• Tjohanna

Lokal i området kring Delsbo

Hej!

Är det någon som känner till några trevliga festlokaler i trakterna kring Delsbo att hyra?

Vi planerar att gifta oss i Delsbo kyrka i juni 2004 och har så smått börjat se oss om efter festlokal i trakterna runt Delsbo. Vi bor i Stockholm och känner därför inte till så många lokaler i området.

Vi skulle gärna ha en lokal där man får ta med egen dryck(alkoholhaltig) och som tar ca 80 gäster. Det får gärna ingå mat i lokalen, om inte får vi fixa det själva.

Genom tips och letande på nätet har jag hittat Delsbo Forngård, Delsbo Hembygdsgård och restaurangen på Avholmsberget. Är det någon som har haft/varit på fester där och kan tipsa om hur det var?

Jätte tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Lokal i området kring Delsbo
  • Alli

Har inte varit på fest på nämnda ställen, men har varit där och ätit/fikat.

Restaurangen på Avholmsberget har en underbar utsikt och bra mat. Tror dock inte att ni får ta med er egen dryck, de har utskänkningstillstånd (men man kan ju alltid fråga... ;)). Ligger en bit från kyrkan.

Forngården är fin och mysig. Fin gräsmatta (kan inte kalla det trädgård) utanför, många fina gamla hus.Ganska nära kyrkan.
    Hembygdsgården har jag inte varit i, bara åkt förbi.

Min blivande är från Delsbo, från början hade vi tänkt gifta oss där i trakterna, i lilla mysiga Strömbacka kapell och ha festen på Avholmsbergat. Vi ändrade oss dock och ska nu gifta oss i Sundsvall, där vi bor, istället.

Lycka till!
    /Alli

• Uffe

Vi har middagen på Forngården nästa helg. 65 gäster går in utan problem på serveringslogen (en trappa ovanför serveringen). Man får förmodligen in 50 gäster till om det skulle behövas. Stolar och bord ingår i hyran. Man kan hyra dansbanan om man vill. Logen är dock verkligen en loge, så att du inte förväntar dig snygg inredning t ex.

Vi kommer att använda Britt-Maries cateringfirma i Delsbo, mycket god mat vet vi sedan tidigare. Vi har hyrt in serveringspersonal som jobbar på Stadshotellet i Hudik i vanliga fall.

Först var vi och tittade på Avholmsberget. Utsikten är fantastisk men vi tycker att det ser ut som skit inne på stället. Fula fåglar på väggarna (konstverk) och 70-talsinredning med mycket furu. Vi fick inte heller ta med egen dryck utan var hänvisade att köpa dryck av dem (dyrt). De gånger vi har ätit där, har maten inte varit någon höjdare.

Vi har också tittat på Hotell Dellenborg, men det är mörkt och murrigt, med en liten pöl till sjö utanför.

Sen finns Folkets hus som inte heller är speciellt fint och bygdegården som är ännu värre.

Forngården är alltså ett bra alternativ för oss. Vi försökte kombinera middagen med guidad tur på gården för våra långväga vänner. Bäst guide är Kjell Grönberg men han kan tyvärr inte då.

Såvitt jag vet finns det bara tre fotografer i området. Vi kommer att använda Rehnströms foto i Ljusdal. Det finns en tjej också som heter Anna Persson som bor i Delsbo. De bilder vi har sett av henne har varit jättefina. Slugligen finns det en fotograf i Hudiksvall som heter Märta Bärs.

Vi åker häst från kyrkan (hyr av Rolf Krok tror jag) och gästerna får gå de 500 meterna.

Lycka till

Uffe
    ulf.eriksson@konsultbolag1.se

• Vinter

Kul att ni ska gifta Er i Delsbo!! Det ska nämligen min blivande och jag oxå göra!!
    Jag skulle starkt rekommendera Forngården i Delsbo, det är det absolut bästa alternativet!!!!!! Tyvärr så instämmer jag med föregående talare gällande Avholmsberget, utsikten är helt fantastik över Dellen men tyvärr så är inredningen inte så kul. Även cateringfirman som nämndes ovan är otroligt populär i bygden och jag har aldrig hört något negativt om den. Om du ej varit på Forngården i Delsbo, åk upp på Delsbostämman så får du verkligen känna av stället, tror den är första helgen i Juli.

Lycka till!!!!

• Tjohanna

Hej Uffe!

Oj, oj, tack för all info! Att de tar in mycket folk och att man får ta med eget vin (för det fick man, va?) var precis vad jag ville höra :)

Det råkar inte vara så att min moster och morbor, Jan och Karin Johansson, är två av era gäster? De skulle på bröllop i juni (kommer ej ihåg exakt datum)på Forngården och lovade att försöka kolla upp läget lite där då.

Såg att du hade din mailadress längst er i ditt meddelande. Är det ok om jag mailar dig direkt så att vi kan utbyta (kanske bli mest enkeltrafik i och för sig :) lite tankar och funderingar kring bröllop i Delsbo?

Stor tack för infon!
    /Johanna

• Tjohanna

Oj, nu börjar det verkligen trilla in svar här.

Ja, Vinter, vi planerar faktiskt att åka upp till Deslbo på Delsbostämman och undersöka lite. Jag har varit en hel del där uppe eftersom min mor kommer därifrån (och släkten är kvar där). Spenderade varenda sommar i Delsbo och Överälve när jag var lite. Men i och med att jag inte bor däruppe är det svårt att ha koll på lokaler och annat som rör bröllop.

Ska bli himlans kul att åka upp på Delsbostämman igen var säkert 5 år sedan jag var där sist.

När ska du gifta dig, Vinter? Vi kanske kunde dra ihop en liten maillinglista du, jag och Uffe?

• Vinter

Hej Tjohanna!

Ska gifta mig nu till vintern, exakt datum ej fastställt än. Jag har det mesta redan klart för mig, det ända är väl hur klänningen skall se ut eftersom det är vinter.
    Delsbostämman är urkul!! Har varit där många år i rad!!
    Tror du kommer älska Forngården!

• Tjohanna

Vet någon av er, Vinter eller Uffe, någonting om priser för lokalhyra, ungefär vad cateringen tar, serveringspersonal osv. Har de någon/ra hemsidor man kan spana lite på?

Vore intressant att se om vår budget spricker nu på en gång eller om vi har lyckats vara något så när realistiska :)

• Vinter

Hej Tjohanna!

Har ingen aning om lokalhyra
    uppe i Delsbo, men jag tror inte det
    kan röra sig om så mycket. Det är nog inte
    i närheten av Stockholmspriserna iallafall. catering har jag hört inte tar så farligt. Detta kanske är lite svävande svar och egentligen kunde jag inte svara på något Men ring, det är nog det bästa!!
    Lycka till!!

• Hälsingebröllop

Skall gifta mig i närheten av Delsbo och undrar om ni har tips på vilka blommor som man kan ha i bänkraderna.
    Jag hade planerat att ha vita pioner men det kan bli väldigt svårt att få fram. Har ni tips på andra blommor som funkar i bänkrader?

• Tjohanna

Hej Hälsingebröllop!

Tyvärr har jag ingen koll alls på varken passande blommor eller vad som finns tillgängligt vid vissa årstider, skulle behöva vet lite mer om det själv egentligen :).

Däremot vet jag att Hälsinglands länsblomma är linblomman. Den kanske passar i bänkraderna? Den är ju jätte söt, fast blå. Du kanske ville ha vita blommor...

• Julia

Jag ahr varit på bröllop i Delsbo kyrka. Middagen hölls på Kramsta värdshus i Järvsö, dit gästerna forslades i inhyrd buss. Det var mycket gott och trevligt. Delsbo kyrka är ju urfin och miljön runtomkring går inte av för hackor, likaså i Järvsötrakten.

Svar på tråden Lokal i området kring Delsbo