• SagaTo­va
    Äldre 18 Sep 13:14
    10881 visningar
    45 svar
    45
    10881

    Pitebrudar!

    Hej! Vi är Pitebor och planerar gifta oss sensommar/höst 2007. Ska i dag och kolla på lokal.

    Vore kul att höra mer hur ni tänkt och var mm.

  • SagaTo­va
    Äldre 18 Sep 16:23
    #0

    Vi planerar viga oss på Svensbyliden (bor i Svensbyn) och även ha festen där, ute i den stora rundlogen.

    Vi kommer bjuda upp emot 80 personer ungefär sedan får vi se hur många som kan komma. Vi kommer troligen ha ett bröllop inspirerat av medeltid/fantasy. maten till banketten kommer att ha inspiration av detta också, en del lagas på plats, helstekt ren hoppas vi på.

  • SagaTo­va
    Äldre 21 Sep 09:21
    #0

    Hallå där! Vad roligt att se att de är några flera som gifter sig här.

    Har jag fattat det rätt att Blivande snäll fru gifter sig i år. Och Honken denna nyårsafton som kommer?

    Det är ju vädligt snart! Hur går allt med era planeringar. Är allt klart?

    Vem ska göra håret?
    Vart har ni tagit klänningar och ringar ifrån?
    Blommor och dekoration?
    Fotograf?
    Är menyerna bestämda?

    Vi är fortfarande på idé staidet, men jag har en förmåga att börja rätt snabbt med de organisatoriska, vilket vi egentligen inte kommer att behöva styra så mycke själv. En kompis till oss ska vara värdinna och hon har tidigare erfarenhet av att planera och organisera gatufestival så hon är en god organisatör.


    Just nu funderar vi på vigselförttare och fotograf. Vi är inte medlemmar i kyrkan och kommer därför att ha en borgerlig förättare, frågan är bara vem.

    Min sambo fotografterar i vanliga fall bröllop (och en massa annat så klart), men de är ju svårt att fota sitt eget bröllop av naturliga skäl. Vi vill gärna ha en "reportage" fotografrering. ngn som följer hela dagen och som känns rätt.

    Vi har en som vi har tillfrågat som är duktig på mycket innom foto, men denna har aldrig fotat bröllop förut vilket gör mig lite fundersam. Vad tror ni?

    Jag vill inte ha ett traditionellt studio foto, utan mera levande....

    Hmm mycket att fundera över. Hur går det för er som snart ska gifta sig då?

  • SagaTo­va
    Äldre 21 Sep 15:37
    #0

    Storforssen folkethus är ju jättefint, tycker jag i alla fall. Hur många gäster är ni? De är ju perfekt med scenen som finns där för diverse "uppträdanden".
    Ett plus till är att de finns flera toaletter där, vilket kan vara bra.

    Har ni bestämt meny?
    Ska ni catera? och vem anlitar ni då, och vad har ni fått för pris? (1000 fråpgor)

    Ni som ska ha festen på Bryggar, får man vara nyfiken på menyn? De har ju en fantastiskt mat och stans absolut godaste drinkar!

    Berätta mera.....

  • SagaTo­va
    Äldre 21 Sep 21:23
    #0

    Ja att Bryggargatan är stan bästa restaurang är väl tveklöst. Vilken tur att just du har Sara som syster. *L* Garanterat god mat, och vacker dukning.

    Nej studiofoto känns trist, är rädd att man har lite väl förutbestämda idéer när man själv är foto intresserad. Jag brukar få vara foto assistent när min sambo fotar.

    Men jag tror nog de löser sig på bra sätt också. Vi planerar gifta oss ´nästa sensommar/höst. Datum är inte fastställt, tänkte ringa imorgon och kolla när Svensbyliden är ledigt för där tänker vi ha både vigsel och fest.

    Spännande att höra andras planer! Berättta mer. Detaljer :-P

  • SagaTo­va
    Äldre 21 Sep 22:36
    #0

    Nog för att det kan stämma att konkurensen om riktigt god mat inte är så stor, men oaktat det är det en fint ställe. De är mat med omsorg, både smak och utseende.

    Ja vi hade namnceremonierna för barnen där och de har en särskild plats i hjärtat för mig.

    Ca 80 gäster bjudna, så se om alla kommer. Och då är alla nära och kära inbjudna. Ingen som känns överflödig.

    Tema färger blir troligen röd/guld/blå, inspirerat av medeltid. Maten torde bli enligt medeltida bankett stuk: Taffel med bröd, nötter, torkadfrukt, färskost mm.
    Helstekt ren, honungsglaceraderotsakser, murkel paté, lax, mm
    Mjöd som brudskål hoppas vi få till.

    Min klänning i rött och hans kläder i blått lika så för näbbarna. Min klänning kommer vara hyffsat enkel, ingen maräng i alla fall. Har inte bestämmt riktigt ännu.

    Hår har jag inte tänkt så mycket på ännu. Men uppsatt bort från ansikte, ev pannsmycke men inte säkert.
    Ringar, breda i guld, matta min ev med röd sten. Ska passa våra förlovningsringar (Kalevala) Vi ska båda ha vigselring.

    Sitter mest och grunnar på inbjudningskort, dukning, hemsida som ska "stämma ihop"

    Musik å sånt är också en stor fråga. Både till ceremoni och fest.... ska man ha ett band som spelar och vad ska man ha för musik? De är ganska blandad ålder på gästerna. Inga torrisar men ändå....

    Ceremoni musiken får inte bli för socker söt, vi har varit tillsammans i 10 år och vi har valt varandra. Men nyförälskelsen är ju inte som nu. Inga rosa moln om ni fattar. Å musiken ska som stämma på nått sätt.

    Vår värdinna föreslog Hight way to hell som ingångs musik och Love and marige (Temasång Våra värsta år)

    Men jag tror vi ska hitta nått annat. Förslag?

  • SagaTo­va
    Äldre 22 Sep 17:06
    #0

    Ska ni ha levande musik på er fest/ under ceremoni? I så fall vad?

  • SagaTo­va
    Äldre 22 Sep 18:22
    #0

    Ja angående hår och smink...
    Jag kommer att sminka mig själv, anser mig vara rätt så duktig på sådant. Håret gör antagligen en vännina till mig alt går jag till Studio hårnålen hos Ulrika som är mycket duktig.

    Ja fotografen är inte klart ännu, men påbörjat. Vi ska fråga om hon tar på sig det (vi har nämnt det för en utav min sambos bekanta som också är fotointresserade)
    Min sambo fotar, så har någon utav er inte bokat så kanske han ev kan ta på sig at göra det. Beror på när, han har rätt mycket annat.

    Hemlunda kan man få se din klänning, har du bild?
    Honken hade också besämt klänning? Alla som har bilder och vill visa, lägg gärna ut länkar.

    Vi har tillfrågat en värdinna och hon har tackat ja. Bestman blir min blivandes bäste vän, jag har dock lite bekymmer med vem jag ska be vara tärna.....

  • SagaTo­va
    Äldre 25 Sep 14:00
    #0

    Ja Ulrika är duktig, om hon sminkar vet jag inte det går väl att fråga.

    Ja, fixa bild på klänningen. Jag är så nyfiken. Håller som bäst på att försöka välja vilken klänning jag själv vill ha.
    Är inne i nått "skov" av bröllopsplaner och det är ¨ändå ett helt år bort. *S*

    Jag hoppas jag inte lovat för mycke :-S
    Jag har inte frågat honnom om bröllopsfotografering, och han har ganska mycket just nu.Sätt ut din mejl ska jag skicka bilder som han fotat. Men jag kan inte lova att han kan.

    Vi gifter oss inte i kyrkan, vi kommer att ha vigsel utomhus på Svensbyliden.

    Har ni tärnor? Vem i så fall, och hur resonerade ni när ni valde?

  • SagaTo­va
    Äldre 25 Sep 17:10
    #0

    Blivande snäll fru, temat på dukningen låter jättesnygt. Såg en inbjudan/festprogram här någonstans på nätet som var svarta med röd text, som var mycket vackra.

    Vi har inte riktigt bestämt vigselringar ännu men jag tycker så mycket om den här,www.kalevalakoru.se/korut/kuvasto/ringar/6307/1 och även sambon gillar den. I sådana fall blir det en med sten till mig (helst en rubin) och en utan sten till sambon. Båda i rött guld.

    Den gör sig vacker till våra förlovningsringar som är dessa
    www.kalevalakoru.se/korut/kuvasto/ringar/1271.

  • SagaTo­va
    Äldre 1 Oct 19:28
    #0

    Ja hur går det för alla? Berätta mer. Vi har inte hunnit så mycke, men jag har i alla fall beställt saker till brudbukett och bordsdekoration. Alltid något!

    Gästlistan var ganska lätt för oss, tror nog den är klar faktiskt. Vi bjuder släkten och de som vi umgås med och då blir det runt 77 bjudna ink barn.

  • SagaTo­va
    Äldre 3 Oct 10:49
    #0

    Den är superfin! Är det den färgen också?
    Jag skulle ta bort blomman, särskilt om man tänkt sig ha smycken eller annat som förgyller. Helt enkelt för att inte låta den "ta uppmärksamhet".

    MiaVinterbrud ska du ha något mer värmande upptill?

  • SagaTo­va
    Äldre 9 Oct 15:36
    #0

    De var många vackra naturfoton, men inga på människor. Kan du inte visa dina bröllopsbilder? Vi har som jag tidigare nämnt inte bokat fotograf ännu, och hon som vi tillfrågat är inte säkert att hon kunde så jag vill gärna få fler tips!

    Annars får väl maken ta med självutlösare
    Eller så kanske inte....nej bra bilder vill jag ha och gärna ngn som inte är så konventionell....

  • SagaTo­va
    Äldre 9 Oct 15:44
    #0

    Ang med bilder på CD så gäller det nog de flesta professionella fotografer som har företag att de inte lämnar ut på alla bilder på CD. De tjänar ju sitt levebröd på att vi ska komma och beställa fotona av just dem. Jag vet att min sambo har gett ut fotona på CD, med restrektion att han plockat bort om de varit några han själv tyckt varit helt misslyckade.

    Sedan har burdparen vid något tillfälle velat ha efterbehandling (dvs, göra svartvita bilder el dyl)Men ändå gett ut på CD. Men då arbetar han inte heller heltid som fotograf.

    Men nog om detta. Hur går det med allt annat? Är det bara jag som "porrsurfar" här titt som tätt? Jag har nått skov just nu tror jag då det är mycke bröllpsplaner.

    Vi kommer nog att få flytta fram vårt bröllopsdatum lite tidigare än vad vi först tänkt. *morr*

  • SagaTo­va
    Äldre 9 Oct 16:12
    #0

    Vilken snygg klänning du hade! Jag planerar ha en helröd klänning när de beger sig.

    Jag vill nog gärna se mer bilder (nyfiken)
    Vart gifte/ni er? och vart var festen?

  • SagaTo­va
    Äldre 10 Oct 15:37
    #0

    Storfors folketshus är ju en fin lokal, vi har varit på många trevliga fester där. Sist tror jag vi var säkert 60-70 pers där i alla fall.

    Har alla satt datum? Vi lutar åt sista veckan i augusti, hade egentligen tänkt mitten av september men det skiter sig tyvärr!

    De blir nog kvällens samtals ämne i alla fall, för vi måste bestämma oss snart.Vår värdinna kommer ikväll och min blivande ska fota "secret box" foton på henne som hon ska ge bort som present till en speciell "vän". Ska bli så roligt. Jag ska hjälpa henne med make up:en så hon blir riktigt fin.

    Filurar på vad jag ska ge till min man, jag kan ju inte be honnom fota och ge honnom korten. Får försöka hitta på nått annat, annars gillar jag idén mycket.

    Hemlunda: mejla christer@cihlinfoto.se om du vill se bilder som min blivande fotat.

    Någon som ska göra en bröllopshemsida?
    Eller har gjort, som man kan få kika på...

  • SagaTo­va
    Äldre 30 Oct 20:08
    #0

    Nu har grund konceptet för våra bordsdekorationer och min brudbukett kommit från Panduro!

    Nu gäller de bara att bestämma ett datum. Vet inte riktigt varför vi drar ut på det.

  • SagaTo­va
    Äldre 14 Nov 00:17
    #0

    Oj, ge mig lite mer att gå på. Hur många gäster, ska de finnas värme (sommar/vinter) Ska det gå att laga/varmhålla mat? Jag kan säkert komma med flera men om du kan specifiera liter mer blir det lättare.

Svar på tråden Pitebrudar!