• Princess Nightingale

    Vita adelstenar istallet for diamanter?

    Ar det nagon som har vita adelstenar som Goshenit, Morganit eller kanske vit safir i sin ring istallet for diamanter?

    Jag har for mig att vita safirer har hardhet 9 och diamanter 10 sa skillnaden ar ju inte sa stor i hardhet iaf men hur ar det med resterande faktorer som t.ex glansens livslangd?
    Priset ar ju absurt mkt mindre!

  • Svar på tråden Vita adelstenar istallet for diamanter?
  • avil

    har en ring m tio vita safirer.den är nu ca 6år gammal-använd nästan hela tiden.Den gnistrar fint...köpte den på kreta så jag vet ej vad den kostade-minns inte...

  • Princess Nightingale

    Mmm, jag ar ju den som dessutom tar av sig smycken nar jag ska stada mm (eller anvander hanskar atminstone)

  • Fru Nyberg

    Jag har precis beställt 6 stycken vita safirer som jag ev. ska sätta in i en alliansring. Har inte fått dem än, så jag kan inte vara på hur de ser ut...
    Kan uppdatera dig i slutet av veckan
    Och ja, safirer är 9 på hårdhetsskalan och passar alltså bra att ha i smycken.

  • Princess Nightingale

    Far man fraga fru Nyberg var hon bestallde safirerna ifran?

    Laste att Zirkon har ca 7,5 i harhet osv... varfor anvander man just Zirkoner istallet for vita safirer tro?

  • Fru Nyberg

    Tror att Zirkoner ligger på 5 i hårdhet om jag inte minns fel? Vet faktiskt inte varför de används.. Köpte från ett svenskt företag som säljer ädelstenar, vet ej dock om man får lägga ut namnet här utan att det räknas som reklam?

  • Mrs Mommy

    Zirkoner är billigare än safirer då safirer är en ädelsten och zirkon konstgjord.
    Vet inte riktigt hur vita safirer "funkar" men tror inte att dem har samma brytningsindex som diamanter och därför inte samma glitter.
    Zirkoner är ju fejk, som att köpa ring i mässing isf rödguld då det är billigare.

    Safirer/rubiner är det näst bästa att ha i ringar efter diamanter pga sin hårdhetsgrad.
    Här finns lite att läsa om färgade stenar.
    juvelsalongen.se/adelstenar.php

  • Mrs Mommy

    Mitt inlägg var svar på ditt
    Princess Nightingale skrev 2008-03-18 09:49:17 följande:


    Laste att Zirkon har ca 7,5 i harhet osv... varfor anvander man just Zirkoner istallet for vita safirer tro?
  • Fru Nyberg

    Mrs Mommy:

    Nej, jag tror inte heller att vita safirer har samma glitter som diamanter. Även för safirer gäller dock att slipning, färg, och ev. inneslutningar är viktigt för helheltsintrycket av stenen. Återkommer med mer om detta när jag faktiskt har mina safirer- ska jämföra dem med min diamant.

  • Fru Nyberg

    Förresten- helt OT: Hur gör ni så att den andres inlägg (det som man vill svara på kommer med i ens eget?

  • Mrs Mommy

    Fru Nyberg skrev 2008-03-18 12:21:15 följande:


    Förresten- helt OT: Hur gör ni så att den andres inlägg (det som man vill svara på kommer med i ens eget?
    Trycker på A knappen till höger i inlägger brevid munnen
  • Fru Nyberg

    Fick mina vita safirer idag, nu har tyvärr ingen lupp hemma så kan inte skärskåda dem. Tycker dock att de ser väldigt fina ut, glittrar en del men inte så mycket som diamant!
    Dock absolut värdiga att hamna i en ring

  • Princess Nightingale

    Fru Nyberg skrev 2008-03-19 12:55:48 följande:


    Fick mina vita safirer idag
    Mmm, det tal att tankas pa.
    Nar jag berattade for killen hemma tyckte han att jag var vansinne typ som inte ville ha riktiga diamanter och han skulle nog skammas om inte han fick kopa riktiga till mig. Medan jag tyckte vad spelar det for roll om jag koper en liten diamant for 3000kr eller en stor safir for samma varde. Vardet ar fortfarande det samma! Lol, det slutar sakert med att jag valjer en ljusrosa rubin eller ngt :) (Jag ska designa min egna ring hade jag tankt)
  • Fru Nyberg

    Ja... jag ville ha riktig diamant i min vigselring men nu ska jag göra en annan ring som jag kan på mig ibland. Tycker absolut inte det är något fel att välja nåt annat än diamant, det viktigaste är väl att man trivs! Kul att designa egen ring!

  • fru Bohlin

    hej, arbetar med ädelstenar och det ärganska stor skillnad mellan 9 och 10 på hårdhetsskalan (sök gärna på nätet).
    Men en 9.a är godtagbart. Tänk bara på att ta av ringen vid trädgårdsarbete, barnvagnskör, gymmet och liknandE (gäller iofs alla ringar man är rädd om). Den sk "elden" i en diamant av bra kvalitet är ojämförlig med en safirs lyster. Denna skillnad märks egentligen bara på stenar med lite större storlek, dvs caraten. Vad är det fr carat på dina stenar?
    Tänk på att du alltid kan uppdatera dig när ekonomin tillåter och sätta i diamanter senare.
    Hälsningar
    Bohlin 2b

  • Merrick

    Fru Bohlin--> Menar du att man ska ta av sig ringen när man kör barnvagn? Om det är en sten i med hårdhet 9 eller? Jobbigt för de med barn att hela tiden ta av den! Då fattar man skillnaden på 10 och 9 iaf...

  • fru Bohlin

    jag har barn...och jag tar inte alltid av mig ringen när jag kör barnvagn (dagligen), men man bör vara medveten om att det kan skada ringen. Det sliter en del på även metaller såsom guld och de blir repiga snart. Står man ut med repor ich bucklor är det ok, men annars ska man vara lite försiktig. Ett annat tips är att tänka på hur man använder tangentbordet. Har sett ringar som varit helt misshandlade av att deras ägare inte tänkt på att när ringen slår i tangentbord eller bordsskiva blir det repor... men är stenarna under 0,1 carat så spelar det ingen större roll som sagt var...

  • Merrick

    Lite OT men måste följdfråga lite...

    Fru Bohlin---> Jaha ok, jag trodde det hade med vibrationerna i vagnen att göra...typ "skakskador på infattninen" ha ha..känner mig lite dum... :-O
    Är det för att skadorna syns mer på en diamant som är mer än 0.1 ct eller är det för att de är större än 0.1 som de löper större risk för att skadade om du förstår vad jag menar...

    Vanligt slitage är man väl beredd på, det är ju liksom meningen att man "ska" ha ringarna för evigt och varje dag..(om nu ens jobb tillåter osv."Repor" eller märken på guld blir ju ganska snabbt, men min är 1.9 hög och rätt rejäl så jag tror inte jag får några bucklor iaf. Men jag tror nog jag tar av den när jag ska göra något som riskerar att skada den, något som inte är vanliga vardagssyssor, typ byta däck på bilen eller liknande "tunga" göromål...

  • fru Bohlin

    är stenen mindre än 0.10 carat syns inte "elden" lika bra. Hårdheten är densamma oavsett storlek. däremot inte lystern. Ska man ha fler mindre stenar spelar alltså kvalitén mindre roll än om man har en större. Är din ring 1.9 mm hög så är risken för bucklor liten, som du sa. men man kan ändå skona sin kära ring från onödigt slitage. vitt guld kan man ju ge ny glans oräkneliga gånger, men rött guld har inte den möjligheten, där kan man endast polera. polering är att jämföra med nagelfil, dvs, man slipar alltså bort ett litet lager guld varje gång...Lycka till!!!

Svar på tråden Vita adelstenar istallet for diamanter?