• Sweetp

Pastor i Svenska kyrkan

Någon som vet om frikyrkliga pastorer får viga par i Svenska kyrkan?

• Svar på tråden Pastor i Svenska kyrkan
  • Erica78

Det tror jag, men den kyrkans ordinarie präst måste också vara med, och det är han som har huvudansvaret för vigseln, men det brukar inte vara problem om en präst från en annan kyrka är med och gör sina "grejer" bara det inte går emot den svenska kyrkans tro.. men bäst är väl att kontakta den kyrkan som ni hade tänkt gifta er i och höra efter?

• viktualia

Ja - frikyrkliga pastorer får viga i svenskkyrkliga kyrkor.

Nej - Erica78 har fel. Den ordinarie prästen behöver INTE vara med.

Nja - det är dessutom lite olika beroende på VILKEN frikyrka det handlar om. Mellan Svenska Missionskyrkan och SvK finns sedan 2006 ett avtal om att acceptera varandras präster/pastorer. Så där är det inte något krångel alls. Med övriga frikyrkor är det lite olika och lite upp till den enskilde kyrkoherden/enskilda SvK-församlingen att avgöra.

Jag har varit på vigslar i SvK med pastorer från Svenska Baptistsamfundet och från EFK - Evangeliska Frikyrkan.

• Sweetp

viktualia

I vårt fall skulle det vara en präst från Korskyrkan... Går det an tro?

• Erica78

VIKTUALIA - den prästen vi pratade med så sa han att han skulle vara med och den andre prästen så det är nog olika från kyrka till kyrka! Så det så

• viktualia

Erica78 - då just den SvK-kyrkan under kategorin "vi gör som det passar just oss". Fånigt om jag får säga min mening.

Sweetp - Korskyrkan tillhör (vad jag vet) EFK och de har inte avtal med SvK. Alltså är det upp till varje SvK församling/kyrkoherde att avgöra. Så prata först med pastorn i Korskyrkan om hur ni ska göra med kontakter med SvK!

• Sweetp

viktualia

Ja, jag får nog göra det. Vad gäller själva vigselakten, vill vi ju ha en traditionell kyrkovigsel med allt vad det innebär. Anledningen till att det ev. kan bli aktuellt med en frikyrklig pastor är att han är min vän och man vill ju ha någon man gillar som utför vigseln. Dock inte nödvändigtvis en vän...men nu råkar denne pastor va det *skratt*

• viktualia

Sweetp - för egen del (japp jag är frikyrklig själv) så löste vi frågan genom att välja en SvK-präst som är min barndomsvän. Min make är aktiv i SvK och det blev liksom en rättvis lösning!

Lycka till med bröllopsplanerna!

• Sophia koh

Enligt kyrkoordningen skall vigselgudstjänsten ledas av den som är behörig att utöva uppdraget som präst i svenska kyrkan!
    Kan nog bli svårt med en pastor från korskyrkan.

• Jeez

Sophia koh, en pastor kan inte viga någon i Svenska kyrkans ordning, men har alla möjligheter att viga ett par i en svenskkyrklig kyrka om bara kyrkoherden tillåter det.

Och anledningen att det är upp till resp. kyrkoherde är för att de är ansvariga för det som förkunnas i kyrkan -även av "inbjudna" människor.

• Sophia koh

JennyP, ja, det är nog riktigt vad du säger, men jag undrar hur det då fungerar rent praktiskt?
    Vem står för kostnaderna för lokal, uppvärmning etc?
    Och vad avgör om det är svenska kyrkans ordning eller inte. Och hur långt från kyrkans ordning kan man gå. Vad jag förstår så kan man inte upplåta kyrkan till borgerlig vigsel, och var går då gränsen för vigsel enligt annan ordning.
    Det kan inte vara ett helt lätt beslut för kyrkoherden att upplåta kyrkan, eftersom han måste ta ansvaret för vad som sker!

• viktualia

Sophia koh - Det beror på om någon i brudparet är medlemmar i Svk eller inte. Är de medlemmar så funkar det som vid en vanlig vigsel.

Är de inte medlemmar kan de få betala för "hyra" av lokalen.

Vad gäller vigselordningen så är den väldigt lika mellan de olika samfunden, trots att jag varit på ganska många bröllop så har jag inte upplevt någon större skillnad. Ett samtal mellan frikyrkopastorn och den aktuella kyrkoherden löser troligen den frågan.

• Sweetp

Jag skickade ett mail angående detta till Svenska kyrkans informationsservice och detta är det svar jag fick:

"Frikyrkliga pastorer får förrätta vigslar i Svenska kyrkans kyrkobyggnader, men inte enligt Svenska kyrkans ordning, vilken endast präster och biskopar i Svenska kyrkan får förrätta. Ibland vill ett par ha en pastor istället för en präst i Svenska kyrkan och det kan gå bra att få en sådan vigsel i Svenska kyrkan om församlingen som äger kyrkan kan upplåta kyrkorummet för det och om pastorn inte använder sig av Svenska kyrkans vigselordning, utan den sin egen kyrkas vigselordning."

• Sophia koh

JennyP, Viktualia och Sweetp,
    Tycker frågan var intressant och därför:
    tack för klargörande svar!

• Jeez

Jag hade svarat som info-service, vilken tur!

Skämt åsido, om hur långt man kan gå. En kyrka är ju ett rum avskilt för kristen gudstjänst. Att andra kristna samfund, i stort, är välkomna att "låna" kyrkorummet är inget konstigt om man tänker så. En borgerlig vigsel är ju ingen kristen vigsel, inte heller tex en muslimsk eller buddhistisk, därav att de ej är okej i en kyrka. Lika lite som en kristen vigsel skulle få förättas i en moské.

Sen kan det förstås finnas olika skäl till att någon kyrkoherde inte "släpper in" en viss pastor/präst även om de kommer från ett kristet samfund. På vissa ställen är det en överenskommelse samfunden emellan -man vill liksom värna om den egna kyrkan och livet i den och vill inte att folk ska välja en kyrka pga hur den ser ut tex. ANdra gånger handlar det om teologiska motsättningar. Självklart kan man alltid diskutera motiv i dessa fall, men de är glädjande nog relativt få faktiskt.

Svar på tråden Pastor i Svenska kyrkan