Kina - arbetsförhållanden?
Är det någon som vet, eller frågat om arbetsförhållandena på de fabriker som klänningarna från Kina kommer från?
Kan inte riktigt släppa mina associationer med alla blivande brudar här som vill ha sina klänningar fortast möjligt, och sömmerskor som blir inlåsta i fabriken och får inte gå hem förrän de är klara. Utan övertidsersättning.
Jag övervägde att köpa klänningar till tärna och brudnäbb från Kina, men backade p.g.a. Kinas syn på mänskliga rättigheter, och för att jag inte vet något om arbetsvillkoren. Förekommer barnarbete? Får sömmerskorna vettiga löner?
Och nu vet jag att det inte är säkert att den brudklänning som jag köpt, i Sverige för en betydligt högre summa, är så mycket bättre... Men det är några fler led mellan, som kan/bör ha tagit ansvar för denna frågan. Klänningen till tärna kommer sys upp av en sömmerska i Sverige. Brudnäbbens klänning syr jag själv?
Är det någon mer än jag som ens reflekterat över detta. Eller valt på något annat sätt p.g.a. moraliska betänkligheter? Eller någon som helt enkelt har mer information?