• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Page

Är det någon mer än Sweet som har en blogg som jag kan få titta på?

• pirr!

Jag äter bara folsyra och järntabletter (hade 110 i Hb vid inskrivningen hos BM- det brukar jag bara ha när jag lämnat blod i vanliga fall). Jag har ätit folsyra ett bra tag pga min EP-medicin. Däremot har jag hört att folsyra kan maskera B12-brist, så jag ska nog höra med läkaren om B12-brist kan vara förklaringen på mitt låga Hb.. Hmm
    man lär sig verkligen mycket här!

• Oms

tjena tjejer!

Folsyra och vitaminer - det där e ju sååå olika! jag har blvit rekomenderad att äta båda redan under min första grav för 12 år sedan coh så nu. Alla mina vänner som har gått hos MVC i stan eller söder om stan har blivit rekomenderade det.

sen har jag flera som bor ute i landet som inte har fått den rekomendationen samt några jobbarkompisar som bor norr om stan (självklart kan det geografiska läget inte ha ngn egntlig betydelse men jag tycker ändå att det e lustigt )

folsyra rekomenderade även min gynekolog att jg skulle äta innan jag blev gravid i själva bli-gravid-procesen just för att bygga upp nivåer. Senast idag frågade min BM om vad jag åt för vitaminer, om jag får i mig orentligt m järn, magnesium folsyra etc. folsyra är bar för hela grav inte bara i början brukar man säga, detta då det inte bara är för att undvika bråck, gomspalt etc utan även bra för uppbyggnaden av hjärnan tex.

vitaminer är mest för de som inte äter en varierad kost, och de är många speciellt under graviditeter då mågna är så rädda för att äta "farlig" mat. sen kan man behöva mer järn men inte jättemkt mer och då kan det räcka m en multivitamin, vidare kan man som jag behöva mer magnesium (mot myrkrypningar, kramp i vader etc) och då kan det räcka m det tillskott som finns i multivitaminerna. Kalcium behöver vi oxå, speciellt i början och mot slutet av graviditeten och om man som jag är känslig för laktosprodukter ja då kan det behövas extra Kalcium i tablettform.

men allt är rekomendationer - Ingen lag eller måste, man vet bäst själv hur varierat man äter och hur man mår!

• Piggelin1

Pirr! Det är fristående hus i Eklanda, kommer att ligga precis intill Änggårdsbergen, dvs tomten gränsar till detta.

Vi kanske inte stannar där för all tid & evighet, men just nu känns det som om det skulle passa oss bra, så kan man alltid flytta vidare ngn annanstans sen, om vi känner för det. Nära Mölndal (där även en av mina bröder bor), nära Frölunda, nära nya "421", lätt att ta sig till jobbet, till stan liksom att ta sig söderut (till tex mina föräldrar).

Vi har egentligen inte varit på en enda husvisning, men fick tips om detta av kompisar som tecknat sig för hus i närheten, (deras blir klart om ett år) & nappade båda två! En extra bonus är ju att vi gör alla val själva & så slipper man hela budgivningen med priser som rusar i höjden. Dock tror jag inte att husen finns ute på nätet ännu, tror att allt fortfarande går via Skanskas "intresseanmälan-/vip-kö". Blir det ngt över när de gått igenom hela kön, då kommer det ut på marknaden, förmodar jag.

• Page

Ja, just det. AM har en blogg som jag inte har tittat i på jättelänge. Mejlar dig Vickan.

• Piggelin1

Page - kolla hemskt gärna med din man angående Skanska!

Ang dina OT-inlägg - jag ÄLSKAR OT-ämnen, tycker faktist att de är nästan de roligaste att läsa härinne.
    Man får jättebra info om allt som har med graviditet etc att göra, men OT-inläggen är ju de som sätter guldkanten på tråden!!

Om du är OT-drottningen här, så kanske jag kan får vara en potentiell tronföljare?!

Näpp, nu ska jag strax packa ihop & dra ut i solen en sväng! Tjing på er!

• pirr!

Piggelin- Eklanda är ju perfekt! Hoppas att allt går er väg! Håller tummarna.
    Vi är också på det klara med att vi allra helst skulle flytta till något nytt eller näst intill perfekt och smakfullt renoverat då ingen av oss klarar av det långvariga kaos det blir när man bygger om/renoverar själva och verkligen inte har några hantverkargener eller ens kontakter.
    Att sen till och med få tomten fixad är ju fantastiskt praktiskt!!

• Page

Tack Vickan! Nu ska jag titta på bloggarna!

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!