• Akvavit

Festlokaler Falun

Vi har inte riktigt bestämt oss för om vi ska gifta oss i Falun där vi bor eller på annan plats i Dalarna. Men eftersom vi nu funderar på Falun skulle jag vilja ha tips på lokaler i eller utanför Falun där man kan vara, gärna med kommentarer om ni varit där, typ
    - var det för stort/för litet/för många smårum?
    - kunde man ta med egen mat eller var man tvungen att ta mat från dem?
    - kostnad?
    - hur många personer kan man vara där?
    - hemsida/kontaktperson?

osv... :)

• Svar på tråden Festlokaler Falun
  • nenne78

har samma tips som dalkullan07 - Ingemar Eberståhl is the man! Vi fick sån otroligt bra service och många tyckte att det var den godaste maten de någonsin fått på ett bröllop. Vi var 96 st och det var gott om plats utan att vara öde. Vi hade runda bord - TIPS!
    Skönt att lämna över allt på dem som kan sina saker med servering, mat, varmhållning, hålltider etc. Min toastmadame hade mycket kontakt med honom för att allt skulle flyta bra under middagen. AAAH om man ändå fick göra omd et!

• Dalkullan07

Jag håller med Nenne78 om att du ska ha runda bord. Vi hade också det och gästerna tyckte att det var betydligt roligare än att sitta vid "vanliga" bord.

• nenne78

fast de hade väldigt lortigt golv. Jag var helt svart upp till knäna efter all dans. Skorna gick att tvätta hyfsat med kemtvätt men de vita stayupssen fungerar numer som skoputsduk. Men det var det enda negativa jag kan komma på.

• Akvavit

Dalkullan07 & nenne78,
    Tack för tipset! Jag har hört talas om det stället, så det är kanon att få lite mer info. Det låter ju kanon att man får så mycket service men ändå får ta med sig egen dricka. Får kolla upp det också!

Vad var kuvertpriset på maten? Fixade de även tårta eller tog ni den från någon annastans? Kostade sen lokalen också utöver kuvertpriset?
    tack o bock! :)

• Akvavit

Dalkullan07 & nenne78,
    Har ni några bilder därifrån? Det vore jätteroligt att se!

• Dalkullan07

Kuvertpriset varierade beroende på vilken meny du tog men från 350kr och upp. Vi tog meny 2 (355kr) och den var jättegod! Vi har en kompis som är bagare så han gjorde vår tårta men dom kan fixa tårtan också. Vi gjorde så att vi hoppade över efterrätten (tårta istället) och hade vickning runt midnatt, mycket gott.

Lokalen kostar ingenting utan du betalar bara för maten

Jag har några bilder men inga klockrena på lokalen dock, man skymtar mest i bakgrunden... Kan maila om du vill.

• Akvavit

Dalkullan07,
    Tack så mycket för info! Det låter ju jättebra. Jag tar gärna emot bilder, bättre än ingenting. Å andra sidan antar jag att jag skulle kunna åka förbi och kolla, det ska bara bli av också :)
    Men om du vill får du jättegärna maila, ak_vavit@spray.se

• Akvavit

Dalkullan07 & nenne78,
    Jag var förbi gruvan igår och tittade, dock bara utanför. Är festlokalen i det lilla huset där restaurangen är? Det såg ju ganska litet ut?

Var hade ni vigseln någonstans?
    Frågar även andra som svarat i den här tråden och alla andra som har eller ska ha fest i Falun.

• snart Jockes fru...

Akvavit: ...vi gifter oss i Torsångs kyrka...ni?

• Akvavit

snart Jockes fru...
    Vi har inte bestämt oss än. (det är därför jag frågar...)

Om vi ska vara i Falun så tillhör vi Kristine kyrka, men ingen av oss är direkt lockad av vare sig den eller Kopparbergs, de är så stora. Samtidigt vill vi inte ha kyrkan så väldigt långt bort från festplatsen.

Är det någon som känner till, det ska tydligen finnas en kyrka eller kapell i Aspeboda? Bilder, intryck...?

Å andra sidan, vårt andra alternativ är att gifta oss utanför Rättvik, då blir det Boda kyrka, och då är ett bra alternativ på festplats Furudals bruk. Vore nog mysigt sådär på vintern...
    Men då är det i alla fall en halvtimme mellan kyrka och festplats.
    hur tänker ni?

• EmilieoMarcus

Tack för Ditt svar. Ska ringa till Regementet och kolla. Jag kan höra av mej när jag pratat med dom.

/Emilie

• Dalkullan07

Det är inte i samma lokal som restaurangen utan man går in till höger (framifrån sett) om museet. Där man går in till konferenslokalerna. De barn som var med på vår fest tyckte att det var roligt att springa omkring utanför själva festlokalen, stora ytor... Det finns även ett rum där barnen kan sitta och rita och se på film.

Vi gifte oss i Kopparbergskyrka. Tycker att den är maffig och fin sen åkte vi häst och vagn till festen. Ville ha släde men det var inte supermycket snö så det fick bli vagn istället. Om det är ett mindre bröllop kan man även ha vigseln inne i ett rum i museet...

• Akvavit

Dalkullan07 ,
    Tack för svar! :)
    Så ni gifte er på vintern, kul! När var det? Vi siktar ju på ett vinterbröllop i början av nästa år.

En annan fråga, lite vid sidan om, vilken fotograf hade ni? Och var fotograferades ni?

• Liten med Mindre

Vi fotograferade oss hos Mäster Björn, jättefina bilder, men bara i studio.

Hade Adorafoto varit ledigt hade vi nog tagit henne.

• nenne78

akvavit
    gifte mig i Sundborns kyrka. Fin men man stod väldigt långt från gästerna så det kändes inte så intimt. Torsång är ju fin annars!

Svar på tråden Festlokaler Falun