• Bröllopstokiig

Svart klänning som bröllopsgäst?

Har lite problemer med att hitta vad jag skall ha på mig på lördag! Skall i bröllopp till en kollega. Jag har två svarta snygga klänningar, och inte råd att köpa nytt.
    Kan man ha "begravningsfärgen" i bröllop?

• Svar på tråden Svart klänning som bröllopsgäst?
  • Bröllopstokiig

Det ska enligt etiketten gå bra, bara du "muntrar upp" intrycket med färgglada accessoarer t.ex. sjal, väska, skor...

• Bröllopstokiig

Jag är ju ett fan av Magdalena Ribbing (vilket brukar märkas i mina inlägg..) och hon menar att svart går bra, så länge man bryter av med någon annan färg. T ex en kavaj i en annan, glad färg, eller en snygg sjal. Jag tror inte att någon skulle misstycka. Jag hade själv på ett bröllop för flera år sedan en svart klänning, och t o m petiga svärmor tyckte det var helt ok, eftersom jag hade en (väldigt) röd kofta till.

• Bröllopstokiig

Om du är osäker på vad kollegan tycker (och det är väl mest hennes åsikt som betyder något eftersom hon är den som gifter sig) skulle jag fråga henne om det är OK. Själv skulle jag inte ha något emot att min gäster bar svart, så länge de trivs och känner sig fina. Är i så fall betydligt mer kinkig med att bröllopsgäster bär helvitt.

• Bröllopstokiig

Jag frågade henne och hon svarade lite tvekande:" Är det inte så att man inte skall ha svart eller vitt? Fast du kan ju ha det för min del.." Vill ju inte vara den enda som går med svart som alla ser fult på.

• Bröllopstokiig

Jag har avböjt svarta kläder på vårt bröllop (dock ej mörk kostym) pga mormor gått bort nyligen och pappa är död och svart för mig är en väldigt aktuell sorgfärg.
    Vi får väl se hur gästerna gör men det är iallafall min vilja och jag kommer inte be gäster iförda svart klä av sig...

• Bröllopstokiig

Det låter bra. Då vet man ju vad du tycker.
    Då skulle jag inte hatt på mig svart.

• Bröllopstokiig

Precis som Gun så litar jag på Magdalena Ribbing och jag har en känsla av att hon har saker och ting klart för sig.

Färger på kläder har inte så stark laddning nu som för bara för några decennier sedan. Svart är definitivt en vedertagen modefärg och det är väl ingen idag som t.ex på allvar tror att en helt svartklädd person är det för att han/hon har sorg?

Sen får vi nog tyvärr konstatera, att det går inte att behaga alla människor. Hur vi än talar, beter oss och klär oss så finns det alltid någon som hakar upp sig på någonting. Jag fick själv en del sura blickar förra sommaren när jag gick på min kusins bröllop iförd en kjol med röda blommor på svart botten. Det gick tydligen inte an, enligt vissa, att överhuvudtaget ha det minsta lilla svart någonstans på sig. (Tur att jag inte är svarthårig). Jag blir bara trött och matt. Vart tog MÄNNISKAN vägen? Träffas vi inte på bröllop för att dela glädje och fira brudparets kärlekslöften till varandra? Går vi dit för att inspektera medgästernas klädsel och bedöma maten, då borde vi egentligen stanna hemma.

• Bröllopstokiig

Den lilla svarta är aldrig fel. Förr i världen hade folk bara svarta kläder och det som då skilde gästerna och bruden åt var att bruden hade vit slöja och krona medan övriga gäster bara hade sin svarta klänning.

Men jag håller med om att man kan piffa upp klänningen med en härligt fin kavaj ovanpå, vacker väska och skor. Dvs bryta av det svarta med någon annan mer festlik färg.

Lycka till Mel, hopppas du får massor med idéer till ditt kommande bröllop nästa år!

Petra

• Bröllopstokiig

Har själv haft inslag av svart på flera bröllop. Nu när jag själv ska gifta mig har flera gäster ringt upp oss och frågat vad som är OK. Jag tycker att svart är okej om det blandas med annan färg, som ni innan skrivit. Men när min tärna sa att hon funderade på en hellång svart klänning sa jag att jag inte tyckte att det passade. Hon höll med mig (hon är inte svenska och bor inte i Sverige), för hon som är uppväxt i Irland var där van vid att inte ha svart. Men när vi bodde i USA samtidigt var det inte ovanligt på bröllop.

Jag vill att mina gäster ska känna sig fina och om de gör det i tex. svarta långbyxor så är det helt okej. Kanske löjligt av mig att inte vilja ha en tärna klädd i svart, men så kändes det.

• Bröllopstokiig

Jag tycker att man ska få ha vilken färg som helst utan kanske cremefärgat och vitt eller något som liknar bruden. Man vill ju inte vara finare än bruden en sådan dag.

Man kan inte begära att folk ska gå och köpa dyra kläder för en fest. Så länge det är snyggt och stiligt så tycker jag man ska få ha vad man vill. Det blir dyrt nog för gäster också att kanske ta sig till festen, köpa present, övernatta på hotell etc. etc.

Susanne

• Bröllopstokiig

Kan lägga till att min svägerska (dvs fästmannens svägerska) som gifte sig för några år sedan i Kanada hade 3 brudtärnor och alla var klädda i svart. Det enda de hade som accenterade var vita kragar och en liten kopia av brudbuketten. Det var jättesnyggt faktiskt för då de var 6 stycken i brudföljet plus brudparet så fick bruden verkligen all uppmärksamhet då hon var den enda som var kädd i vitt.

Petra

• Bröllopstokiig

Jag tycker det är helt ok att vara klädd i svart på bröllop, och jag skulle inte på något sätt ha misstyckt om någon av våra gäster hade haft svart klänning eller så. Då är det i så fall viktigare att klänningens modell är lite festlig. Det hade ju varit tråkigt om någon hade kommit i en svart säckliknande kreation, menar jag. Fast det hade också gått bra.

Mel, jag tycker definitivt att du kan ha någon av dina svarta klänningar, bara de är lite festliga. Med något snyggt smycke eller så till, blir det säkerligen hur fint som helst!

• Bröllopstokiig

Eftersom svart är min favorit färg så tycker jag inte att det spelar någon roll, jag svart nästa dagligen.(vilket nog inte är ensam om)

• Bröllopstokiig

Hmmmm... jag tycker att folk ska få ha på sej den färg dom trivs bäst i. Jag menar alla människor passar inte i ljusa pastellfärger exempelvis.
    Många av de kvinnliga gästerna på vårat bröllop hade svart, dock inte genomgående, utan en svart kjol och färgad blus eller tvärtom, och det blev inte jag skadad av.
    Svart är en snygg färg tycker jag.
    Vi hade inte satt nåt "Kavaj" eller "Högtidsdräkt" på vår inbjudan, utan vi antog att gästerna själva skulle välja det dom tycker är snyggt och passar till bröllop, och alla manliga gäster kom i kostym och alla kvinnliga i kjol eller klänning.
    Det enda jag tyckte var lite "opassande" var en av våra vänner som hade på sig en ful "Hockey-keps"... jag menar, keps har man väl ändå inte på sig inomhus i vanliga fall heller?! Nåja, han tog av sig kepsen till slut... nån gång efter middagen tror jag bestämt.

• Bröllopstokiig

Tack för alla tankar!
    Jag har två snygga svarta klänningar (förmodligen dom enda som ser bra ut på mig nu, har gått upp några kilon)och tänker nog ha på mig en utav dom. Om jag inte får låna nåt utav kompisar..
    Det känns ändå lite pinsamt om jag är den enda..

• Bröllopstokiig

personligen skulle jag inte ta på mig en hel svart klänning på ett bröllop särskilt inte om det är ett sommar bröllop, därimot har jag varit på bröllop klädd i lila klänning med svart bolero och svarta skor. När jag gifte mig hade två gäster svarta långklänningar med sjal o kavaj i avikande färg och det tyckte jag var ok, därimot blev jag lite besviken på några manliga gäster som kom klädda i vanliga bomullsbyxor o tröja/skjorta. kan det vara så hemskt att för engångs skull sätta på sig en kavaj o slips? när det står flott o festligt! i inbjudan o deras respektive har långklänning?
    En gäst som i vanliga fall brukar se ut som en trashank kom i smoking o siden skjorta det tyckte jag var väldigt roligt.

Svar på tråden Svart klänning som bröllopsgäst?