• Grund

Vems namn först?

Jag har beställt en vigselring i utlandet och vill ha den graverad med våra namn och datum bara. Men vems namn ska stå först? Finns det någon tradition? Borde inte hans namn stå först eftersom han inte får någon ring? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vems namn först?
  • Birella

I min kommer hans namn stå först. guldsmeden sa att det var så det brukade stå.

• Nessan

I min vigselring står hans initial före min (det fanns knappt nån plats att gravera, så hela namnen var det aldrig tal om).

• Strawberryhoney

Hans namn först
    sedan mitt dubbelnamn samt datum. vi fick plats med allt trots 3 diamanter och liten ring på 15 mm. Graveraren var duktig

• Grund

Tack, det lutar nog åt att vi tar hans namn först

• Jessica o Daniel

jag kommer han hans initial först. fick inte plats med hela namnen.

• Blondie77

Jag ska nog bara ha hans namn, tanken har inte algit mig tidigare att man kanske ska ha bådas namn :)

• tonårsmorsa

Det vanligast (svensk tradition) är att båda får varsin ring vid förlovningen. Mannen får kvinnans namn och förlovningsdatumet ingraverat i sin ring och kvinnan får mannens namn och förlovningsdatumet ingraverat i sin ring. Vid vigseln får sedan endast kvinnan ring. I den graveras bådas namn och bröllopsdatumet in. Samtidigt graveras bröllopsdatumet in i mannens förlovningsring. Skulle tro att det vanligaste är att man graverar in mannens namn först i kvinnans vigselring. Fast sen gör ju alla som de själva vill, både med ringar och gravyr

Svar på tråden Vems namn först?