• Vi 2
    Äldre 24 Mar 12:32
    9728 visningar
    7 svar
    7
    9728

    Hustru eller fru, och vem skriver vi först i inbjudan?

    Hej på er alla!
    Nu behöver jag (vi) lite hjälp och tips av er!
    Vår inbjudan kommer att vara ett rim där orden "man" och "fru" ingår, typ "vi ska bli man och fru"
    Nu vill vi ha lite synpunkter...ska vi skriva fru eller hustru?

    En annan sak som vi har funderat på är vem man skriver först i inbjudan, dvs om ett par är bjudet skriver man mannens eller kvinnans namn först?

    Tacksam för tips och synpunkter!

  • Svar på tråden Hustru eller fru, och vem skriver vi först i inbjudan?
  • caprea
    Äldre 24 Mar 12:35
    #0

    hm... jag tycker ni kan ta vilket som av hustru och fru, för du blir ju båda =) ta det som passar bäst in i rimmet.

    ang. inbjudningarna skulle jag nog skriva kvinnans namn först

  • Miss Cee
    Äldre 24 Mar 12:44
    #0

    Fråga A:
    Använd det du föredrar, båda är ju rätt.

    Fråga B:
    Traditionellt så skriver man mannens namn först, eftersom han är familjens överhuvud. Om man tycker att det sättet att se på saken är galet och mossigt (räcker upp handen) så struntar man i det och skriver kvinnan först om man föredrar det.
    Så du kan skriva mannen först, eller kvinnan först, det spelar ingen roll. Det blir rätt på båda sätten.

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 24 Mar 13:01
    #0

    I inbjudan skrev vi den som vi kände bäst först.. kände vi båda lika bra så skrev vi lite hipp som happ!

  • Maria
    Äldre 24 Mar 13:26
    #0

    Fru eller hustru betyder ju precis samma sak...så jag instämmer i att det som passar bäst i rimmet går bra.

    Vad det gäller hur man skriver inbjudningar så är ju det tradition att mannen står först om båda namnen skrivs ut. Men är man riktigt formell så står ju ibland endast mannes namn. I itt hemland brukar det alltid vara så på bröllopsinbjudningar men det är kanske inte så vanligt här. Med endast mannens namn menar jag att det står t.ex. Hr. & Fru Karl Karlsson i försvenskad form.

  • Äldre 24 Mar 13:30
    #0

    Traditionellt skriver man faktiskt mannens namn först. Men numer anses det nog artigast att skriva kbinnana namn först. Naturligast blir nog att skriva den man känner bäst först. Så det är en smaksak.

  • Vi 2
    Äldre 24 Mar 16:43
    #0

    Tack för alla era synpunkter!

    Ja vi får fundera på det där med fru eller hustru, som ni skriver passar ju båda..först var vi inne på hustru, men nu är jag nog mera åt fru-hållet...svårt det här!

    Ja jag tror nog att vi kommer att göra så att vi skriver den vi känner först..känns ju mest naturligt. Jag har för mig att jag har läst någonstans att det är olika "regler" för om paret man bjuder är gifta eller ej, dvs vem man skriver först.

  • Vi 2
    Äldre 24 Mar 16:50
    #0

    Miss Cee: ja jag håller med dig om att det känns lite mossigt att skriva mannens namn först...speciellt om det är kvinnan man känner bättre

Svar på tråden Hustru eller fru, och vem skriver vi först i inbjudan?