• tolonta

Kina - arbetsförhållanden?

Är det någon som vet, eller frågat om arbetsförhållandena på de fabriker som klänningarna från Kina kommer från?

Kan inte riktigt släppa mina associationer med alla blivande brudar här som vill ha sina klänningar fortast möjligt, och sömmerskor som blir inlåsta i fabriken och får inte gå hem förrän de är klara. Utan övertidsersättning.

Jag övervägde att köpa klänningar till tärna och brudnäbb från Kina, men backade p.g.a. Kinas syn på mänskliga rättigheter, och för att jag inte vet något om arbetsvillkoren. Förekommer barnarbete? Får sömmerskorna vettiga löner?

Och nu vet jag att det inte är säkert att den brudklänning som jag köpt, i Sverige för en betydligt högre summa, är så mycket bättre... Men det är några fler led mellan, som kan/bör ha tagit ansvar för denna frågan. Klänningen till tärna kommer sys upp av en sömmerska i Sverige. Brudnäbbens klänning syr jag själv?

Är det någon mer än jag som ens reflekterat över detta. Eller valt på något annat sätt p.g.a. moraliska betänkligheter? Eller någon som helt enkelt har mer information?

• Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?
  • Juni2009

Jag köper gärna kläder därifrå men inte vill inte köpa kläder där arbetsvillkorn är dålog men hur ska vi veta?

Ankan80
    Hur vet du att den fabrik du köpte klänning ifårn är godkänd?
    Vart får du information ifrån?

• Tooticki

Jag valde att anlita en sömmerska i Göteborg för att rita och sy min klänning då jag kände mig osäker på vad kineserna har för arbetsvillkor.

• f1bride

Jag har sett en dokumentär och lyssna på de som kan lite mer, de som har varit och sett i dessa fabriker. Men när man kommer till frågan: "Vad kan man göra som privatperson??" så fick jag svaret att vi kan reflektera över vars/hur vi handlar, men vi får INTE SLUTA! Då får de ju inget arbete..

Så vi måste hitta nån balans..

Bra tråd förresten, puffar ordentligt! Har reflekterat över detta, men vill och tänker (?) beställa en från Kina pga priset. Tror inte att klänningarna jag tittat på i Sverige är gjorde i Sverige heller, snarare Taiwan eller nåt. Tyvärr

• Ankan80

Hej, jo jag har iofs inte beställt direkt utan via en tjej här i Sverige. Hon i sin tur har kontrollerat sina fabriker så att de skall vara godkända. Jag litar på henne.

Juni2009 skrev 2008-04-17 06:52:11 följande:
    Jag köper gärna kläder därifrå men inte vill inte köpa kläder där arbetsvillkorn är dålog men hur ska vi veta?Ankan80Hur vet du att den fabrik du köpte klänning ifårn är godkänd?Vart får du information ifrån?
  • brudensara

Bra inlägg! Jag låter sy upp min klänning hos en sömmerska i Stockholm, mest för att jag vill vara säker på att få exakt den klänning jag vill ha, men också mycket för att jag vill konsumera på ett etiskt sätt - särskilt till mitt bröllop!

ohlala: ja, jag tycker att man ska låta bli att handla också på svenska kedjor om de inte kan bevisa att de betalar rimliga löner och har vettiga arbetsförhållanden, tillåtare fackföreningar osv. De stora företagen är de som verkligen kan göra skillnad genom att anlita vettiga tillverkare utomlands, t ex i Kina. Om HM och liknande företag kräver vettiga löner och arbetsförhålalnden så kommer tillverkarna att anpassa sig efterd eras krav. Och vi konsumenter kan kräva det av företagen. Det är den möjlighet vi som konsumenter har att påverka. Om ingen köper varor som tillverkats på ett oetiskt sätt så kommer företagen att sluta tillverka dem. En av föredelarna med marknadsekonomin

• Kärlek ger näring åt själen

Jag har köpt min klänning i en butik där de syr upp sina egna klänningar. Alltså inga mellanhänder alls.

Jag har funderat mycket på det med kinas arbetsförhållande. Tycker det är hemskt

• lycklig78

Fantastiskt bra tråd.

Man kan inte lita på någon när det gäller denna fråga. Skulle man själv åkt ner för att kolla arbetsförhållandena, så hade ju knappast klänningen blivit billigare än att köpa den i Sverige. Så hur man "kan lita på en persons ord" är för mig befängt.

Jag beundrar er som verkligen tagit ställning till detta och syr upp era klänningar på plats här i Sverige, utan mellanhänder. Bra gjort!!

• Ankan80

Kom på en grej, nu när vi skall vara så medvetna

Hur många skall ha diamanter i sina ringar med tanke på på blodsdiamanter/stenar?

Då skall man väl kolla upp sånt också?

• Aleta
    Ankan80 skrev 2008-04-17 15:57:44 följande:
    Kom på en grej, nu när vi skall vara så medvetna Hur många skall ha diamanter i sina ringar med tanke på på blodsdiamanter/stenar?Då skall man väl kolla upp sånt också?
    Självklart! Jag var kontrollerade att de hade gått igenom den s k Kimberleyprocessen. Det är ju jätteviktigt!!!
  • Tooticki

Ankan80 skrev 2008-04-17 15:57:44 följande:

Kom på en grej, nu när vi skall vara så medvetna Hur många skall ha diamanter i sina ringar med tanke på på blodsdiamanter/stenar?Då skall man väl kolla upp sånt också?
    Det gjorde jag, har köpt diamanter som är konfliktfira. har ett certifikat liggande här.
Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?