• Anonym

Ska jag köpa ut min hund?

Eftersom SKK inte vill ge mig råd och hjälp känner jag mig helt hjälplös i mitt val, och vänder mig hit för att se om någon här kan göra mig klokare! Denna gången väljer jag att vara anonym, eftersom jag inte vill att denna fråga ska förknippas med mitt nick.. Det känns för riskabelt..
    Här är mitt problem:
    Jag har en hund på foder (alltså att uppfödaren har rätt att ta tre valpkullar på min hund mot att jag inget betalat som köpesumma), som har visat sig ha en ärftlig knäledssjukdom. Detta gör att uppfödaren inte får ta några valpar från henne. Därför vill hon nu sälja henne vidare (och hon har - något motvilligt - gått med på att jag får köpa ut hunden) för 3000 kr. Enligt SKK kan hon inte kräva detta, utan om jag vill det kan jag fortsätta vara fodervärd tills avtalet går ut om fyra år, då hunden automatiskt blir min. Men då kommer jag säkerligen inte kunna vara sams med uppfödaren i fortsättningen. Det är mycket pengar, och dessutom pengar som jag aldrig räknade med att behöva lägga ut (jag är student), men å andra sidan är det värt det att bli osams med henne?
    Uppfödaren trycker hela tiden på om köpet, så det stressar mig dessutom ännu mer. Hur skulle ni göra i min situation?
    Fråga gärna om det är något som är oklart!

//Ni kan kalla mig Wilma

• Svar på tråden Ska jag köpa ut min hund?
  • Nathalie

Jag tycker absolut att du ska behålla hunden - utan att betala henne några pengar.
    Du har ju rätten på din sida och det vet säkert hon också men vill försöka tjäna några slantar på din "ärlighet".
    Jag skulle aldrig ge efter i den här situationen, någon annan än henne måste det väl finnas att fråga om tips och råd?

Jag vill även tillägga att om läget förändrades att uppfödaren hade rätt att ta hunden så skulle jag självklart betala dessa 3000kr.

Kram på dig och lycka till!

Nathalie

• brud 2004

Du som startade tråden:

Du skrev "det värsta som finns är att vara ovän med någon" - jag tycker det är trist om du går med på att betala bara för att inte bli ovän. Det hade varit skillnad om det var din bästa vän eller så, men då tror jag i och för sig att situationen inte hade uppkommit överhuvudtaget. En del människor (jag bland annat) går väldigt långt för att inte stöta sig med någon. Vi jobbar extrapass fast vi inte hinner, vi håller god min fast vi vill säga ifrån - och vi betalar fast vi egentligen inte behöver. Nu blir du stressad över att behöva fixa fram pengar - är det bättre än att bli ovän med uppfödaren? det är ju du som har rätt, glöm inte det. Sen vet jag inget om fodervärdsavtal eller sånt, så det kanske finns saker jag missar, men om förutsättningarna är sådana som du skrev i första inlägget så tycker jag att du ska stå på dig!

• monalisa

Jag måste bara fråga...

Vem annars är intresserad av en fin rashund med en skada?

Skulle uppfödaren verkligen få så bra betalt för hunden om hon sålde den på "marknaden".

• Anonym

"Wilma" = trådstartaren här..
    brud 2004 -->
    Ja, du har nog rätt, men ändå. Det kommer garanterat bli en massa tjafs, och kanske även involvering av juridiska personer, det kanske även blir så att hon försöker ta ifrån mig hunden även om det inte är enligt lagen. Vågar jag riskera något sådant?
    monalisa -->
    Jag vet inte, det är vad hon tror, eller i alla fall hotar med.. (säkert mycket på grund av att jag ska gå med på att betala den här summan..)
    Jag frågade SKK om de tyckte summan var rimlig, men det enda de kunde svara på det var att det är säljaren som sätter priset, och de lägger sig inte i det.

Tack alla för ert stöd, det känns verkligen mycket bättre när jag kan få höra andras åsikter om en väldigt knivig fråga..

• Myy

Jag är precis som du -tycker att det är väldigt obehagligt med konflikter med människor som inte står mig nära, trots det tycker jag nog att du ska stå på dig, du har ju trots allt hållit din del av avtalet + det du skriver om försäkring, nåja ett bättre pris tycker jag att du kunde få i alla fall, men självklart är din hund värd alla pengar... Mitt råd är alltså att inte ge upp utan stå på dig ett tag till och se om ni kan hitta nån annan lösning -även hon måste väl inse att hunden mår bäst av att fortsätta vara med dig?

• Amani

Förstår att det är jättesvårt för dig, självklart vill man ju inte riskera att förlora en hund man haft i ett år, men stå på dig! Hur ska hon kunna ta hunden ifrån dig om hon inte har lagen på sin sida? Vissa människor är allt bra underliga, man slutar aldrig att fövånas!

Lycka till!

• Mira2003

En kompis till mig var med om nästan samma sak. Några av de andra uppfödarna i rasklubben ställde sig på min kompis sida och uppfödaren gav henne hunden efter råd från de andra uppfödarna. Så gick det till i deras rasklubb.
    Det vore bara för hemskt om du inte kan få behålla din hund.

• Pejgan

Eftersom hon inte har rätt att ta hunden från dig, även om hon så drar in hundra jurister, så tycker jag du ska hävda din rätt. Faktiskt.

• TeaSpoon

Vi har en hund på foder och det visade sig att hon har höftledsfel och ganska grova sådana, så det är ju ingen chans att det går att ta valpar på henne och uppfödaren skrev över hunden på oss samma dag som hon fick reda på att hon hade HD. Inget snacka om saken...

Personligen hade jag nog köpt ut hunden och sedan aldrig haft någon kontakt med uppfödaren igen.

• Maja Gräddnos

Jag tycker dina svar här har varit bra-gå inte med på att betala! Hade uppfödaren sett till hundens väl hade han/hon inte sagt att den skulle tas tillbaka och säljas vidare! Inte värd att hålla sig väl med, med andra ord...
    Vill du ha fler åsikter tycker jag du ska logga in på www.vovve.net och ställa frågan där. Där brukar hänga mycket kunnigt hundfolk!
    Lycka till!

• Anonym

Maja Gräddnos --> Det skulle jag ju kunna göra, men det enda jag är rädd för är om uppfödaren även håller till där, det vet jag inte.. Men det var ett bra tips!
    Jag skulle även vilja kunna be andra uppfödare om råd, det är bara det att rasen är ovanlig i Sverige, och det finns bara ett fåtal uppfödare som gått ihop och samarbetar. Det gör alltså dels att de säkert står på hennes sida, men också att det jag säger till dem säkerligen kommer föras vidare till min uppfödare, och det kanske inte är så lyckat.. Men jag kanske måste göra det i alla fall, det är ju en möjlig utväg där jag slipper både att betala och att bli osams med uppfödaren..
    // "Wilma"

• råttan

Det är värkligen vidrigt med personer som till varje pris ska pressa ur folk pengar. Och speciellt sådana som försöker skrämma till sig dem. Självklart vet hon att hon inte har rätten på sin sida och därför pressar hon dig och skrämmer lite för att du snabbt ska hala fram pengarna. Gör det INTE. Jag känner igen mig i dig, vill gärna vara väldigt straight och så, och i teorin låter jag mig inte tryckas ner av någon, men det ÄR svårt i praktiken. Din hund är viktig för dig och det vet hon och det fula är att hon försöker hota att ta hunden ifrån dig och sälja till främmande människor i hopp om att bara tanken ska få dig så ledsen och rädd att du betalar utan att blinka. Jag tycker att om du inte känner för att helt kallt upplysa henne om det jurudiska läget, ska du försöka dra ut på det. Säg att du är student, har ju inte så mycket pengar etc, försäkringen är ju också dyr osv, du måste räkna på det....osv. Kommer hon och pressar så säg till henne att du måste fundera i lugn och ro. Gör inget förhastat.

Du kan ju även skriva ett brev till henne där du förklarar din situation, hänvisar till paragrafer som bestyrker din rätt och där du ber henne att motivera varför du ska betala henne ett öre.

Det här blev långt, och kanske inte särskilt sammanhängande. Vad jag vill ha sagt är att du inte ska betala förrän du har provat alla möjligheter du har. Försök skjuta upp det, och låt dig inte skrämmas. Var vänlig mot henne, försök att se det självklara i situationen och låt henne märka att du inte kan tänka dig att bara skänka henne pengar som hon inte har rätt till. Du har ingenting att skämmas över. Du har hållt din del av avtalet och nu kan du kräva av henne att hon håller sin. Så enkelt är det...
    lycka till!!

• tigon

Vilken jobbig situation :(

Även om hundar avlas på helt fria föräldrar så finns det alltid ändå en risk för oönskade defekter / sjukdomar. Dessa hundar kan uppfödaren inte avla på, som du vet, eftersom SKK inte godkänner detta och valparna skulle då bli oreggade och svårsålda även till ett lågt pris.

Denna risk måste en uppfödare vara medveten om. Antar att ni har ett skriftligt SKK fodervärdsavtal. Då är det SKKs regler som gäller. Uppfödaren har ingen rätt att ta tillbaks hunden. Vänd dig åter igen till SKK för hjälp.

Förstår att 3000 kan vara mycket pengar. Hade ni gjort upp något innan om något liknande problem skulle uppstå och hunden inte skulle duga till avel? Det är ju knappast alla hundar som duger till även om de ser lovande ut som valpar.

Försök att prata med uppfödaren. Trots allt är det väl ändå hon / han som står som ägare på alla papper än så länge. Om ni inte kan komma överrens så skulle jag, om jag vore du köpa hunden. Stå på dig!

/ Tigon
    Matte till två hundar och själv f.d. fodervärd (till tjänstehund)

• Anonym

Hej!
    Både min m2b, och nu du, råttan, tycker att jag ska förklara min situation för uppfödaren och hoppas på att vi kan komma överens den vägen. Det kanske ändå är det allra bästa, att lägga alla korten på bortet, och försöka hitta någon slags medmänsklighet i uppfödaren.
    Tyvärr hade vi inte gjort upp det innan, vad som skulle hända om hunden inte var avelsbar, men det var verkligen inte något jag hade möjlighet att tänka på då! Det är lätt att vara efterklok.. :) Därför tycker jag det är synd att inte SKK nämner detta i sitt avtal, åtminstone så de skriver "detta händer om hunden inte är avelsbar: ___________ " och så får man skriva i det själv, bara man är överens om det innan man skriver under!
    Hm, nåja.. Än är inte spelet förlorat och jag kämpar till sista livsgnistan!
    // "Wilma"

• solsting

hej
    min mamma är uppfödare och hon tycker du inte ska betala det priset hunden är ju din enligt lagen ,sen att inte hunden håller för avel inte ditt problem det är ju en chansnig var upp födare få ta när man sätter ut på foder .
    vi tycker du ska stå på dig.
    vill du prata mer med mig ang detta maila mig.på
    tantanna@telia.com
    vill inte ta det här kan vara känsligt för vissa
    kram solsting

• 5 sept

SKK har helt rätt.

Detta låter mycket oseriöst från upfödarens sida.

Ärftliga fel är risker man får ta som uppfödare.

Vad du ska göra vet jag inte, men du har all rätt på din sida att behålla hunden.

• 5 sept

...en sak till, VEM vill köpa en hund med kassa knäleder.

När man köper en hund är det en chansning som köpare man som tar innan hunden är röntgad.

Har den kassa knälder? om den har det kommer nästa problem, hur länge håller hunden och för vad?

Man behåller sin kompis trots att man vet att knäledern inte är i topptrim och hundens liv i värsta fall blir förkortat några år.
    (det är ju trots allt en kompis)

INGEN normal människa skulle köpa en jycke där man redan VET att den har kassa knäleder.

Köper man en hund som är över ett år (d.v.s. röntgad och klar)så vill man åtminstonde ha garantin att höfter och armbågar är felfria.

Svar på tråden Ska jag köpa ut min hund?