• Lycka-75

Skillnad på Vigselringar och "vanliga" ringar?

Har nu bläddrat i diverse kataloger med vigsel och förlovningsringar - tycker dock att många ser snarlika ut och inte känns så roliga... I den prisklassen jag är och letar har jag dock hittat ett par "vanliga" guldringar med diamanter som jag tycker mycket om. Kan någon hjälpa en okunnig och berätta vad det är för skillnad?!

• Svar på tråden Skillnad på Vigselringar och "vanliga" ringar?
  • Bruden blå

jadå, dt kan jag lätt förklara :D
    Det finns ingen skillnad ;)

Förr i tiden så fick paret varsin slät guldring när dom förlovade sig och kvinnan fick ytterligare en slät guldring när dom gifte sig.

Att ha diamanter i vigselringen har sedan tillkommit med tiden. Enligt en del är det en tradition vi importerat från frankrike.
    Sedan är det så att en del blandar ihop begreppen och kallar alliansringar för vigselringar. och för att göra det ännu krångligare så är alliansringar ett lite virrigt begrepp också. Alliansringar brukar man kalla ringar med flera stenar på rad. Om det är stenar runt halva ringen= halvallians och runt hela ringen = helallians.
    men det e ju egentligen helt galet. En alliansring är ju en ring som används då man gifter sig, dvs en ring som man ingår en allians med.
    Så egentligen är ju då alla vigselringar alliansringar.
    Och vad du vill ha för vigselring är helt och hållet upp till dig. Vill du ha en slät i titan så ha det. vill du ha en supermega stor guld diamant ring ha det, vill du ha en tatuerad ring så ha det.
    det finns inga måsten.
    Det enda är att om ni gifter er i kyrkan så måste det finnas en ring, men det kan lika gärna vara förlovningringen.
    Lycka till i ringjakten.

• Lycka-75

Tack bruden blå, härligt då ska jag se mig omkring lite i de ordinarie sortimentet, kanske hittar något där som faller mig på läppen

• Bruden blå

Lycka-75
    så lite så. hoppas du hittar något du gillar. Kom gärna in och visa bild sedan. Det är så roligt att se vad alla väljer för olika vigselringar.

Svar på tråden Skillnad på Vigselringar och "vanliga" ringar?