• Miss Cee
    Äldre 27 Dec 21:53
    16478 visningar
    61 svar
    61
    16478

    Ni som kan ringar och diamanter...

    Jag ska ut på stan och köpa min vigselring på fredag eller lördag. Från att ha varit fast besluten att ha en enkel guldring har jag nu ramlat över några stycken guldringar med diamanter i och inser plötsligt att jag mycket hellre vill ha en sådan trots allt.

    Då till frågan:

    Jag har ingen stor budget, det rör sig om ringar för under 4000kr. Det är 3-4 stycken olika jag väljer mellan, och jag vill få så mycket sten som möjligt för pengarna. Om jag ändå ska köpa en ring med sten i så vill jag välja den ring av dessa som är finast sas.

    Jag har läst på om carat och renhet. Slipning utgår jag från att det är brillianter alltsammans, det är ringar med flera stenar i, ingen solitär.

    På nätet står det inget om just dessa ringar hur många karat de är på så det måste jag ju kunna fråga. Men kan man fråga om renhet? Och ska man få någon form av certifikat på även dessa ringar, så att det är lönt att man bryr sig om vem som bedömt dem?

    Jag har läst mycket i trådarna här, men jag undrar alltså om man kan fråga om renhet och certifikat och liknande på en ring för den lilla summan, eller om butiken skrattar åt dig då..?

    Har ni några andra råd?

  • Svar på tråden Ni som kan ringar och diamanter...
  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 22:03
    #0

    Ja det är inte lätt det här...

    Jag läser ju på och försöker att lära mig något innan jag ska handla, men man är ju orolig att alla sådana här frågor bara är till för personer som köper betydligt dyrare ringar och att det liksom ingår i priset att köper man ring för 3000kr på Guldfynd så ska man fatta att det är en så dålig ring att det inte ens är något att diskutera...

    Vill ju inte att expediten skrattar åt mig när jag kommer med mina nya kunskaper och ställer frågor om stenarna :/

  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 22:13
    #0

    Tack båda två som svarar! Det här är ett nytt problem för mig, men det oroar mig väldigt. Vill ju inte verka korkad :)

    Behöver man bry sig om färgen?

    Karat är ju bara högre nummer = bättre sten eller?

    Renhet är väl:
    Flawless, WS, VS, SI och sedan Pique. Och det är en vettig sten (i min prisklass) så länge jag håller mig från Pique och inte köper någon som heter cz??? :)

    är River också ett mått på renheten, eller är det färg eller något annat??

  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 22:20
    #0

    Malmö.

    Grejen är att jag fallit för några stycken ringar på Albrekts och jag hittar inga som ser ut som dem i någon av de andra webshoparna som jag känner till, som brukar ha bättre priser...

    Så min tanke är att köpa någon av dessa ringar, men att välja den med "mest sten för pengarna"..

    Ringarna finns med i deras "Julreklam-blad" och är alla ringar med flera små stenar på rad.

    Top Wesselton är alltså färg om jag fattat det rätt nu??

    (Tack alla snälla för att ni hjälper mig!)

  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 22:31
    #0

    Då ska jag alltså inte förvänta mig någon kunnig expedit då ;)
    Det låter ju iofs både bra och dåligt (dåligt för att de är okunniga, men bra för att de inte kan så mycket mer än mig..) :)

    Jag inser ju att jag borde gå till någon mindre ställe eller så, men det faller på att jag inte hittat någon ring med det utseendet jag vill ha, i den prisklassen någon annanstans. Och att jag tyvärr är lite enkelspårig när det kommer till själva ringen...

    Den där sidan var ju konkret och tydlig, jättebra! Ska läsa på den mer!

    Jag lovar att inte komma hem med en Pique!!

    (Förlåt att jag är dum och inte inser mitt eget bäst aoch går någon annanstans trots alla era vettiga varningar...Skrattade föresten högt åt "Ajsing Bajsing för Albrekts" *lol*)

  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 23:04
    #0

    Okej, så sammanfattningsvis:

    Färg = Gärna en som är mellan D-J (men välja en som är så nära början på alfabetet som möjligt). Eller välja något som heter något med Wesselton (River lär jag inte få för mina pengar). Eftersom jag ska ha flera små stenar så är det viktigare med en fin färg än en ren sten. Men iaf låta bli att köpa något som heter Cape.

    Renhet = Inte välja en pique-sten

    Slipning = En briljantslipning är helt okej.

    Carat = Högre siffra större sten.

    Jag ska gå och kolla på Albrekts i helgen och höra vad de har för stenar. Men om de bara har Pique eller gulaktiga stenar i de ringar jag tänkt mig så ska jag vänta med att köpa och kolla upp guldsmeder istället.

    Återkommer med rapport när jag varit där!!

    Tack igen alla snälla människor för hjälpen!

  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 23:21
    #0

    Va?! Atrapper!!

    JÖsses, här får man veta :/

    Herregud hur lyckas människor köpa ringar alls eller blir alla blåsta?

    Jaja, det blir spännande i helgen. Ska ta ert råd och efterforska lämpliga guldsmeder iaf!

    Tack alla,och godnatt :)

  • Miss Cee
    Äldre 30 Dec 16:24
    #0

    Jahapp, det var ju månadens antiklimax, minst sagt.

    Var på Albrekts idag. Sa att jag ville kolla på några av ringarna i reklambladet, och hon plockar fram dem. Jag tittar på den och frågar vad det är för stenar, hon svarar "Ja det är fem diamanter på 0.10 carat".
    "Jo det vet jag att det stod i reklambladet, men jag undrar vad det är för färg och renhet?" säger jag.
    Då säger hon först att hon inte vet. Hon frågar kollegan som säger att "I de där ringarna sitter det ju bara små smulor så då brukar man aldrig ange det."
    När jag frågar om hon inte kan slå upp det, ser hon först tveksam ut men går sedan till datorn. Det tar 2 sekunder sen säger hon "Wesselton SI". (Vilket ju verkar ganska konstigt eftersom hon sekunden innan inte aaaalls kunde besvara den frågan och sedan kan slå fram det på 2 sek....)

    NU fanns inte ringen i min storlek, och de var totalt ointresserade av att ringa ner till den andra butiken och kolla åt mig, så det blev inget där. Albrekts på Södergatan är alltså härmed utnämnd till dagens skitbutik. Extremt snorkiga och ohjälpsam personal!

    ...

    Sen går jag ner till butiken vid Triangeln, tänker att jag iaf kan kolla vad de har. Erbjudandet på ringarna går ju ut idag så jag har ingen chans att kolla en annan dag heller. Där står en mycket trevlig man i den butiken och bemötandet var det iaf inget fel på.

    MEN enligt honom så "Värderar vi inte så små stenar, för då skulle ringen bli tusen kronor dyrare." (Jag frågade alltså om igen på exakt samma ringar som i den andra butiken.)

    Jag menar på att de flesta butiker och firmor ändå har en egen klassning på de ringar och stenar de säljer, även om de inte har någon utomstående som kontrollerat den. De måste ju veta vad det är de själva sätter i sina ringar, de måste ju veta vad de säljer. Han börjar också svamla om "Fem diamanter" med det säger ju inte ett skit mer än vad som stod i reklambladet...

    Jag frågar om han kan slå upp det och han menar att det inte går, det finns inget att slå upp. Han hade absolut gjort det om informationen bara funnits (och med tanke på hans trevliga bemötande är ju mera benägen att tro honom på den punkten, alltså ljög skatan i den andra butiken mig rakt upp i ansiktet och hittade på uppgifter för att jag skulle bli tyst).

    Sen säger han att det är ju "Någonstans mellan Wesselton - crystal- pique" och jag säger att jag inte vill ha en Pique-ring. Då säger han att "Ja men det ser man ju inte med blotta ögat, det måste man ha ett _jättestort mikroskop_ för att se" och jag svarar att jag förstår att man inte kan se det med blotta ögat, men att det inte är det som är grejen. Jag vill veta vad jag betalar för.

    Det slutar med att han beställer ringen hon på andra stället sa var en Wesselton SI. Jag får den nästa vecka och har en månads tid att lämna tillbaka (den är ej graverad).

    Nu sitter jag här och vet inte vad jag vill. Fan, varför läste jag på och brydde mig? Varför tog jag inte bara en slät guldring som jag tänkt från början? Hade jag baar gått till affären, köpt en ring till ett pris jag har råd med och som såg trevlig ut så hade jag ju varit nöjd!

    Ringen jag beställt är jättefin, men jag är rädd att om jag tar den nu så kommer den påminna mig hela livet om att jag troligen blivit blåst. Och det är inte direkt vad jag vill att min vigselring ska säga mig...

    Är det verkligen såhär? Har de rätt och jag fel? de sa ju precis det jag var rädd för, att en såliten billig skitring som jag vill ha inte ens får en betäckning och man ska bara vara tyst och se glad ut... Det kändes ju verkligen inte som att de såg mig som en seriös kund, jag hade lika gärna kunnat köpa ett hårspänne, för enligt dem så är jag bara spånig om jag ställer sådana frågor på en så billig ring...

    Jag ska leta efter en riktig guldsmed i Malmö och gå in och fråga vad han skulle ta för att göra en liknande ring. Jag vill iaf veta. Men det kommer troligen att ligga utanför de 3000kr jag har att lägga...

    Snälla hjälp mig att se nyktert på det här!!

  • Miss Cee
    Äldre 30 Dec 16:34
    #0

    Jag tror inte att det var en Shalins, hittar iaf inte någon av de modeller jag tittade på på Shalins hemsida.. :/

  • Miss Cee
    Äldre 30 Dec 17:11
    #0

    Jag vimsade till det...

    Denena ringen jag kollade på hade 5 diamanter (men den vet jag inte caraten..)

    den som ligger på beställning just nu är:
    14 diamanter på 0.10 carat (vilket jag antar blir ungefär 0.007carat per sten). Den kostar mig 2300kr.

    Skulle man göra en ring så skulle iofs 10 stenar vara helt okej, och med ditt räkneexempel blir det ju då 2000kr. Vad kostar jobb+ring???

    Är det verkliegn lönt att gå till en Guldsmed med en sådan budget?

    (Tack för alla svar :)

  • Miss Cee
    Äldre 30 Dec 19:47
    #0

    Tack snälla ni!!!

    Ska kolla på det här nästa vecka. Har funderat lite och nu det är som ni säger, det är bättre att ta ringen någonstans där man vet vad man får!

    Var köper ni diamanterna? Eller kan man låta guldsmeden köpa in dem? hur funkar det?

  • Miss Cee
    Äldre 8 Jan 20:45
    #0

    Vill bara återvända till tråden och berätta
    "hur det gick sen" :)

    Jag följde ert råd och gick till en guldsmed istället, har varit där idag. Jag fick ett super-bemötande, han var verkligen mån om mig som kund, att jag skulle få det jag ville ha så långt det var möjligt inom min prisgräns och han var mycket engagerad och hjälpsam.

    Min ring blir blygsam, en bred guldring med 1-3 diamanter (har inte bestämt mig ännu) och kvalitén är bra som jag ser det (Top Wesselton, VS, brillantslipning). Mina 3000kr plus lite "skräpguld" räckte och jag blev jättenöjd.

    Tack alla snälla för att ni tog er tid och visade mig att det fanns en värld utanför Guldfynd-Albrekts och de andra kejdjorna med noll kompetens och värdelöst bemötande, och som ändå passade min plånbok. Tack!!

Svar på tråden Ni som kan ringar och diamanter...