• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Bröllopstokiig

Page: Alla är olika, inget fel med det. Jag ser snarare att jag vill att mitt barn döps, eftersom det föds i ett kristet land. Sen är jag mycekt för traditioner. Tycker inte man behöver vara super troende för att döpas.
    Jag är med i svenska kyrkan och älskar att gå i kyrkan. Inte för gudstjänster, utan mer för att det är vackert, fridfullt och inger ett lugn. Gillar midnatsmässor på julen och bröllop och dop etc etc
    Vill inte mitt barn vara med i svenska kyrkan när det blir stort så får den ju bestämma det själv, liksaå om det vill konfirmera sig eller ej.
    Men jag vill att mitt barn ska döpas, då döper jag det

• _koko_

Jag tycker dop är superläskigt. Prästen frågar ju bla föräldrarna om de tänker uppfostra barnet enligt den kristna tron osv. Det skulle jag aldrig kunna svara ja på!

Har även varit på ett dop där samtliga (präst, föräldrar, faddrar) la en hand på barnets huvud under välsignelsen - såg ut som värsta sektgrejen...

Nä, inget för mig.

Lustigt det där med candida - det står massor om det i min endo-kost-bok! Kanske ska gå förbi hälsokosten! Någon speciell hälsokost? Typ naturapoteket eller liknande?

• Page

Hjäälp....det är väl ingen som tror att jag klankade ned på dop för andra hoppas jag??? Nej nej, det var inte så jag menade i så fall. Jag lovar att jag inte försökte att komma med motargument.

• Bröllopstokiig

A.M; jag ska ha kaffe, tårta och CONGAC, ha ha ha, så det blir lite tårta till desert hos oss med, en god tårta...

Vänner-Fan, vi planerar in dopet i september. Vi har BF i mitten av juli och tror det är lämpligt att barnet blir ett par månader. Vår kommer vara minst 2 månader när vi döper henne/honom.

• A.M.

Page: Precis som du gjorde har ju barn chansen att "protestera" mot den föräldrapålagda religionen genom att INTE bekräfta dopet (=konfirmera sig). Då är ju dilemmat löst - döp på ni som vill och låt barnen protestera sedan (det lär de ju göra i alla fall, mot lite av varje)

• A.M.

Och Livia kommer vara 6 månader när vi ska pressa ner henne i dopklänningen ...

• _koko_

Cicci - håller helt med dig när det gäller kyrkor, älskar dem för atmosfären och lugnet!

A.M. - skulle inte kunna gifta mig i kyrkan heller. :)

• Bröllopstokiig

page: Absolut inte!!!! nej nej....
    Alla upplever dessa saker olika.
    Man gör ju ett dop som passar en själv, jag gillar inte heller "sekt grejen", men vi har en familjepräst som vigde oss, och begravde min makes far och allt annat har han med gjort, så vi vet att det blir ganska trevlig innan det ens är gjort
    Mer avslappnat....

• Snart så....

vi har faktiskt inte diskuterat dop men jag är döpt och ser gärna av Kick´n oxå blir det. Är/tycker som Cicci :)

Min sambo älskar kyrkor, ska jämt in i dem och vi går förbi någon han inte varit inne i.

• mugglesfan

Jag ser nog dop mer som tradition än som en kristen rit, alltså för min del är det så. Precis som att jag inte är troende men ändå gifte mig i kyrkan. Jag läste med i Fader Vår för att det är tradition. Och jag känner att det är en del av den kultur som jag är uppfödd i. Men jag går aldrig i kyrkan annars, tror in på gud mm. JAg är ju själv döpt och känner inte att jag har blivit "överkörd" på ngt sätt.

Jag har hört en massa som döper sina barn först när de är typ ett halvår. Så jag har lite funderingar på om man inte kan kombinera det med julen - skulle vara fint (BT slutet på aug).

Men det finns säkert andra ceremonier man kan ha om man inte vill vara i kyrkan. Ett alt som jag tänkte på var att ha dopet hemma (med präst alltså) istället för i kyrkan och sedan ha fest efteråt. Buffe och vin ja, absolut! Lustigt att fler har tänkt samma tanke - fast med tanke på svampklubben är det kanske inte ett dugg konstigt!

Svar på tråden När märker man av det?