• lill-smulan

Blivande bonusbarn... Hjälp!

Vårkänslorna har smugit sig på. Har blivit upp över öronen förälskad. Låter ju underbart eller hur, så varför klaga? Egentligen vill jag inte klaga men jag funderar så otroligt mycket och behövde skriva av mig. Saken är den att mannen ifråga har tre barn under 6 år. Inte helt okomplicerad situation med andra ord. Eller? Hur ska man tänka? Självklart inser jag att om vi satsar seriöst innebär det att jag accepterar hela paketet, inte bara honom. Jag är 31 och blev singel i höstas efter 8 års förhållande. Inser att många killar/män i den här åldern har barn sedan tidigare förhållanden men TRE stycken småttingar hade jag inte räknat med...

Mina funderingar rör sig mest kring om man ska lita på sitt hjärta eller sin hjärna. Min hjärna säger åt mig att lägga benen på ryggen snarast för att undvika problem medan mitt hjärta säger att "han är mannen i ditt liv" och "lös problemen när de kommer och lev en dag i taget".

Någon som har liknande erfarenheter? Åsikter? Tips?

• Svar på tråden Blivande bonusbarn... Hjälp!
  • lill-smulan

Jag förstår att det här är ett ämne som alla har olika erfarenheter av och jag vill bara säga att jag verkligen uppskattar att få höra allas åsikter, både positivt och negativt. Det får mig att tänka efter...

Eftersom vårt förhållande är väldigt nytt är det svårt att sia om framtiden. Som det är nu och efter ett långt snack idag så känns det som att vi kommer att ta en dag i taget och bara känna efter. Känns det rätt så blandar vi in barnen i ett senare skede. Det som känns väldigt skönt i det här läget är att vi är ärliga och kan prata även om svåra saker redan nu i början. Som vi ser det nu måste vi ändå leva i nuet, lita på våra känslor och inte tänka alltför långt framåt i onödan även om vi såklart har en eventuell gemensam framtid i bakhuvudet.

Fler åsikter, erfarenheter och tanketips?

•  Miss Cee

Se bara till att verkligen vänta _länge_ med att blanda in barnen... De går ju nödvändigtvis inte på samma känslo-återhämtnings-kalender som ni!

• Swing

Förhållandevis ung kille, redan skild/separerad och med tre småttingar under 6 år. Tyvärr, här ringer det stora varningsklockor!
    Som andra delvis har sagt: kolla upp orsaken till separationen. Varför funkade det inte? Observera hur relationen till exet är.
    Vore väl jättetrist om du om några år blivit ännu ett av hans ex.
    Ursäkta jättemycket om jag låter pessimistisk, men jag är väl lite av cynisk realist. Relationer ÄR svårt.

• Joleen

lill-smulan:

Mitt tips till dig är att du och din pojkvän satar på er relation nu i början och inte blandar in barnen i det hela. På så sätt är det lättare för dig att se om det är honom du vill ha, utan störande moment och skulle ni gå skilda vägar så slipper barnen den förlusten!

Personligen kan jag säga att jag tackar min lyckliga stjärna varje dag att m2b inte har några barn sedan tidigare! Då hade vi inte levt tillsammans idag, tyvärr, har redan haft en sådan relation och det var mycket svårt!

• MajaMia

Sen ca. ett år tillbaka är jag bonusmamma till tre barn på 13, 12 och 6 år. Alla grabbar. Jag funderade noga och länge innan jag gav mig in i det. Barnen slussades in väldigt sakta och försiktigt. Det gick riktigt bra. Men man ska komma ihåg att det inte alltid är en dans på rosor. Vissa dagar vill man bara stänga in sig i ett rum och skrika, men andra dagar är toppenroliga och mysig. Man måste ge det hela tid och tålamod!!

• lill-smulan

Swing - jag värdesätter även cyniska kommentarer! Jag brukar också vara realist och det är väl därför jag är så förvirrad nu när hjärtat inte alls håller med hjärnan...

Joleen - tack för tipset. Det är precis så vi tänker idag. Barnen hålls utanför tills vi känner oss säkra på att vi vill satsa.

MajaMia - hur gjorde ni i början? hur länge väntade ni med att "blanda in" barnen osv?

• Fästmö ett tag till ..

Hej

Jag har två bonus barn sen drygt ett år tillbaka.
    I början var Jag & min sambo bara sambo dom veckor som barnen inte var närvarande. På så sätt kunde vi lära känna varann bättre, sen så småning om började vi hitta på saker tillsammans allihopa. Stelt i början men sen flöt det på ordentligt, och i sommras åkte vi allihop på semester i en vecka. Och efter den flyttade vi in. Den äldsta är på väg in i en känslig ålder så jag är glad att jag fanns där innan. Det som är viktigt är att låta barnen komma till dig och att din kille och du pratar MYCKET med varann om vad som gäller. Läs gärna boken om " att leva med andras barn" mycket intressant bok.
    Men vad jag förstod så Vet du inte om du är redo att ta det steget in i familjen som ju faktiskt redan finns. Och ta redan på NU hur han tänker gällande gemensamt barn eller att gifta sig ...

Min blivande man vill inte ha fler för vi har ju tre dom veckor vi har barnen.

Hur som helst Du kommer tycka att det är jobbigt många ggr men det är härligt åxå. Bara ni två har en stark grund så funkar det, så blanda inte in barnen i början.. det är mitt tips! lycka till

• Swing

Jag har även ett bra exempel:
    Vår vän M (kille, 50 år) har en dotter på 20 samt 3 barn (11-17) med sitt ex, som är en gammal vän till min man och mig. Vi vet fortfarande inte varför dom skildes.
    M:s nya kvinna Y var 40 och levde ett stillsamt liv som ensamstående på landet. Plötsligt hade hon man och 3(-4) bonusbarn. Biologiskt barn ville hon såklart också ha, så nu har dom även en 4-åring.
    Tänker ofta på vilken enorm omställning det hela måste ha varit för Y! Hon är en fantastisk kvinna och han har alltid varit en superpappa, så dom har fått det att funka, men vad jobbigt dom måste haft/ha det med barnen och allt praktiskt. Flytt till en ny, jättestor bostad i centralorten och allt som ska koordineras med hans ex (vars nya man förresten har 4 barn, men dom bor utomlands och har knappt kontakt. Tänk om dom också skulle blivit involverade, det hade nog blivit för mycket).
    Kul är att alla relationer mellan oss alla vuxna och barn funkar så bra.

• c_t

Man kan inte alltid välja vem man blir kär i, det optimala hade ju självklart varit om han inte haft 3 småttingar.

Jag tror precis som flera andra redan skrivit att ni ska prata prata och åter prata. Då kanske ni kan hantera dom dagarna då du vill strypa dina "bonusar" på ett bra sätt.
    För det är skillnad på mina barn och andras ungar.

Lycka till! Tror att det kommer att gå jättebra för er.

• DownUnder

Oj, knivig fråga... som talare innan nämt så beror det mkt på hur du känner dig inför att kastas in i ett familjeliv. om du vill ha barn vill han? etc. Självklart kan det dyka upp komplikationer och det kommer det förmodligen göra också, mer eller mindre...

Kan berätta lite om min erfarenhet. Jag blev "plastmorsa" (på deltid kan man säga) förra året till två stycken underbara tjejjer 10 och 5 år. De har ju sin mamma, så jag tar inte över den rollen men när töserna är hos oss så blir jag ju som en extra automatiskt. Jag har inga egna barn, men vill väldigt gärna ha om ett par år och det vet min karl om och det är helt ok för honom.

Det är mkt nya känslor som dyker upp och helt plötsligt så kommer ett stort nytt ansvar som man måste ta ställning till snarast. Finns ju ingen anledning att bli presenterad för barnen om man inte tänker stanna... Man måste ju tänka på hur saker och ting kommer att påverka dem, och ja, de kommer i första hand även för mig eftersom att jag har valt att ta ansvar för dem när jag valde att bli tillsammans med deras pappa. Barnen kan ju inte rå för vad som hänt.

Lyckligtvis så har det hittills gått ganska smärtfritt. Den älsta tösa hade jag en relation till innan jag och hennes pappa träffades, och lilltösa va lite av en utmaning i början...en väldit framåt och bestämd liten ung dam som är pappas svårflörtade prinsessa.

Men eftersom att jag själv är uppvuxen med en plastpappa från 7 års ålder, och kommer ihåg känslan i magen när jag förstog vad som höll på att hända (tillexempel va jag väldigt frustrerad över att jag helt plötsligt inte fick sova jämte mamma i sängen bara för att han va där... *undra varför*)så var jag lite "beredd" på vad som kunde hända eftersom att jag kunde förstå hennes känsla av att någon annan ikräktar på det som är hennes liksom. Men ganska snart så insåg hon att jag inte kommit för att ta hennes pappa ifrån henne. Det fick ta den tid det tog, och hon var alltid välkommen upp i knät på både pappan och mig, och hon fick gärna sitta mellan oss i soffan. Vi jobbade mkt på att det inte skulle bli en maktkamp mellan mig och barnen, samtidigt som även jag sakta men säkert tog plats och visade mkt tydligt vart mina gränser gick, med fullt stöd från pappan för att inte skapa missförstånd. Att vara enade är precis lika viktigt som för "vanliga" föräldrar.

Min mormors kommentar när hon fick reda på att han hade barn: "Känns inte det konstigt för dig? Att han liksom redan har vart med om förlossning och bebisskrik å allt annat innan, och du e helt ny?"
    Mitt svar: Tycker det känns jätte tryggt att han är erfaren och vet vad han ger sig in på om vi skaffar barn. Dessutom så vad ska jag göra då? Jag älskar ju honom och barnen är ju där...Bara att acceptera det om jag vill ha honom.

Mammas kommentar ang. att han har barn: "Tänk på att det kommer bli avancerat/jobbigt när ni skaffar gemensamma barn (egen erfarenhet)"
    Mitt svar: Det blir det väll ändå när man skaffar barn?

Som sagt eftersom att jag själv e "plastunge" så har jag förståelse för vissa saker och är mer förstående än andra ibland.

Om jag ser på min plastpappa så finns det många praktexempel på saker man INTE ska gör i den rollen, och det har jag tagit med mig. (tycker väldigt mkt om honom oxå, men vi ser saker å ting väldigt olika ibland och har haft måååånga duster och obefogade maktkamper)

Shit, de här blev långt, förlåt. Men iaf, vill avsluta med att tänk igenom noooga hur du känner och när du bestämt dig så kör till 100 på det. E lite samma "stil" som att skaffa egna barn, man kan inte bara ändra sig när de kommit och så blir allt som det var innan igen, om du förstår vad jag menar. Du sätter spår i deras liv så fort du kliver genom dörren. Värdra det högt, och jobba tillsammans med din kille så blir allt säkert jätte bra (om du väljer att stanna då och träffa barnen å allt d) Vill ju tillägga att det är jätte bra att ni pratar om det här och att du känner att du kan prata om hur du känner helt öppet med honom! Bra gjort!

kram kram

Svar på tråden Blivande bonusbarn... Hjälp!