• Anonym

Ska jag köpa ut min hund?

Eftersom SKK inte vill ge mig råd och hjälp känner jag mig helt hjälplös i mitt val, och vänder mig hit för att se om någon här kan göra mig klokare! Denna gången väljer jag att vara anonym, eftersom jag inte vill att denna fråga ska förknippas med mitt nick.. Det känns för riskabelt..
    Här är mitt problem:
    Jag har en hund på foder (alltså att uppfödaren har rätt att ta tre valpkullar på min hund mot att jag inget betalat som köpesumma), som har visat sig ha en ärftlig knäledssjukdom. Detta gör att uppfödaren inte får ta några valpar från henne. Därför vill hon nu sälja henne vidare (och hon har - något motvilligt - gått med på att jag får köpa ut hunden) för 3000 kr. Enligt SKK kan hon inte kräva detta, utan om jag vill det kan jag fortsätta vara fodervärd tills avtalet går ut om fyra år, då hunden automatiskt blir min. Men då kommer jag säkerligen inte kunna vara sams med uppfödaren i fortsättningen. Det är mycket pengar, och dessutom pengar som jag aldrig räknade med att behöva lägga ut (jag är student), men å andra sidan är det värt det att bli osams med henne?
    Uppfödaren trycker hela tiden på om köpet, så det stressar mig dessutom ännu mer. Hur skulle ni göra i min situation?
    Fråga gärna om det är något som är oklart!

//Ni kan kalla mig Wilma

• Svar på tråden Ska jag köpa ut min hund?
  • felicia6

Wilma---> Du har ju rätt i det här fallet, så jag tycker att du ska ta och stå vid din del av avtalet, för du har ju knappast gjort så att hunden fick skadan?
    Men det är vad jag tycker..

• lalla

Försök att stå på dig även om det kan bli tufft. Du har rätten på din sida!!! Men det viktigaste av allt är ju att vovsingen har det bra så om det blir alltför tjafsigt kan det kanske vara värt 3000:- för jag antar att du är väldigt fäst vid hunden.

• Kicker

Hur skulle det vara med en kompromiss? Om du lägger ut saken såhär för henne också, kunde du ju föreslå att du gärna köper hunden, men till halva priset? Så är det en win-win situation.

• Anonym

Hej!
    Nej, det är inte mitt fel, snarare uppfödarens, om man nu ska skylla på någon.. :)
    Ja, jag är väldigt fäst vid hunden, och höll på att få en hjärtinfarkt första gången vi pratade om detta, och uppfödaren sade att hon skulle ta tillbaka hunden och sälja den vidare! Jag har haft den i ett år, och nu är den en familjemedlem!
    Jag skulle önska att jag kunde be henne kompromissa, men så som hon ser det har hon ju redan gjort det. Hon låter mig köpa ut hunden, och hon tycker 3000 kr är ett lågt pris. Och jag är rädd att hon gör något ännu värre om jag skulle vägra eller be henne minska priset.. :( Hon känner att hon förlorat i vilket fall, för eg skulle hon ju tjäna nära 100 000 kr på min hund.. *suck*

• Anonym

Frågan är väl hur viktigt det är för dig att vara sams med uppfödaren? Tänker du dig att ta fler foderhundar av henne i framtiden?

Finns det någon klausul i avtalet om vad som händer om uppfödaren ångrar sig och vill ha tillbaka hunden innan de fyra åren gått ut?

Lite chansning är det ju att vara uppfödare, tycker inte att du ska behöva kompensera henne.

• Percy

Jag är inte så insatt i var prisnivån ligger på den ras din hund har, men tycker ändå att priset verkar vettigt. Fanns det inga klasuler i kontraktet som hanterar sådana saker som uteblivna kullar?!! Det kan ju inte vara första gången en foderhund som ska avla ej kunnat få några kullar?

Jag tycker att du ska fundera på vad som är viktigast för dig, förutom att hunden har det bra - att uppfödaren ska hålla avtalet och du ska slippa betala, eller att du köper loss hunden, och slipper all framtida kontakt (ev tjafs) med uppfödaren.

Någonting jag har lärt mig är att det kan göra förbannat ont att bli överkörd av en bil när man korsar ett övergångsställe - oavsett om man har "rätten på sin sida"!

Lycka till och jag hoppas att allt löser sig!

• Anonym

Speciellt efter detta som inträffat tänker jag nog aldrig mer köpa hund från henne. Men det är ju trots allt skönt att ha kontakt med henne för råd och hjälp, och det värsta som finns är att vara ovän med någon (dessutom vet man ju aldrig vad som kan hända! )..
    Enligt avtalet kan bara uppfödaren ta tillbaka hunden om fodervärden går med på det, och isåfall ska en ersättning utgå till fodervärden, OM det inte är så att det kan bevisas att fodervärden har brutit mot avtalet på något sätt (vilket jag ju inte har.. Så eg har hon ju inget att komma med, men hon verkar inte vara medveten om det..

• Anonym

Det finns inget i kontraktet som behandlar ämnet utebliven valpning.
    Percy--> Visst känner jag också så, att jag vill slippa allt tjafs, men det känns ju också som om det är jag som blir straffad dubbelt upp! Det är ju min hund som har fått skadan, och därför får gå med den hela livet pga en dåligt planerad kombinering av föräldrarna. Ska jag dessutom få betala uppfödaren bara pga detta, eftersom jag annars inte skulle betala ett öre? Och nu får jag ju dessutom stå för försäkring mm som jag heller aldrig skulle behövt förrän om 4 år.. Det är ju däför jag tvekar..

• Mira2003

Skulle du ha köpt en ny valp om du visste att den hade ett ärftligt fel? Skulle inte tro det.
    Hunden kommer ju inte att duga till avel och många uppfödare brukar då skänka hunden till fodervärden. Uppfödaren kan ju iaf inte sälja hunden till någon annan för fullt pris.
    Sen är det tveksamt om uppfödaren egentligen skulle tjäna så mycket som 100000 på din hund. Att föda upp hundar är inget man blir rik på. det kostar mycket pengar med betäckning, valpkullsförsäkringar, veterinärbesiktning och foder mm.
    Din ras har säkert en egen specialklubb där du kan få reda på vad som gäller för fodervärdsavtal. Annars föreslår jag att du söker på "fodervärd + hund" på någon sökmotor.
    Jag håller tummarna för dig och din hund. *kram*

• Anonym

Mira2003 --> Jag vet att många uppfödare väljer att i det fallet skänka sin hund till fodervärden, och jag önskar att min också tänkte så..
    Nä, det är ju klart att det kostar att vara uppfödare, men vad jag ville säga var att hon definitivt skulle tjänat mer än 3000 kr på min hund.
    Jag har redan varit i kontakt med SKK flera gånger, men de kan inte ge mig några råd, utan bara tala om för mig hur avtalet fungerar - alltså att uppfödaren inte kan kräva något av mig.. Så jag vet vad lagen säger, men vilket är då bäst för mig, min hund och uppfödaren? Är det att följa lagen eller att vara överens med uppfödaren och göra som hon önskar?
    Åh, det är så jobbigt. Ena stunden är jag bombsäker på att hon inte ska få "vinna" över mig, och att jag ska fortsätta vara fodervärd tills avtalet går ut.. andra stunden orkar jag inte bråka, och vill då bara försöka skrapa fram de där pengarna på något sätt för att slippa besvären..

Svar på tråden Ska jag köpa ut min hund?