• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • pirr!

Snofsan:
    Folk kan vara bra okänsliga av ren nyfikenhet!

September: hoppas, hoppas och håller tummar !
    Victory: smyghåller en liten superdiskret men välmenande tummer för dej med..

Vi har berättat för våra familjer och två kompispar (maken kunde inte hålla sig..). konstigt nog tyckte jag att det kändes för tidigt att berätta för kompisarna och blev lite putt på maken! tror att tråden gör att man inte har samma behov av att berätta (kanske..) eller så är jag bara överdrivet försiktig!
    Är ju inne i vecka 13 nu, men man kan ju aldrig vara säker!

När berättade ni för era chefer? Jag har riktiga samvetskval nu då jag mer eller mindre blev tvungen att tacka ja till ett nytt uppdrag då jag inte ville säga min anledning till att tacka nej och nu är bollen i rullning.. Kommer ju inte kunna slutföra den om allt går som det ska! Några råd?

• Page

Vilken dag! Varmt och strålande solsken men jag har tyvärr bara tvättstugan att se fram emot.

September och Victory, oj då, håller tummarna för att det är verkliga symptom!

Frejis, hur gick föreläsningen? Pratade du på i hela två timmar? Jag beundrar alla som kan tala inför en stor publik utan att svimma. Har hemska minnen från retorikkursen.

Koko, med tanke på hur kämpigt det har varit, både innan och i samband med grav., så måste det bara innebära att allt kommer gå jättesmidigt sen!

BS, det låter som om du har det riktigt tufft med lilltjejen nu. Jag hoppas att ni hittar orsaken till varför hon skriker så ofta. Fast, man är tydligen född med en viss personlighet, så hon är kanske lite bitsk.

Lappis, jag hoppas att du får en bättre dag i dag. Har maken kommit hem än?

Vickan, jösses bara tolv dagar kvar? Sen är du fri som fågeln!! Ett kort på körkortet måste in på fotosidan! Tillsammans med Frejis sticka.

Snofsan, det är bara inse att människor är ibland okänsliga. Jag säger som de andra: skaffa dig ett arsenal med dräpane svar som du kan ta fram vid ett sådant tillfälle. Det är bra att vara förberedd.

Sist jag fick frågan när vi ska skaffa barn svarade jag: så fort min man slutar vara steril. Fast å andra sidan så var det en människa som jag tycker om så det blev inte så pinsamt för någon av oss.

Jag tycker att jag har lärt mig att hantera det där om barn men jag har ännu inte lärt mig hantera frågan om min vikt. Det är faktiskt ännu jobbigare fast jag har hört det nästan hela mitt liv. Hur jag än besvarar frågan så känns det som om folk tror att jag ljuger så jag funderar på att svara: Ja, jag har anorexia/bulemi. Diskussionen slutar kanske vid det då.

• Liten med Mindre

Pirr - kör uppdraget så länge det går, sen får någon annan ta över. Om det nu inte är så att du inte vill pga för hög belastning eller nåt - du måste vara rädd om dig också.

Jag berättade för chefen i v 13 tror jag - ville att han skulle veta innan andra började spekulera, och innan det syntes uppenbart. Vännerna började vi berätta för då med, allt eftersom vi träffade dem, eller så ringde vi de som bodde för långt bort, som vi ville skulle veta.

koko - mysko med din järnbrist, du som väl inte äter mejeriprodukter heller. Kul att höra av dig i alla fall.

Angående vitaminer och annat så äter jag en sån där vitamin-mineral tablett om dagen. Tror att i alla fall min kropp har lite svårt att ta upp all näring i maten när magen är som den är (stressad + tarmsjukdomen), samt att kroppen kan behöva lite extra nu när det händer så mycket i den (samt under amningen sen). Har också hört att personer som äter mycket sötsaker kan få vissa brister... *gottegrisen rodnar*

• viktualia

Page - fri som en fågel?!?! hm... det känner jag mig redan som jag är... men men OM jag klarar uppkörningen så är det så STORT i min värld att det kan få ligga på fotosidan! *garvar*

Tips på dräpande kommentarer ang din vikt:
    - Naturen skapade mig smal, det är bara att gilla läget!
    - Joo jag sparar ju en del kraft på att slippa tänka på bantning!
    - Nån måste vara smal också!
    - Alla kan inte vara runda (underförstådd fortsättning: som du)
    - Varken läkare eller psykologer kommer fram till något annat än att jag är kärnfrisk - hur är det med dig?

*fnissar*

Jag ska nog ta och bli smal jag med..

• Piggelin1

Koko, okidoki, då är jag helt körd på folsyrefronten. Det där att man skulle ta det när man satte igång verkstaden var ngt som gick mig totalt förbi när vi drog igång, hade inte en tanke på det, eller förresten snarare var det nog så att jag inte hade en aning om att det fanns/vad det var...

Jag har också kassa järnvärden trots att jag knaprar Niferex (som ju är den tyngre varianten) för glatta livet. Efter senaste kontrollen så började jag stoppa i mig två tabletter ena dagen, en nästa, sen två igen osv. Blir intressant att se vid nästa koll om det gett ngt resultat. Jaja, mår ju ändå på det stora verkligen bra, så jag bryr mig inte så extremt mkt om vad värdena säger. Foglossningen kommer & går en del, men inte heller ngt som stör mig extremt mkt. Lite frustrerad över att jag inte kan gå så fort och långt längre, men det är ju bara att gilla läget & så vet jag ju att om några månader in på nästa år så lär jag vara tillbaka i mitt vanliga tempo igen

Pirr!, på mitt jobb blev det officiellt först runt vecka 18-19. Kör egoistiska racet några veckor till - det har du inget att förlora på, tycker jag.

• Piggelin1

Gud vad jag lät klämkäck nu då
    Spiken i foten - jajamensan

Men ngt annat skoj som precis poppat upp för en liten stund sen - vi har fått chansen att bli med nybyggt hus!! För x antal miljoner visserligen, men ändå!
    Mannen blev uppringd av Skanska för en stund sen & vi har hela tiden trott att vår köplats låg alldeles för långt ner på listan för att ha chans på några av de fristående husen, som vi satte upp oss på för ett tag sen. ..och nu fick vi erbjudande om ett av husen! Woaaaaaaaah! Dags att prata med banken & sen ett första möte om ett par veckor för att prata mer detaljer.
    Tajmingen blir i såfall tämligen optimal för oss, dvs inflyttning om ca 1½ år. Då jag är hemma i mina 10-12 månader, så bor vi fortfarande i stan, vilket passar mig perfekt & sen under tiden mannen är hemma, så går flyttlasset. Hmmm, ska man fira detta idag kanske?!

• Page

Viktualia, jaaa...alla som har körkort brukar säga till mig att jag går miste om en otrolig frihetskänsla. Fast jag måste erkänna att jag känner mig rätt fri både på cykeln och på bussen! Jag upprepade en kommentar som andra brukar säga, ungefär som "Åh, när man hör motorcyklarna så vet man att det är vår".

Hahaha, om smalkommentarerna! Det kan ju vara riktigt roligt att vara underviktig! De senaste åren har jag dock gått in en försvarsposition så när jag träffar nya människor tjatar jag om vikt själv. Vilket får det hela att se ännu mera suspekt!

• Page

Jag tycker absolut att du ska fira Piggelin! Tjoohooo, nytt hus!

• viktualia

Piggelin - oj! coolt värre!!! Själv ska vi på husvisning nummer två imorgon.. shit tänk om vi köper hus... gaaaaaa

Page - äsch det där med "fri som en fågel" tror jag bara är överskattat. Jag ska bara lära mig att få rullande plåtlådor dit jag vill och efter regelboken. Reser hit och dit, kors och tvärs gör jag som sagt tämligen obehindrat redan!

• Mrs  B

Folsyra
    Har aldrig blivit rekomenderad att ta folsyra och jag är inne på min tredje graviditet. Det enda jag har hört om är järntabletter, som en del måste ta.

Snofsan
    Tråkigt att alltid få höra såna komentarer men jag stämmer in med vad de andra har skrivit, säg ifrån nästa gång.
    Jag tyckte att det var jobbigt när alla frågade när vi skulle ha barn, några gånger sa jag ifrån att det kommer när det kommer (var mitt uppe i studier då och hade inga som helst planer på att skaffa barn), sen slutade jag kommentera överhuvudtaget.

koko
    Jag har också B-12 vitaminbrist men det upptäcktes för många år sedan då jag sökte för min migrän. Äter en tablett (receptbelagt vitamin) om dan för att kunna hålla mina nivåer.
    Denna brist finns mest hos vegetarianer och pensionärer.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!