Inlägg från: MuffinsTönt |Visa alla inlägg
  • MuffinsTönt

    Varför gifta sig?

    Hej!
    Jag är också lite nygiken på detta med äktenskap och giftemål. Har sen liten inte sett "poängen" med äktenskap. "Självklart ska man gifta sig" har jag fått höra. Jag kommer ifrån en familj med gamla tradtioner och kultur. För mig är äktenskap INTE lika med lycka. Vissa i min umgängeskrets har en tendens att tro det. Nu menar jag inte att jag är emot giftemål. Absolut inte! Jag tror att en dag så kommer jag att VILJA gifta mig. Då står jag i en relation där jag vill gå vidare på ngt sätt. Men just nu... Varför? Hoppas du förstår mig rätt och inte tro att jag vill starta ett "debattkrig". Jag är också intresserad över andras åsikter.

    Hoppas vi får ett livlig och intressant debatt!

  • MuffinsTönt

    Det verkar som ni har gjort allt. Det enda som är kvar är "lova varandra trohet tills döden skiljer er åt". Det är nog ett av de viktiga med att gifta sig.

  • MuffinsTönt

    Så giftemål är en praktisk grej som man bör göra. Ungefär som förr i tiden.

  • Meddelande borttaget
  • MuffinsTönt

    Egentligen så har jag inga bra argument till varför jag inte ska gifta mig.

    Känner bara att jag inte behöver det. Vi kommer att vara tillsammans oavsett gift eller ogift.
    Jag har en tanke om att man "ska" vara lyckligare som gifta. ÄR det så? Borde det inte var som innan man gift sig? Det känns som när denna "lycka" inte kan uppnås så blir man så ledsen och sårbar och tappat tron och glöden att kämpa i nöd och lust.
    Känns som jag bara svamlar en massa. Men så kääner jag inför tanken om äktenskap. Förvirrande!

  • MuffinsTönt

    Så du menar att vi omfattas av en massa regler oavsett om man är gift eller sambo?

  • MuffinsTönt

    Näää... Kan nån förklara lite grann om den?

  • MuffinsTönt

    Men har man funderingar på att skaffa barn tillsammans - då är det "läge att gifta sig".
    Ni tycker kanske jag säger emot mig själv. Men jag är ju som sagt inte 100% på det ena eller det andra.

  • MuffinsTönt

    jagärsåkär

    Det låter ett fint sätt att tänka. Egentligen är jag ju inte nån anti-äktenskap person. Det är bara att sen liten har folk "bankat in" i mig att äketnskap är ett MÅSTE i en relation. Punkt slut!

    Ingen har förklarat att det är ngt man VILL göra för man älskar varran.

    Därför är jag lite skeptisk... :?

    Men jag tror på att det kommer en dag då jag känner att jag VILL gifta mig.
    Men det är inget jag har gått och drömt om sen liten.

Svar på tråden Varför gifta sig?