågan eller försöker rättfärdiga ditt nej med att "men hon har ju fått pengar för den dagen". Så är det definitivt inget bra svar. För om vi alla skulle ta vårt ansvar och köpa rättvisemärkt och ekologiskt och säga NEJ till usla arbetsförhållanden så MÅSTE de göra något åt det. För Inte tusan så lägger fabrikerna ner totalt för de måste ju tjäna pengar de med.. För det finns alltid någon annan som har bättre förutsättningar än de men det är bara det att företagen hellre vill tjäna liiite extra genom att köpa det som är billigt.

Jag kan känna att jag skulle inte vilja jobba 18 timmar och få 10kr i timmen. Och än mindre låta min barn jobba när de är 8 år för att de ska försörja familjen.
    Vi har turen att bo i ett Land där man ser till att alla slipper detta. Men för det så ska vi inte sluta bry oss om alla andra som har det sämre. De förtjänar att världen runt omkring ser dem också och framför allt behandlar dem som människor med värde. De har nada värde idagens läge.

Jag har funderingar på att skippa diamanter och köra på cubic zircon även om detta är ett billigt sk*t men på det sättet så kan jag sova med gott samvete och veta att INGEN har kommit till skada för att jag ska ha en fin ring.

• Englaxx

Du gör nog helt rätt faktiskt

• f1bride

Så bra jag känner mig (angående diamanter i ringen) när jag inte ska ha det Hade faktiskt aldrig tänkt på innan om blodsdiamanter (?) förut, men visst har man hart talas om vilka omständigheter de kan komma ifrån.. vad var det för stämpel ringen skulle ha/diamanterna?

• Aleta

Diamanter ska ha gått igenom Kimberleyprocessen.

• tolonta

Kul att ni gillar tråden, var inte helt säker på hur den skulle tas emot...

Jag tycker att man åtminstonde kan ställa frågan hur arbetsförhållandena är...

Och även försöka vara ute i god tid, och förstå att när man mailar tre gånger om dagen för att fråga om klänningen inte är klar än, ökar risken att sömmerskorna i Kina får jobba övertid för att få klart ens klänning så fort det bara går...

• Lillsnufflan

Vissa saker är ju snudd på omöjliga att ta reda på hur de tillverkats. Ett exempel är ju skor. Även om det påstås att de är tillverkade i Europa kan det mycket väl betyda att de är tillverkade av barnarbetare i Kina med att man trätt på skosnören och lagt de i en låda t.ex. i Italien.

Men det betyder ju inte att man inte kan påverka. Om alla blivande brudar frågar när de köper sin brudklänning kommer det att skapas en marknad för rättvisemärkta brudklänningar och på sikt kan man förhoppningsvis förhindra att barn tvingas sitta fastkedjade i en fabrik och brodera klänningsliv 12 timmar om dagen.

Så en uppmaning till er alla: Fråga i alla fall under vilka förhållanden er klänning tillverkas. Ni kanske får er serverad en lögn, eller så har de ingen aning. Men fråga i alla fall så visar vi att vi bryr oss!

• paradisfågel

Jag ska sy upp min klänning hos en sömmerska i kristianstad
    Tycker att de e en bra tråd! Väl värt att uppmärksammas!

• ohlala

fastkedjade i fabriks? what??? Tror ni att alla klädkjedjor sticker ner till bangladesh o kollar stup i kvarten eller? hur tror ni de gör vinster på flera miljarder om året??

• LottaT

Jag har inte läst hela tråden men har funderat på detta, har beställt min klänning från Millys,jag har frågat per mail hur deras arbetsförhållnaden är, hon svarar..
    yes,the condition of some factory is not well,but our factory is ok.

Vet inte hur sant det är men hon hade ju inte ens behövt svara på frågan om de blivit stötta av den.

Jag har två jobbarkompisar från Kina som säger att mycket av det vi ser på TV är just det värsta värsta som man kan hitta, de har inte någon släkting eller någon de vet om som har haft det dåligt på sina fabriksjobb. (visst de är från rikare områden i Kina och har själva lång akademisk bakgrund) många bor på fabrkien de jobbar på just för det är smidigt att inte behöva ha någon annan bostad, de är inte inlåsta eller så. Självklart har de det inte lika bra som våra arbetare i Sverige men det är det ingen som förväntar sig i Kina heller, de som går på Universitetet bor oxå där, i sovsalar med 10-20personer. De tycker oxå att det är bra ifall många handlar från Kina för att Kina ska kunna få in mer pengar och kunna bli mer som Väst. De säger oxå att arbetsförhållandena blir bättre och bättre för varje år så de är på rätt väg. Om hela Europa skulle bojkotta istället för att ställa krav på fabrikerna skulle de troligen inte ha pengar att jobba fram bättre förhållanden med. De här tjejerna är oxå väldigt stolta över att kunna se saker "made in China" här i Sverige.

Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?