• tolonta

Kina - arbetsförhållanden?

Är det någon som vet, eller frågat om arbetsförhållandena på de fabriker som klänningarna från Kina kommer från?

Kan inte riktigt släppa mina associationer med alla blivande brudar här som vill ha sina klänningar fortast möjligt, och sömmerskor som blir inlåsta i fabriken och får inte gå hem förrän de är klara. Utan övertidsersättning.

Jag övervägde att köpa klänningar till tärna och brudnäbb från Kina, men backade p.g.a. Kinas syn på mänskliga rättigheter, och för att jag inte vet något om arbetsvillkoren. Förekommer barnarbete? Får sömmerskorna vettiga löner?

Och nu vet jag att det inte är säkert att den brudklänning som jag köpt, i Sverige för en betydligt högre summa, är så mycket bättre... Men det är några fler led mellan, som kan/bör ha tagit ansvar för denna frågan. Klänningen till tärna kommer sys upp av en sömmerska i Sverige. Brudnäbbens klänning syr jag själv?

Är det någon mer än jag som ens reflekterat över detta. Eller valt på något annat sätt p.g.a. moraliska betänkligheter? Eller någon som helt enkelt har mer information?

• Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?
  • Song

Nej, sömmerskorna får med största sannolikhet inte en lön som vi hade tyckt varit ok. Tycker bara man behöver fundera på materialkostnad och kostnad för transport för att förstå att många prissättningar inte går ihopp. Jag blev jätte glad över att läsa ditt inlägg för jag tycker det är naivt att tro något annat. Men som du skrev bara för att något är köpt i Sverige betyder det inte att det är tillverkat av personer som har fått en ok lön.

På många kinesiska fabriker är arbetsvilkoren under all kritik. Övertidsersättning finns inte och många bor i sovsalar vid fabrikerna och åter i deras matsalar. Många kommer från andra delar av Kina och har bra tid och råd att åka hem en gång om året.

Bra gjort av dig att tänka ett steg längre.

• Lövings

HÅller fullständigt med!!

• Ankan80

Det är klart man vill beställa en klänning från en godkänd fabrik. Min klänning är det iaf.

En liten reflektion bara är ju att de flesta klänningar ju faktiskt tillverkas i Kina. Vi som beställer direkt undviker bara mellanleden.

• tolonta
    Ankan80 skrev 2008-04-16 15:35:41 följande:
    Det är klart man vill beställa en klänning från en godkänd fabrik. Min klänning är det iaf.En liten reflektion bara är ju att de flesta klänningar ju faktiskt tillverkas i Kina. Vi som beställer direkt undviker bara mellanleden.
    Precis som jag nämner så kan ju min klänning som köps i Sverige också vara tillverkad under icke acceptabla arbetsförhållanden. Skillnaden är ju att det finns flera led som borde ställa krav på detta, och som dessutom är närmare fabriken än vad jag är.

Om jag köper kläder som tillverkats av barnarbetare på H&M, så är det ju H&M som får stå till svars för detta. Men köper man direkt av fabriken, så är det man ju själv den som borde haft koll, eftersom man är den enda som kan ha haft koll... Om du förstår vad jag menar...?

Vad är en godkänd fabrik? Vad innebär det? Hur vet man vilka som är godkända?

Min mamma hade sett en dokumentär, om fabriker där de som arbetar där fått klara och tydliga instruktioner om vad de skulel säga ifall de inspekterades, om arbetstider, löner m.m. Och det stämde INTE med verkligheten...

Och jag har ju själv insett att det är naivt att tro att en klänning med flera meter tyg, med massa brodyr, måttanpassat uppsydd och levererad till Sverige kan kosta runt 1500 kr, men att sömmerskorna har bra lön...
  • Ankan80

Jo, det är klart jag håller med dig.

• Aleta

Bra tråd, puffar.
    Vi har ett stort ansvar, för om inte vi ställer krav så blir det aldrig bättre.

• anne på grönkulla

Ja, jag håller med om att det är både modigt och viktigt att behöva fråga. Oavsett vad svaret är så tycker jag det är viktigt att vara en aktiv konsument och ställa krav på de produkter man lägger pengar på.

• lindahallman

bra tråd!!! jag har besält från kanacca och jag visste inget om det fast jag läste i en tråd att det var som en del redan sagt. att vi slipper mellanhanden när vi beställer direkt. jag såg en dokumentär i skolan om detta och det är så att nästan alla sömmerskor får dålig lön som vi svenskar inte skulle acceptera. men jag resonerar som så att vi köper samma saker i många affärer bara att vi inte känner till det. ibland värre tom. som barnarbete och liknande

• ohlala

men HM då? Monki? Lindex? Cubus? Åhlens? Kappahl? Top Shop? Zara? skall man sluta köpa kläder därifrån med??

• anne på grönkulla

En viktig poäng. Men de är stora aktörer med andra resurser än privata köpare att kolla sina leverantörer och jobba långsiktigt med dem. IKEA t ex jobbar ju en del med barnrättsorganisationer med dessa frågor.

Kanske ska man fråga när man handlar var sakerna är gjorda? Vet man i affären något om förhållandena där? Då kan man vara med och skapa efterfrågetryck på bättre information och bra koll.

För det är nog åtminstone delvis så att det dyrare priset när man köper av en handlare här hemma inte är en egentlig skillnad i producentledet (dvs inte nödvändigtvis bättre betalda sömmersor om man köper en dyrare klänning) utan en massa mellanhänder. Å andra sidan blir det absolut inte bättre om vi slutar köpa heller (då får sömmerskorna sparken och ingen lön alls, om alla slutar).

Sen finns det en massa konsumtions- o klimataspekter på att driva tillväxt och mer konsumtion så, men det är en annan diskussion...

Men att sluta är nog inte svaret i sig just här, men att tänka och ta reda på mer och fråga/ställa krav kanske är en del av svaret?

ohlala skrev 2008-04-16 23:33:36 följande:
    men HM då? Monki? Lindex? Cubus? Åhlens? Kappahl? Top Shop? Zara? skall man sluta köpa kläder därifrån med??
Svar på tråden Kina - arbetsförhållanden?