• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 14:49
    2503 visningar
    28 svar
    28
    2503

    Budget bröllop?!

    Kan ni ge mig nágra idéer om hur man kan organisera ett s.k.a Budget bröllop UTAN att det känns "billigt".Var kan man spara in utan att det märks...?
    Hjälp!

  • Svar på tråden Budget bröllop?!
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 14:56
    #0

    Först och främst tror jag man ska börja med att skriva ned hur man vill ha sitt bröllop. Förmiddagsbröllop med enklare måltid och tårta kostar troligen mindre än kvällsbröllop med trerätters och dans.
    Använd enkla prisvärda blommor. Gör inbjudningar själva med dator och skrivare, fantasin sätter gränsen. Vinet behöver inte vara dyraste dyra, vanliga enkla bordsviner går alldeles utmärkt.

    Välj enklare typ av mat, hellre väl tilltaget av billigare rätter än snålt tilltaget av exklusvia exotiska rätter.

    Lycka till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 14:56
    #0

    Vistt går det att ha romantiska, mysiga och storslagna lågbudgetbröllop! Här är tips som jag själv skrev in åp en tidigare insändare. Läs igenom de tidigare inläggen under "ekonomi & budget" så får du fler tips!!!

    - Smink och hår kan du fixa själv eller be någon kompis göra.
    - Brudbukett kostar extra just bara för att det heter brudbukett, så köp en "vanlig" bukett, säg inte att det ska vara till bröllop. Du kan binda själv (eller be en kompis) med vackra band, tyger eller cellofanpapper köpt i vanlig butik. Samma sak med näbbarnas buketter. Köp en singelblomma (t. ex. ros, gerbera eller ranunkel för 20 kronor) och knyt en rosett om.
    - Alkohol kan gästerna gott betala själva, det gör de så gärna.
    - Placeringskort och andra trycksaker kan ni (eller någon kompis) fixa med vanlig dator. Ni känner säkert någon som har bra skrivare på jobbet.
    - Tackkort kan ni skicka per mail. Eller ännu hellre ringa runt och tacka, vilket är det allra trevligaste, och mest personliga.
    - Fotograferingen: be någon kompis. Gärna i svart-vitt, det blir urfina bilder.
    - Annons i tidningen behöver man inte ha!
    - Bröllopsnatt kan ni önska er i present. Vi gav det i present en gång, lånade ut vår lägenhet, som vi hade städat jättefint, satt in blommor, levande ljus och badskum i badrummet och fyllt kylen med en flaska bubbelvin och god nattmat och frukost. Själva sov vi hos kompisar.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 14:57
    #0

    Hej

    Det finns många roliga sätt att spara in till ett bröllop, frågan är hur många gäster du vill ha och vad maxpriset är.

    En bekant till mig satsade pengarna på vigselringen. När det gäller festen kan man som en bekant gjorde. Efter vigseln så bjöds det på tårta aveck och kaffe, sedvanlig röllopsvals. sedan på kvällen hade de en stor fest där de hade alkohol till själkostnadspris. (bodde i Uppland så åkte ett par sommarresor till Åland )och knyt. Det var mycket uppskattat av många och en rolig grej.

    Småsaker som man kan spara in på är gör inbjudningskorten själva, bjud inte släkt som du inte träffar, catring, kyrkans lokal, hyr klänning, gör egen bukett, be bekanta med hjälp kanske till och med gör matensjälv.

    Det vart mycket nu men jag har mer som bara bubblar fram

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 15:04
    #0

    Det har skrivits om detta i forumet förut, så kolla igenom inläggen så tror jag att du får svar på din fråga.
    Ett tips är att du jämför priser, om du har någon som är duktig på att laga mat till många så kanske ni kan ansvara för maten själva. Inbjudan, placeringslistor, festprogram, vigselprogram och placeringskort kan ni göra själva. Ta hjälp av datorn och köp fint papper i bokhandeln t ex. Låt allt ha ett tema, så ser allt proffsigt och lyxigt ut.
    Vi tänkte först ha pappersdukar, men döm om min förvåning då linnedukar var billigare när jag kollade priserna. Hyrde linnedukar via en tvättfirma, se i telefonkatalogen, eller hör med olika hotell etc vad de tar sina dukar ifrån.

    Detta var bara några tips, som sagt se vidare under inläggen så finner du vad du söker!
    Lycka till!
    // Anna S

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 15:15
    #0

    Gör så mycket som möjligt själv (med hjälp av släkt och vänner). Vad gäller festen - fixa en lokal där ni kan ha catering eller laga maten själva, köp vin och öl i Tyskland eller Danmark om ni bor i närheten. Vi gjorde så, lånade vita linnedukar och servetter av släkten, fixade murgröna i en kompis trädgård, gjorde inbjudan, festprogram och placeringskort själva (tyckte dessutom att det är kul att göra)och engagerade några vänner under middagen (buffé) som hjälpte till att ha koll på att allt flöt som det skulle. Fungerade utmärkt och gav absolut inget billigt intryck. Att vi sedan kom undan med en fest för 40 personer till en kostnad av ca 11.000 gjorde ju inte saken sämre. Klänningen kan kosta hur mycket som helst, jag såg till att min går att använda sedan och håret fixade min frisör som dessutom är en god vän (det blev hans bröllopspresent). Så det finns oändliga möjligheter att få till sitt drömbröllop bara man vågar frågar andra om assistans. Lycka till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 15:17
    #0

    Mitt rad ar att anvanda alla kontakter man kan tankas ha.
    Kan man lana bord och stolar fran nagon som har konferenser eller jobbar med massor(vi hade de turen) nagon som har en fin bil eller hast och vagn till brudparet, blommor kan ibland bli dyrt sa varfor inte dekorera med frukt, stora fina fat med frostade citroner ar valdigt stiligt.
    Odla murgrona sjalva, perfekt dekoration och vaxer som ogras. Har du nagon sykunnig se till att fa hjalp med klanning(om du inte hittar en billig sadan forstas)Kop vitt bommulstyg pa rulle istallet for att hyra alt kopa dukar, ocksa det ar valdigt prisvart.
    Det svara kan vara att hitta en billig alternativt gratis lokal, men det beror nog pa var i Sverige ni ska ha ert brollop.
    For ovrigt sa haller jag med inlaggen ovan, fargtema och en genomgaende design av hela ens brollop gor att det inte kanns som ett budgetalternativ. Planera ordentligt och langt i forvag sa blir det perfekt!
    Lycka till.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 15:19
    #0

    Kolla bland mostrar och fastrar om någon rentutav har en klänning som de vill låna ut.

    Min moster erbjöd mig det på min kusins bröllop... jag blev helt tårögd av glädje och sedan blev hon också tårögd när hon förstod att jag gärna ville låna den...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 15:30
    #0

    köp blommorna hos en stor blomsterbutik yp "Blomsterlandet" (www.blomsterlandet.se) istället för hos en "vanlig" florist.
    Min jättefina bukett + corsage + tärnbukett kostade allt som allt 650:-

    Hyr lokal och fixa maten själv och frys in.
    Se bara till att ha någon/några som akn värma upp och servera under middagen.
    Väljer ni detta alternativ så blir alkohol och dryck i övrigt MYCKET billigare.
    (Vi hade fest för 42 pers och vår slutsumma för festen gick på max 10.000:- om inte ännu mindre).

    Vi valde dock att "slösa" lite på tårtan, den ville vi inte göra själva, utan vi ville ha den färdig + monterad ut till festlokalen. Vår tårta kostade 17,50/bit och vi beställde 50 bitar för att vara på den säkra sidan.

    Klänningen kan man spara många 1000:- på genom att köpa på rea.
    Jag köpte min klänning så, visserligen tog jag en av de dyraste rea-klänningarna men ändå. Det var förra höstens modell och jag köpte den i somras... den hade kostat 8000:- men kostade nu 4000:-. Så visst kan man fynda.
    Att låta sy upp klänningen behöver inte nödvändigtvis bli billigare törs jag lova, men det skadar inte att ringa runt lite och fråga... men välj en sömmerska som du vet är duktig, för man vill ju vara nöjd på den stora dagen.
    Hyr underkjol istället för att köpa.

    Musik? - Hyra in ett live band är svindyrt!! Så jag råder er att, såvida ni inte har musiker i familjen, satsa på förinspelade CD-skivor.

    Frisör och make-up. DYRT! DYRT! DYRT! Men som sagt var ring runt och jämför priser.
    Jag hade innan jag bestämde mej hunnit boka in mej på tre olika ställen. Alla dessa hade ett fast "tim-pris" på ca 500:-/timmen och uppåt. Så pratade jag med min "vanliga" frisör och frågade vad hon tog för en bruduppsättning och det visade sig att priset hos henne berodde på hur "avancerad" uppsättningen var, om det skulle vara slöja osv. Men hon fixade inte make-upen. Jag beslöt att köpa smink själv och således sminka mig själv också. Visserligen är smink fruktansvärt dyrt, men då får du ju behålla allt smink, jämfört med om du går på salong.

    Gör inbjudningskort, (vigsel)/festprogram, placeringskort, Tackkort själva! Ni tjänar jättemycket på det!
    Vi köpte färdiga inbjudningar på OBS! som vi fylld i själva. Vigselprogram hade vi inget. Festprogrammet gjorde jag själv i programmet "Publisher", men det går bra att göra i word också. Sedan skrev vi ut på färglaserskrivaren på min mans jobb. Fy sjutton så proffsigt det såg ut! Var riktigt stolt över mitt verk!
    Placeringskort + översikt gjorde jag i Panduros Canson-kartong, skrev namnen själv och målade ett litet hjärta på varje kort.
    Tackkorten köpte vi hos en fotobutik, som hade fått i uppdrag att göra 40 kopior på vårt favorit bröllopsfoto.

    Bröllopsfoton. Eftersom svärfar är en hejjare på att fota, så "anlitade" vi honom att ta vira bröllopsbilder. Har ingen aning om hur mycket vi tjänade på det, men vi betalade endast för framkallning och filmrulle, och vi fick massor av jättefina foton. Han fotade även i svartvitt och det rekommenderar jag starkt! Det blir mer "känsla" i bilderna.

    Vad mer? Bröllopsnatten blev dyr, men underbar! Vi hyrde svit på Scandic och fick frukt- och chokladbricka + champagne på rummet.

    Även om vi hade sparat in på det mesta, så kändes inget "snålt". Vi hade massor med mat och dryck och alla gäster var jätteglada och nöjda efteråt!

    Lycka till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 15:34
    #0

    Ojj, glömde säga att min bruduppsättning kostade bara 700:- för två och en halv timme!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 11 Oct 15:57
    #0

    Jag vet att jag har gjort ett liknande inlägg ganska snart efter Kristina i en annan tråd. (Hoppas du inte känner dig förföljd Kristina!)

    Men jag känner mig bara tvungen att berätta att man kan få billig mat på restaurang också! Vi räknar med att mat+dryck kommer att kosta ca 200:-/gäst. Då är festen iofs helt alkoholfri (för att vi vill det), men allt annat finns. Vi slipper allt bekymmer med matlagning, transport av mat, serveringspersonal, städning osv, eftersom restaurangen ordnar det!

    Kan hända att vår valda restaurang är otrolig billig. Vi har inte jämfört priser, så jag vet inte.

Svar på tråden Budget bröllop?!