• Undran­de M
    Äldre 2 Oct 15:40
    31741 visningar
    24 svar
    24
    31741

    P-plåster och biverkningar

    Efter att ha provat ett otal olika preventivmedel så använder jag nu p-plåster. Jag var så evinnerligt trött på att må dåligt och lade mittsista hopp till Evra. Verkar nu ha fått den biverkningen som nämns som "influensaliknande symptom" i bipacksedeln. Låter kanske inte så jobbigt, men varenda dag runt lunch får jag en fruktansvärd huvudvärk och det känns som jag har 39 graders feber. Spydde även i morse, men vet inte om det har med det att göra.

    Är det någon som vet hur länge den här biverkningen kan sitta i? Jag har bara använt plåstret 1 vecka och känner mig väldigt influensasjuk hela tiden. Är det någon som har erfarenhet av det? Är det något som går över inom tre månader när kroppen vant sig, eller är det något jag får stå ut med så länge jag använder plåster?

    Orkar inte må dåligt mer nu..

  • Svar på tråden P-plåster och biverkningar
  • Undran­de M
    Äldre 2 Oct 16:31
    #0

    Alltid detta eviga ställningstagande när det gäller skydd. Jobbigt att ingen annan kan säga åt mig vad som är bäst för mig och min kropp.

    Jag håller med dig helt och hållet Pickolina och funderar hela tiden på om det är värt att må så här. Det passar mig inte att bli gravid just nu, och därför borde jag vilja skydda mig. Men samtidigt är jag spyfärdig på tjatet om hur obekvämt det är med kondom, att allt ansvar läggs på mig och att det är mitt psyke och min kropp som förändras till det sämre.

    Nästan skäms över att erkänna det... Men samtidigt som jag vill att Evra ska fungera bra för mig, hoppas en liten del av mig att det inte ska det, för då finns det inget hormonellt skydd kvar att prova för mig. Och då skulle jag få känna hur jag egentligen mår och hur min personlighet egentligen är.

    Som du skrev, det är bara jag själv som kan bestämma hur jag ska göra. Jag tror att jag ska ge det någon månad och om jag inte mår bättre då så slutar jag med hormoner. Ville bara höra om det är någon som använder Evra och som mått skit först och bättre efter ett tag.

  • Undran­de M
    Äldre 2 Oct 17:08
    #0

    Japp, har läst varenda tråd som har sökord "evra" och/eller "p-plåster". Men tack för tipset!

  • Undran­de M
    Äldre 9 Oct 17:06
    #0

    Är det någon annan som har liknande erfarenhet av det jag skrev först?

  • Undran­de M
    Äldre 27 Oct 14:11
    #0

    Har sedan trådstarten nu mått exakt likadant dåligt hela tiden. Kräks 1 gång i veckan, har fruktansvärt ont i huvudet och är nog världens mest otrevliga flickvän. Idag fick jag nog och slet bort plåsterhelvetet.

    Funderar nu på vad jag ska göra.. Ska jag sluta stoppa i mig mer hormoner eller ska jag gå tillbaka till de första p-pillrena som nu när jag tänker på dem, är det minst dåliga alternativet för mig?

    Åååååååå varför är det bara kvinnor som ska utsättas för det här??!!!

  • Undran­de M
    Äldre 29 Oct 18:55
    #0

    Jozzylecter:

    Jag förstår precis hur du mådde!! Fan heller att jag tänker förstöra fler dagar av mitt liv bara för att vi ska kunna ha säkert sex. Som att man ens blir sugen på det när man mår skit liksom... Jag tänker nog testa Persona (p-dator) istället. Känns som sista utvägen nu.

    Gud vad trött jag är på att vara så här negativ här hela tiden. Men ni verkar ha förståelse för det, det känns skönt!

  • Undran­de M
    Äldre 29 Oct 19:03
    #0

    Ja, det är synd att det ska bli så.. Men jag känner det som en befrielse att ha (i alla fall just nu) slutat med hormoner. Jag fick varenda biverkning man kan få kändes det som, samtidigt som mitt hypokondriska jag hela tiden var livrädd för att få blodpropp. Ska bli intressant nu att se vem och hur jag är på riktigt. Efter så många års experimenterande med hormoner så vet jag inte det längre. Ganska tragiskt när man tänker på det...

  • Undran­de M
    Äldre 29 Oct 19:08
    #0

    Intressanta länkar som Snustroll skrev förresten.. Den informationen (om den stämmer) kan ju förklara lite varför jag mådde sämre med p-plåster än med p-piller.

  • Undran­de M
    Äldre 7 Nov 17:25
    #0

    Ja det är ju ofattbart egentligen att vi utsätter oss själva för det här. Jag har bara varit utan hormoner ett litet tag nu men mår redan bättre! Funderade dock ett litet tag på att börja med nåt igen eftersom jag inte vill bli med barn, men min kille vill inte att jag ska må dåligt mer. Och det vill ju inte jag heller, så det får bli kondom. Hellre lite bökigt i 1 minut och kanske lite mindre skönt för honom, än att jag mår dåligt dygnet runt, året runt. Och förstör hela vår relation.

Svar på tråden P-plåster och biverkningar