• Julia B
    Äldre 21 Jan 12:10
    27140 visningar
    25 svar
    25
    27140

    Jag behöver också råd inför ev. husköp!

    Taxeringsvärdet kan höjas rejält till nästa år om huspriserna gått upp i området det senaste året.

    Flera har skrivit besiktning-ett måste. Inte går ni och köper något så dyrt utan att kolla upp att det inte är något allvarligt fel på det? ;)

    Angående boendekostnad. Att bo i hus är inte som att bo i lägenhet. Det brukar alltid vara något som ska fixas och grejas med. Det mesta kostar en bra slant också. Sedan får man "Vi i villa"-tidningen och ha-begäret för nytt kök och kaklat badrum vaknar. ;) Kolla gärna vad som höjer taxeringsvärdet mycket innan ni renoverar.

    Ni får tillbaka 30% av räntan ni betalar (upp till en viss gräns, men det gäller inte er om det handlar om 650'. Vissa i Sthlm har skrivit hela beloppet på ena personen på deklarationen, överskridit gränsen, och fått lägre ränteavdrag på överskjutande belopp. Skattereglerna ändrades för ca 10 år sedan, därför gör folk det misstaget idag. Då räknades räntan av från lönen innan skatten räknades ut, ungefär som lånedatorer från jobbbet idag, och då tjänade man mycket på att göra hela avdraget på den som tjänade mest.)

    Fråga vad stämpelskatt och pantbrev går på. Ingen nämnde det för oss och det visade sig vara en extra utgift på 70.000 kr (för hus i Sthlm).

  • Julia B
    Äldre 22 Jan 13:13
    #0

    Elräkningen-så sant! Vi betalar ca 600 kr/m. Vattenräkningen på 1000 kr kommer varje kvartal. Är uppvärmningen med olja så har det priset gått upp sedan nyår också. Kalkylen för driftskostnad ska omfatta uppvärmning, el, sophämtning, vatten osv, men kolla vad som ingår för att vara säker.

    Skattelättnad behöver man inte vänta på. Vi har jämkning eftersom vi betalar räntor för 140' om året. Då tar de även hansyn till fastighetsskatten så den inte kommer som en smäll. Jag har jämkning för 3600 kr/m, det gör mycket!

    Hoppas du inte blir rädd för att köpa hus! Man klarar mer än man tror! Står ni där och måste ha ny panna eller byta tak så får ni troligen låna pengarna av banken. De tjänar inget på att ert hus blir förstört.

  • Julia B
    Äldre 23 Jan 12:42
    #0

    Besiktningspersoner är inte helt fria från ansvar. Vår friskrev sig från fukt bakom väggarna i källaren eftersom han inte kunde mäta där, inte så konstigt. Så är det överallt i huset, kommer de inte åt för att mäta så kan de inte hållas ansvariga.

    Däremot känner jag ett par som har fått ut på försäkringen (och fått förra ägaren att betala självrisken) eftersom den besiktningsmannen inte upptäckte att golvet i badrummet var fuktskadat. Besiktningsmannen borde ha upptäckt det, det går ju att mäta, men han missade och då får han stå för den kostnaden.

    En annan kompis avstod husköp eftersom mätning i huset tydde på fukt under huset, men inspektionsluckan till torpargrunden var för liten för att kunna komma åt och besiktningsmannen kunde inte lämna några uppgifter därifrån. Säljarna var inte intresserade av att göra det möjligt att mäta där...

    Som Nettan påpekar, att friskriva sig från dolda fel är en stor varningsklocka! Vi stötte på det en gång, ett hus som sonen sålde pga att mamman avlidit och han inte alls hade koll på husets kondition. Dock erbjöd han sig att betala besiktning och en dolda-fel-försäkring åt köparna.

    Vi fick mycket tips av vår besiktningsman om vad vi kunde förvänta oss: dränering om 5 år, gräv bort all jord närmast huset och fyll på med lite singel så länge, dra ut stuprännorna så regnvattnet inte rinner ner vid husknuten, sätt in luftspalter på vinden eftersom isoleringen ligger direkt mot taknocken, måla slitna fönster innan de börjar ruttna, osv. Nog tycker jag att det var värt pengarna!

Svar på tråden Jag behöver också råd inför ev. husköp!