• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • fru AM

Och Storasystern: Coolt med 3D!!! Det var inte en option jag visste om tyvärr när jag väntade Livia (och det var ju bara ett år sen!). Nästan ett skäl till att fundera på syskon ... (fast det gör jag ju redan - funderar alltså. Även efter dagens dubbelbarnpassning - Livia och en jämnårig. Det gick.)

MAn kan ju även få 4D (film) nu.

• Fru Blåsippa

fru AM: jo, det har varit en hel del med bröllop, husköp och jobbyte. Fast jag känner mig inte jättestressad, men lite spänd. Min man är toppen, sätter ingen press på mig alls. Han förstår, jag har trott att det berott på p-pillren. Jag åt sådana i tretton år (dumt, men hittade liksom inget alternativ och de på MVC fortsatte bara att skriva ut).

• Fru Blåsippa

Nu säger jag godnatt, ska försöka titta in på tråden så ofta det går! Ha det bra alla!

• BrudSommar2006

Hej, hej, tittar in här innan läggdags som jag förresten redan passerat...

Är det någon som vet om man kan göra slutparenteser numera utan risk för gubbar förresten?

Vickan, så spännande om det nu blir hus till sist! Och körkort. Och bebis. Vilket bra år för dig det här verkar vara!

Piggelin, vilka fina hus, tänk att man kan få stort och nybyggt för de pengarna, vad gör man här i Stockholmstrakten!!!

Blåsippa, jag började med p-piller en gång för hur länge sedan som helst bl a för att jag hade så mycket mens, den andra anledningen var att den var så oregelbunden vilket jag tyckte var jobbigt.

Victory, trist med jobbet, har det inte strulat med dina arbetskamrater förut? Kan du inte fundera på att byta jobb eller trivs du bra annars?

• BrudSommar2006

Tror inte att jag bryr mig om att boka nytt besök hos gyn riktigt än efter det misslyckade återbesöket på MVC igår, hon hann i alla fall titta och se att allt såg normalt ut, hon sade att det kan ta lång tid innan ärrvävnaden slutat ömma och att det är skrovligt och gropigt beror dels på en massa ärrvävnad och dels på att jag ammar. Att jag har svårt att kissa är tydligen också normalt och det kan ta tid innan det ordnar till sig, det man ska göra är att se till att ta god tid på sig på toaletten vilket ju inte alltid är så lätt när man har en skrikande bebis som väntar.

Sedan sade hon att min livmoder börjat luta framåt lite mer än förut nu efter graviditeten och att jag får passa mig med det. Hon kom med flera riktigt komiska förslag på hur jag skulle kunna avhjälpa det hela. Ett var att gå på mammagympa där man får ha den tysta, snälla bebisen med sig liggandes - hihi - på en filt på golvet - hihi - medan jag gympar. Nästa förslag var bra - försök att inte lyfta bebisen eller andra tunga saker utan ta hjälp av någon - jultomten??? Sista förslaget var att jag inte skulle böja mig framåt och lyfta bredbent från golvet utan jag skulle hålla ihop fötter och ben och rak i ryggen lyfta från sidan! Jag ska bara starta lämplig yogakarriär el dylikt först så att jag som en spaghetti kan ta mig ned på golvet i sidled med fötterna och benen ihop...

Idag började inte så bra men har slutat lite bättre förutom illvrålet när maken trodde att han skulle kunna ha henne i bärsele fast hon ville bli buren vanligt. I morse skulle vi träffa prästen inför dopet på lördag och precis när det är dags att klä på ytterkläder så somnar hon så jag väckte henne så klart när jag klädde på henne. Sedan gör hon sitt nästa försök att somna när vi precis är klara hos prästen och ska ut i kylan igen och vaknar när jag måste klä på henne. Nu är det dessutom matdags men hon har hunnit bli så trött att hon är helt otröstlig och illvrålar och somnar inte ens i bilen. Sedan skulle jag ut till mina föräldrar och titta på dopklänningen och en bekant skulle komma ut och fika och så skulle vi promenera. Fast hon blev lite sen eftersom hennes bebis somnade precis innan hon skulle åka och då hann jag lugna ner henne så hon fick ligga på amningskudden och äta, vilket hon gillar och så somnade hon på kudden och sov en bra stund, jag satt kvar och brydde mig inte om att försöka flytta henne eftersom det var så viktigt att hon äntligen fick sova. Det räddade hela dagen tror jag för sedan åt hon mer och somnade i vagnen när vi var ute och gick. Sedan blev hon lite grinig igen framåt kvällen men somnade i bilen och har somnat nu igen efter bara ett par ilskna vrål, dels blev jag tvungen att bada efter ett par kräkmissöden som klibbat ihop håret - bada går bra men det finns inte tålamod att ligga och vänta medan jag både torkar, fixar ny blöja och klär på efteråt - och så makens försök med bärsele. Nåväl, det tycker jag var OK i alla fall efter den trista början på dagen och nu ska jag göra som bebisen och gå och försöka sova!

• junilejon

Piggelin och Viktualia vilka fina hus ni har på G! Grattis till er båda...vi ska själva börja titta på nytt hus iallafall! Vi bor ju ett nu,men det är så litet och gammalt! Vi har fixat till det inne (håller på med sista rummet nu) och till våren blir det ny panel och isolering, sen ska vi försöka sälja det! Lätt sålt tror jag att det är,där emot att hitta ett nytt hus är svårare! Vi vill ju bo så nära havet som möjligt och det är inte många såna hus till salu
    Hoppas att alla som jag som haft en skit dag och alla som haft en bra dag få en ännu bättre dag imorgon....
    Alla BIM...LYCKA TILL...håller mina tummar så hårt så hårt....själv hittar jag inte ett endaste ynka symptom...ska det vara så j*la svårt att hitta???

• viktualia

Brudsommar - framfall (som är den värsta konsekvensen av att livmodern lutar framåt, på lång sikt) är en riktigt vidrig åkomma som drabbar gamla tanter. Själv är jag, efter att ha skött om en tant i hemtjänsten PANISKT rädd för att få framfall eller ens höra orden "du har ökad risk för det". Nu har jag YTTERST dålig koll på hur långt steget är mellan din "diagnos" och VERKLIGT ökad risk för framfall....

MEN! Här kommer i alla fall några tips om hur du kan stå när du lyfter:
    - Ställ dig i "skidåkarställning" dvs den ena foten före den andra. Det dröjer innan det känns naturligt men det gör underverk för risken för inkontinens och framfall (på gamla dar i första hand).
    - Tänk på att använda knäna i "skidåkarställningen"
    - Det bästa är om du kan lyfta genom att flytta din egen tyngd från främre till bakre foten i lyftögonblicket. (var det begripligt?!? hmm )
    - Lyft med överkroppen (här riskerar du ryggen i viss mån istället)

Slutparanteser - joo jag tycker att de verkar funka, troligen eftersom man måste ha "näsa" i smajlisgubbarna.

• Liten med Mindre

Godmorgon!

Solen strålar, och hittills har ingen varit elak mot mig, och ändå är jag en surpuppa. Fattar inte? Försöker pigga upp mig med att det är fredag - och då vill jag genast överge jobbet och springa hem för att fixa och komma i kapp med alla saker jag har tänkt hinna i helgen. Kunde inte åtminstone helgdygn ha 48 timmar styck???

Vickan - fint hus, massor med potential bara man får tid att fixa lite med tapeter o färg o så. Lycka till!

Tyvärr funkar inte länken till Skanska nu på morgonen. Får se om jag hinner pröva senare idag. Eller snarare om jag kommer ihåg...

• viktualia

Liten *skrattar* jag har massor av tid att fixa med nya golv och tapeter.... typ ALL tid jag sitter framför datorn... *asgarvar*

• Clownis

Gomorron!

Fru Blåsippa: Själv tycker jag inte att kvällssex är det bästa, morgonsex, precis-komma-hem-från-jobbet sex eller eftermiddagssex är myket, mycket bättre. Hur funkar det? Blir du trött då med eller vill inte lusten infinna sig?

Kul med husköp: Jag hoppas att jag el. vi någon gång kommer att köpa hus. Känns visserligen långt borta just nu. Jag har dessutom alldeles för höga krav när det gäller närhet till havet. Måste vinna på lotta först om mina drömmar ska vara möjliga.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!