Ska jag köpa ut min hund?
Eftersom SKK inte vill ge mig råd och hjälp känner jag mig helt hjälplös i mitt val, och vänder mig hit för att se om någon här kan göra mig klokare! Denna gången väljer jag att vara anonym, eftersom jag inte vill att denna fråga ska förknippas med mitt nick.. Det känns för riskabelt..
Här är mitt problem:
Jag har en hund på foder (alltså att uppfödaren har rätt att ta tre valpkullar på min hund mot att jag inget betalat som köpesumma), som har visat sig ha en ärftlig knäledssjukdom. Detta gör att uppfödaren inte får ta några valpar från henne. Därför vill hon nu sälja henne vidare (och hon har - något motvilligt - gått med på att jag får köpa ut hunden) för 3000 kr. Enligt SKK kan hon inte kräva detta, utan om jag vill det kan jag fortsätta vara fodervärd tills avtalet går ut om fyra år, då hunden automatiskt blir min. Men då kommer jag säkerligen inte kunna vara sams med uppfödaren i fortsättningen. Det är mycket pengar, och dessutom pengar som jag aldrig räknade med att behöva lägga ut (jag är student), men å andra sidan är det värt det att bli osams med henne?
Uppfödaren trycker hela tiden på om köpet, så det stressar mig dessutom ännu mer. Hur skulle ni göra i min situation?
Fråga gärna om det är något som är oklart!
//Ni kan kalla mig Wilma