• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • muggles

Hej på er! Har haft en intensiv dag, hann in här först nu. Fick gno som en galning i morse för att hinna till BVC kl 12 för vägning. Moa är ju pigg på förmiddagarna och vill bli underhållen. Ligga för sig själv medan mamma duschar går inte...

På BVC upptäcktes det att hon gått upp 400 gr på en vecka!!! Normalt är 125 gr...
    Jag som hade laddat för frågor om varför hon blivit gasig igen (får hon fortfarande för lite mat???) och varför hon spyr upp så mkt. Jag började bli riktigt orolig för de här spyorna som jag tycker har accelererat de sista två dagarna. Och så är det för att hon får för MYCKET mat nu. Att det ska vara så svårt det här med maten! Jag kände mig helt inkompetent som mamma som fortfarande tydligen inte kan tolka signalerna rätt (ja ja pappa har ju lika stor del i det men han var ju inte med på BVC).
    Visst har jag märkt att jag har mer mjölk nu men när jag har ammat henne så har hon ju inte somnat direkt (vilket jag varit van vid att hon gör när hon fått tillräckligt med mat, el hon gjorde det de första veckorna iaf). Så vi har öst i henne ersättning också. Och hon har ju ätit det med (fast lite mer ointresserat än förut ska erkännas). Så vi har stoppat stackars Moa som en korv...

Nåja, glad blev jag iaf över att nu klarar hon sig med bara amning enl BVC-tanten. Och jag testade nu i eftermiddag och det stämmer ju. Visst, hon somnar kanske inte med engång men hon blir ju mätt. Jiiiihooooo, jag har tillräckligt med mjölk! Jag har inte defekta bröst som jag trodde...

Bajsdiskussionen: haha, jag bajsade inte under förlossningen. Ärligt talat så var jag lite orolig att jag skulle göra det och hade laddat för att be om lavemang. Men sedan märkte jag dagarna innan det satte igång att jag blev lös i magen (ytterligare ett tecken på att jag anade att det var på g). Så jag hade inte så mkt i tarmarna när det väl dags. På profylaxen och vattengympan sa de att alla BM är jättevana vid att snabbt och diskret torka bort bajs under förlossningen men jag kände inte att jag skulle ha skämts inför BM utan inför min man. Men som sagt, för mig blev det aldrig aktuellt...

Page: du har underbara uttryck! "hon är anal med sina saxar"

• muggles

Förresten har jag syndat idag - jag plockade fram nappen till slut för jag blev desperat nu i kväll. Moa sover jättebra på eftermiddagarna och så även idag. Jag hade besök av Miss X ända tills Moa vaknade igen och ville ha mat vid halv fem-tiden. Så jag ammade och hon var nöjd men pigg och ville INTE ligga själv på sin filt, el i babysittern. Så jag bar runt på henne tills hon somnade. La henne superförsiktigt i hårdliften (hennes säng) och YES, hon sov vidare. Vid det här laget var kl halv sju och jag var superhungrig. Skulle göra varma mackor och tror ni inte att jag tappar en av plåtarna med ett brak. Jahapp, där vaknade hon igen då. Tog ytterligare en halvtimme innan hon kom till ro. Och då mha av napp. Man "får" ju inte använda det förrän amningen blivit "etablerad" som det heter, dvs inte de första veckorna, så att inte sugtekniken ska bli förstörd. Men eftersom jag är ensam ikväll så ingen annan kan bära så fick det bli så. Jag var bara tvungen att ha MAT! Nu ligger hon där och suger och grymtar, hur gulligt som helst

Moppy: precis det tyckte jag var bra med profylaxen också - att mannen fick höra en massa om förlossningsförloppet och allt "hemskt" (bajs, kräks mm) som kan hända. Nu varken bajsade el kräktes jag iofs... Även min man tyckte att det var superbra förberedelse för honom eftersom han inte läste så mkt om det som jag gjorde (av naturliga skäl).

Page: hur hittar man din blogg???

• muggles

Lappis: kul att ni gjorde laxreceptet! Och jag gillar också rabarber/vanilj-kompott - Piggelin gjorde en hemmagjord som var supergod till Gruyere... Mmmmm....

Jag köpte förresten en alkofri Billabong idag för att fira att mina bröst är med i matchen men tror ni jag har hunnit dricka den?! Får nog bli lite god chokladglass nu istället...

• Page

Muggles, jag samskålar för dina tuttar! Fasen så bra att du producerar mamma mat nu. Och tänk på att om man någon gång i livet ska överföda sina barn så är spädbarnsålder den bästa tiden!

Bloggen hittar du här: blogg.aftonbladet.se/18026/

Lapinette, ja det är uppenbara fel bla ett halvt ord som fattas och fel artikelände (eller vad det heter). Värsta ytisfelen! jag bryr mig inte så värst mycket om att vara superkorrekt, det finns med en hel del syftningar som är klumpiga och en hel massa satsradnigar men det struntar jag i. Det är speciellt särskrivningar och artikelfel som jag är känslig för.

Förresten, varför bör man inte ge barnet napp? Är det på grund av de kan få fula tänder i framtiden?

Suck, jag har fortfarande 15 kilo tvätt att vika. Maken har lovat att hjälpa mig i morgon.

• Lapinette

Visst var det just till Gruyeren som rabarbern kom till sin rätt, till den vita mögelosten var det bättre med fikonmarmelad. Mmmm...har suttit och njutit ikväll.

• Page

Mmmm, det låter som du och maken har en trevlig kväll med ostarna!

Herregud, jag har blivit (är) så självupptagen att jag slarvläser inläggen. Förlåt Mugglan, ignorera min fråga, jag ser nu klart och tydligt att du förklarar varför man inte ska ge napp för tidigt.

• Lapinette

Page - har varit inne och läst lite på din blogg. Kul att läsa dina tankar och det där med komplimang så tror jag vi allihop är ganska så dåliga på att ta dem. Jag kommer också alltid med någon dum kommentar men har försökt att förbättra mig. Så klart jag tycker att mitt nya halsband är snyggt, varför skulle jag annars ha köpt det?

Vaknade kl 08.00 imorse av att solen lös in. Härligt tänkte jag och funderade vidare på vad jag och maken skulle göra idag. Kanske gå runt Kungsholmen eller Södermalm. Härlig höstpromenad och sen slinka in på ett café. Men lagom tills vi var uppe och satt och åt frukost så kom de mörka molnen. Varför? Kunde vi inte få en härlig höstpromenad i solen. Nu har jag inte aning om vad dagen kommer att erbjuda mer än att jag då och då kommer att titta in här för att se om någon har plussat!

Så hur går det?
    Sweet - har jag för mig skulle på bröllop i helgen så det blir nog ingen avrapportering idag.
    September - verkar ju vara en högoddsare med massor av känningar.
    Junilejon - har letat symptom, kanske har de kommit nu?
    Vilma - första gångs försökaren som väl platsar i det nojjiga gäng vi har här på tråden.

• start september

Första BIM:aren rapporterar in:

Det blev ett pluss!! Känns såklart bra, men vi har tyvärr väldigt dåligt trackreckord. Det är fjärde gången vi plussar, men det brukar ju vara kortvarig glädje.

Men vi har försökt intala oss att denna gång är det allvar!

Ikväll börjar jag md progesteron, kanske kan det hjälpa till lite.

Symptomen var som jag beskrivit tidigare (en del kan ju vara något helt annat): ömma och större bröst några dagar innan, stick i äggisar, ganska känslig mage, trög mage, lättgråten och de sista dagarna som svag mensvärk då det känns som tanten är på gång.

Håller tummarna för alla andra BIM:are!!!

• start september

Och tack för all tummar som hållits åt mig! Får man besvära om dem ett tag till? Då kanske tidiga MF och X kan hålla sig långt borta.

• Lapinette

September - då var det som du trodde!! Håller tummarna även i fortsättningen och super med progesteron. Så klart det ska funka denna gång!!!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!