• HäxanSurtant

Borgerlig vigsel, vad behövs?

Jag och min sambo planerar att gifta oss främst av praktiska skäl och det är några saker vi funderar över.
    Är det något mer än hindersprövning som behöver ordnas innan? Kostar det något att gifta sig borgerligt ( såsom adminstrativa avgifter)?
    Vi har även en gemensam son som jag har ensam vårdnad om. Får vi automatiskt gemensam vårdnad av sonen iom äktenskapet? Sambon är hans biologiska far men vi valde av lite olika anledningar att inte skriva på om gemenskap vårdnad när han föddes och det vill vi nu ändra.

• Svar på tråden Borgerlig vigsel, vad behövs?
  • aka79

Såhär går det till för oss i Skellefteå som gifter sig borgeligt i stadshuset i alla fall:

Man ringer till kommunen för att fråga om Borgelig Vigsel, och dem kopplar dig vidare till dem du behöver prata med. De bokar kanske in ditt datum och tid med den som ska viga er, och ALLT är gratis. (Vigselförrättare, lokal)Enda gången det kostar är väl ifall vigselförrättaren ska måsta köra långt för att ta sig till vigseln (färdkostnad).
    Det vi måste fixa innan är hindersprövningen som kan ta upp till en månad att få beslut om, och den är giltig i 4 månader.
    Vigseln tar ungefär 1 minut som högst, om man tar den traditionella borgeliga vigseln.

Det om gemensam vårdnad ringer ni också till kommunens växel och frågar vem ni ska prata med om gemensam vårdnad.

Det är väl det som krävs här i alla fall!
    Hoppas ni får en bra dag!
    KRAM

• HäxanSurtant

Ett sent tack för svaret, har inte varit inloggad sen jag skrev inlägget då jag tappade bort lösenordet!

• aka79

Hur har det gått då? Undersökt något??

Svar på tråden Borgerlig vigsel, vad behövs?