• tolonta

Kina - arbetsförhållanden?

Är det någon som vet, eller frågat om arbetsförhållandena på de fabriker som klänningarna från Kina kommer från?

Kan inte riktigt släppa mina associationer med alla blivande brudar här som vill ha sina klänningar fortast möjligt, och sömmerskor som blir inlåsta i fabriken och får inte gå hem förrän de är klara. Utan övertidsersättning.

Jag övervägde att köpa klänningar till tärna och brudnäbb från Kina, men backade p.g.a. Kinas syn på mänskliga rättigheter, och för att jag inte vet något om arbetsvillkoren. Förekommer barnarbete? Får sömmerskorna vettiga löner?

Och nu vet jag att det inte är säkert att den brudklänning som jag köpt, i Sverige för en betydligt högre summa, är så mycket bättre... Men det är några fler led mellan, som kan/bör ha tagit ansvar för denna frågan. Klänningen till tärna kommer sys upp av en sömmerska i Sverige. Brudnäbbens klänning syr jag själv?

Är det någon mer än jag som ens reflekterat över detta. Eller valt på något annat sätt p.g.a. moraliska betänkligheter? Eller någon som helt enkelt har mer information?

• Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?
  • Ankan80

Det är ju jättebra, men det är nog inte alla som tänker på det!

• Tooticki
    Ankan80 skrev 2008-04-17 16:24:53 följande:
    Det är ju jättebra, men det är nog inte alla som tänker på det!
    Du då, vart köpte du dina diamanter?
  • Englaxx

Jo det e sant att här finns många viktiga saker i livet - man kan också se det så här att om inte jag beställer min klänning från kina kanske inte en stackars kvinna får någon lön eftersom hon inte har något jobb som leder till att hon blir misshandlad när hon kommer hem utan pengar......... jag kanske räddar hennes vecka vem vet???

• Tooticki
    Englaxx skrev 2008-04-17 16:30:27 följande:
    Jo det e sant att här finns många viktiga saker i livet - man kan också se det så här att om inte jag beställer min klänning från kina kanske inte en stackars kvinna får någon lön eftersom hon inte har något jobb som leder till att hon blir misshandlad när hon kommer hem utan pengar......... jag kanske räddar hennes vecka vem vet???
    Låter mer som om att du vill döva ditt dåliga samvete/bortse från problemet än att du vill rädda någons vecka.
  • Aleta

Vi ska inte sluta handla, vi ska kräva att de som tillverkat kläderna har fått lön och arbetar under drägliga förhållande.
    Om varenda brud som går in i en brudbutik frågade efter rättvisemärkta (och ekologiska?) klänningar så skulle vi tillslut få det!
    Numera finns det ju sådana matvaror, det tar tid, men det är vi som påverkar. Våra döttrar kanske bara kommer att ha rättvisemärkta, ekologiska kläder.
    20000 männskor dör varje år pga att vi inte bara använder ekologiskt odlad bomull...tänk om vi alla bara köpte sådant av HM, Lindex IKEA osv.
    Jag mår i alla fall lite illa när jag ser handdukar för 3 kronor i affärer här när de är tillverkade på andra sidan jorden.

• Tooticki
    Aleta skrev 2008-04-17 16:36:13 följande:
    Vi ska inte sluta handla, vi ska kräva att de som tillverkat kläderna har fått lön och arbetar under drägliga förhållande. Om varenda brud som går in i en brudbutik frågade efter rättvisemärkta (och ekologiska?) klänningar så skulle vi tillslut få det!Numera finns det ju sådana matvaror, det tar tid, men det är vi som påverkar. Våra döttrar kanske bara kommer att ha rättvisemärkta, ekologiska kläder.20000 männskor dör varje år pga att vi inte bara använder ekologiskt odlad bomull...tänk om vi alla bara köpte sådant av HM, Lindex IKEA osv. Jag mår i alla fall lite illa när jag ser handdukar för 3 kronor i affärer här när de är tillverkade på andra sidan jorden.
    Bra sagt!
  • Aleta

Jag startade precis en blodsdiamanttråd.

• Englaxx

Nope så är det inte riktigt.....jag menar bara det att om man skall börja med dessa tankar så får man fortsätta....ekologisk odla mat, diamanterna osv....
    Klart att jag tänker på hur de har det i kina absolut men man kan vända och vrida på allting, ellerhur?

• Tooticki

Självklart får man fortsätta! Ekologisk/rättvisemärkt mat och konfliktfria diamanter är självklarheter för mig och flera andra här inne.

Men jag tycker att det är viktigare att man tänker efter när man köper sin klänning och sen kanske missar att köpa ekologisk mat, istället för att man skiter i det lilla för att man inte kan göra allt!

• Aleta

Eftersom man (förhoppningsvis) bara köper brudklänning en gång så är det här enda chansen man har att påverka den industrin.

Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?