• Milla B

Gluten- och lactosfri "bröllopstårta"

Jag är både gluten- och lactosintollerant och undrar om det finns någon som har tips på var man kan få tag på en gluten- och lactosfri bröllopstårta, eller om det finns någon som har tips på alternativ till bröllopstårta. Jag skulle ju gärna vilja äta lite av bröllopstårtan på mitt eget bröllop...

• Svar på tråden Gluten- och lactosfri "bröllopstårta"
  • pojomo

kan ju bli besvärligt att nån bagare gör en. Men du kan inte be nnån du känner baka typ princess tårta. Eller det kanske är lactos i . Vi ska ha lutenfria princess tårta med vit masipan på. Lite bröllopskänsla blir det

• Rebellen75

skulle också vilja ha tipps på lactosfri tårta. Man vill ju inte gå runt hela kvällen och vara gasig i magen HAHA. Det skulle va något.

• Emimet

Prata med en bagare, om du vill ha tårta från bageri. Jag är själv laktosintolerant, och kan bagaren göra utan gluten bör han kunna använda laktosfri grädde också. Kanske kan det kosta några kronor mer, men det kan det vara värt för att slippa känna sig som en ballong i magen halva kvällen! Ska ni ha flera tårtor kanske inte alla måste vara "intolerantvänliga".

• LloveC

Nu vet jag inte om du vill göra själv, men den här är jättegod (och jag gillar verkligen inte choklad i vanliga fall ) och borde ju inte vara nåt problem att göra med laktosfri grädde och choklad istället.
    Botten är ju mandelmassa så den blir väl glutenfri ?
    Väldigt lättgjord iaf och går att göra i god tid innan eftersom den står i frysen till strax innan servering.

www.arla.se/Default____17653.aspx

• pojomo

det är bara det att en bagare är inte glutenfri,då han använder mjöl iövrigt så det ligger ju i luften. MEN sen beror det ju på hur känslig man är. Kompisens barn är superkänlig så hon får inte köpa nåt från bageriet

Emimet skrev 2008-03-04 19:38:27 följande:
    Prata med en bagare, om du vill ha tårta från bageri. Jag är själv laktosintolerant, och kan bagaren göra utan gluten bör han kunna använda laktosfri grädde också. Kanske kan det kosta några kronor mer, men det kan det vara värt för att slippa känna sig som en ballong i magen halva kvällen! Ska ni ha flera tårtor kanske inte alla måste vara "intolerantvänliga".
  • mrsD

ne, en konditor FÅR INTE garantera glutenfritt om de bakar med vanligt mjöl i samma miljö..
    Svårt att hitta glutenfritt just därför.. laktosfritt e ju lättare..

• bagar maria

Hej på er... vi brukar göra en moussetårta på jobbet som är laktosfri! använder laktosfri vaniljvisp som vi blandar med moussepulver och har i gelantin... Swits tårtbotten är laktosfri så den går att använda, men ska man ha BÅDE laktos och gluten så får man göra botten på nån slags maräng kanske .. lycka till!

• Kireina
    LloveC skrev 2008-03-04 19:42:15 följande:
    Nu vet jag inte om du vill göra själv, men den här är jättegod (och jag gillar verkligen inte choklad i vanliga fall ) och borde ju inte vara nåt problem att göra med laktosfri grädde och choklad istället.Botten är ju mandelmassa så den blir väl glutenfri ?Väldigt lättgjord iaf och går att göra i god tid innan eftersom den står i frysen till strax innan servering.www.arla.se/Default____17653.aspx
    Vit choklad inehåller laktos. Jag tror det lättaste är att göra själv. Är ju inte så svårt att köpa laktosfria produkter.
    Vad gäller gluten kanske man kan köpa färdiga bottnar i affären? Annars får du göra en marängtårtbottnen, för den är ju glutenfri.

Kika på icas hemsida, de brukar ha mycket tips! Eller www.tasteline.com
  • Kireina

Tackar! Den botten får det nog bli för oss med, vi måste göra en tårta som är fri från: mjölk, gluten, nötter och mandel och röda färger.

Kul när vi tänkte göra prinsesstårtor med jordgubbsfyllning annars... ;) Tur att man kan göra en tårta brevid med.

• LloveC

Okej, jag trodde det fanns att få tag i laktosfri vit choklad, bra att du sa till så vet jag det nu

Kireina skrev 2008-03-04 19:49:02 följande:

Vit choklad inehåller laktos. Jag tror det lättaste är att göra själv. Är ju inte så svårt att köpa laktosfria produkter.Vad gäller gluten kanske man kan köpa färdiga bottnar i affären? Annars får du göra en marängtårtbottnen, för den är ju glutenfri.Kika på icas hemsida, de brukar ha mycket tips! Eller www.tasteline.com
  • Kireina

blir lite osäker nu, men är i princip helt säker på det.

Den choklad man kan äta som laktosintollerant är riktigt mörk choklad, för den innehåller inte mjölk naturligt. Däremot kan det finnas spår av det, men det kan det ju alltid.

• Nalle Puh 40

Min pappa är gluten och mamma gör alltid glutenfria tårtor och jag tycker faktiskt att de är godare och nu har min svärmor oxå börjat göra dem för hon tycker oxå de är godare

Tror du kan be bagarena att göra en glutenfri tårta för du måste ju kunna äta av den.

Lycka till...

• Sagesse

Var bor du? I Göteborg och Örebro vet jag att det finns glutenfria bagerier, och de brukar också kunna ordna laktosfritt. Jag har bestämt att det inte ska finnas något med gluten på mitt bröllop - för en gångs skull vill jag kunna äta allting! En av tårtorna kommer också vara laktosfri och det ska inte vara några problem som det verkar.

• 222

Det finns en enkel tårta som består av en sockerkaksbotten med marängtäcke... Vanligtvis delar man den i två delar och lägger grädde mellan. I ditt fall kan man göra botten på glutenfritt mjöl (eller majsmjöl / polenta) och lägga mosade jordgubbar mellan och servera med tofuline vaniljglass till. Har själv ätit det, som mjölkproteinallergiker. Gott!

• CRISTAL

Steinbrenner & Nyberg är mitt tips...
    De har lyckats göra tårtor till mig som är glutenfria, äggfria, laktosfria, nöt och mandelfri samt fri från animaliska produkter.

www.steinbrenner-nyberg.se/webshop/index.asp

De har en tårta som heter Alldeles Coco som är sagolikt god så den kan jag rekommendera. Funderar själv på den om inget bageri kan göra en tårta efter de smaker som vi vill ha men ändå laktos-, nöt och mandelfri. Lycka till!

• idafrida

Jag har ätit underbar laktosfri chokladmoussebröllopstårta från Gourmandise i Stockholm. Rekommenderas varmt. Vet inte om den var glutenfri, men det borde inte vara några problem att t ex göra en botten av mandel, socker, vispad äggvita och choklad/kakao.

• MAJ09

Hej jag har bakat laktos mjölkprotinfria tårtor. Men det är nog näst intill omöjligt att få ett vanligt konditori att göra det .Gluten får de inte göra som någon tillade det finns glutenfria bagerier på vissa platser i sverige.

Det finns idag ett stort utbud av gluten fria mixer Tårtbottnar och laktosfri grädde.

Lycka till jag ger gärna tips hur jag gjorde.

• Milla B

Tack för alla svar. Jag bor i Arboga, så Örebrobageriet kan ju vara ett bra alternativ. Att baka själv ger jag mig nog inte på. Jag vill nog att man ska kunna titta på tårtorna också .

Svar på tråden Gluten- och lactosfri "bröllopstårta"