• Xenical - ngn som äter/ätit?

Sön 2 mar 2008 12:17 Läst 20188 gånger Totalt 13 svar
    Sön 2 mar 2008 12:17

ngn som ätit xenical som vill förklara för mig hur det funkar, hur länge ni höll på, vad det gav för resultat osv - lite info helt enkelt från ngn som inte är läkare?

• Limbol­ight
    Visa endast
    Sön 2 mar 2008 12:38 #1

Jag har ätit xenical för ett par år sedan. På mig funkade det som så, att så fort man åt något som det var för mycket fett i så fick man sitta på toa ett tag. All överskott fett åker rakt igenom! Men det är inte så roligt, så man lär sig ganslka snart att undvika fettet. Kommer inte ihåg hur mycket jag gick ner eftersom de var så dyra, så jag kunde inte köpa dem mer än en gång.

Vad kostar de idag? vet du det?

• Sön 2 mar 2008 16:42 #2

Hur det fungerar:

När man äter mat bruts den ner i mage och tarm till små beståndsdelar som sedan kan tas upp av tarmväggen och föras bort med blodet. Fett-molekyler är stora molekyler och för att de skall kunna passera tarmväggen behöver de brytas ner/delas i mindre delar först. Detta görs av ett sk enzym. Det Xenical gör är att det hindrar detta enzym att bryta ner fett. Därför tas det inte upp av kroppen, utan förs med bajset ut ur kroppen. Enligt FASS förhindras upptag av ca 30% av fettet man stoppar i sig.

Jag vet inte hur mycket av viktinedgången som kommer just av Xenicalseffekt eller av att man som ovanstående säger mår dåligt i magen, "bajsar fett" och drar ner på fettrik mat!

För att få Xenical skall man först ha provat andra vanliga viktnedgångsmetoder. Och för att det skall ingå i läkemedelsförmånen skall man uppfylla vissa kriterier.

Jag tjuvkikade lite i ditt galleri, och om det är du på en av bilderna, så tror jag inte att du uppfyller kravet på BMI >35! Annars så skall man ha BMI >28 och typ II diabetes.

Ett tips vad gäller allt som har med sjukvård att göra är att kolla på www.sjukvardsradgivningen.se . Där finns MASSA information skrivet i ett patientperspektiv, så det är lätt att förstå och inget "doktorsspråk".

• johans­dotter
    Visa endast
    Sön 2 mar 2008 16:47 #3

Jag kan varmt rekommendera reduktil!
    Vägrar äta dom där Xenical, är juh rena förnedringspillerna....

Reduktil funkar som så att dom minskar hungerkänslorna och gör att du känner dig mättare snabbare.
    Jag har gått ner 7 kg hittills med dom =)

• brud20­09
    Visa endast
    Mån 10 mar 2008 14:43 #4

johansdotter
    har du fått de utskrivna eller finns de receptfritt? Det är reductil jag menar.

• 200803­01
    Visa endast
    Mån 10 mar 2008 17:08 #5

Reductil funkar bara under en viss period sen slutar dom att fungera. meningen med dom är att man får en bra start att lägga om sitt liv men efter 3-6 mån så slutar dom att fungera

• johans­dotter
    Visa endast
    Mån 10 mar 2008 17:13 #6

Dom har jag fått utskrivet....finns bara på recept.

brud2009 skrev 2008-03-10 14:43:59 följande:
    johansdotterhar du fått de utskrivna eller finns de receptfritt? Det är reductil jag menar.
  • Mån 10 mar 2008 20:11 #7

3-6 månader hinner man få en rejäl kickstart på :) Jag har typ inbyggd xenical i kroppen, om jag äter något som är ganska fett blir jag dålig i magen o får springa på toa resten av kvällen... :P

• 200803­01
    Visa endast
    Mån 10 mar 2008 20:23 #8

Dom kan sluta funka tidigare än så tyvärr

• Lör 29 dec 2012 13:26 #9

Men Reductil är väl indraget sedan ngt år pga biverkningar? Eller?

• Lör 29 dec 2012 13:27 #10

Förlåt!!! Är ju gammal tråd -ledsen! Varför dock den helt plötsligt upp för mig då... Hmmm

• Aniara­4
    Visa endast
    Lör 29 dec 2012 13:31 #11
    storken skrev 2012-12-29 13:27:38 följande:
    Förlåt!!! Är ju gammal tråd -ledsen! Varför dock den helt plötsligt upp för mig då... Hmmm
    Det var för att någon spammade den med reklam för läkemedel på nätet, det inlägget anmäldes och tog bort men tråden är fortfarande upplyft som aktuell. Rynkar på näsan
  • Lör 29 dec 2012 13:47 #12

Aniara4: Aha ok! Vad duktigt av er att hänga med o anmäla sådana inlägg!! Blev så förvånad över att den låg på första sidan när sista inlägget var 4 år sen men det förklarar ju allt;)

• Mån 9 jan 2017 07:09 #13
    ohlala skrev 2008-03-02 12:17:39 följande:

https://www.121doc.com/se/fetma/xenical - ngn som ätit xenical  som vill förklara för mig hur det funkar, hur länge ni höll på, vad det gav för resultat osv - lite info helt enkelt från ngn som inte är läkare?

Jag förlorade 13 kg i mindre än 2 månader och övervikten kom aIdrig tillbaka.

FÅ MER BRÖLLOPSINSPIRATION HÄR

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll