• silver­drake
    Äldre 25 Sep 15:02
    244025 visningar
    289 svar
    289
    244025

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    jag klistrar in delar av ett svampsvar från en annan tråd som jag svarade i

    det här är iallafall mina råd vid svamp, har faktiskt varit fri nu i flera månader från det. det mesta har kanske sagts men jag kör iallafall....

    -först så åt jag rätt mkt flukonazol i en kur på fyra veckor, men då var det som värst...(men sen när det "bara" var lite så tyckte jag nästan att när jag tog en flukonazol-tablett att det blev värre!)
    -sen smörjde jag mycket med jojobaolja och använde det som glidmedel
    -jag hade nästan ALDRIG trosor eller byxor, utan för mig har det varit kjol med knästrumpor sen förra hösten. ibland när jag har velat vara fin har jag haft strumpbyxor, byxor tillexempel. men bara under korta tider. några timmar, sen har jag bytt.
    -jag har varit aktsam med att ansa för mkt därnere, ingen rakning alls.
    -slutat använda lactal (som jag tog rätt mkt av)
    -nu på senare tid har jag även varit försiktig med att smörja för mkt för det kan man ju göra också så huden inte kan andas. ibland om jag känner att det är lite klåda tar jag jojobaoljan eller vit vaseln (har vaselinet mest som övernatten-kur eller när jag badar badkar eftersom jag upplever det lite för "tätt" att ha ofta)
    -jag slutade äta sötsaker, helst inget socker alls (provade til loch med sötningsmedel istället för skr i blåbärspaj t.ex)
    -drog ner på ölkonsumtionen, kom på att när det var som värstr drack jag rätt mkt öl, speciellt guinnes (som även är rätt sött)
    -bytte till menskopp istället för tampong och binda
    -slutade tvätta mig närnere nästan (på gynekologens inrådan) låter äckligt men det räckte faktiskt med att bara ibland tvätta med olja och ibland skölja med vatten. min man har inte klagat på ofräshhet heller, musen är ju igentligen självrengörande. ibland om jag kände mig ofräch tvättade jag ljumskarna men aldrig direkt på musen.
    -sen som min man påpekade har det nog med känslolivet lite att göra, jag var deprimerad och tänkte hela tiden på svampen, satt på internet i timmar och googlade svampbotemedel, jag försökte på hans inrådan se mig själv som svampfri, tänka sig hur det är och verkligen ställa in mig på att bli det,jag vet inte om det funkade eller ej men det är ju lätt att dras ned när man har klåda som aldrig går över och känner sig äcklig och inget funkar. men iallafall, när jag började må bättre så avtog svampen.

    ojoj, det blev långt.

  • silver­drake
    Äldre 26 Sep 22:14
    #0

    soomzy
    nä har aldrig ens provat nån typ av hormoner (eller jo en gång ett dagen efter piller)..ville inte påverka min kropp så, har redan probelm med mina egna hormoner som slår bakut vid pms och dylikt ;)
    jag provade pessar ett tag och jag tror det var då jag lade grunden för svampen för jag tålde nog inte krämen man ska ha på pessaret (en gyn sa desutom efteråt att svamp kan bli mer förekommande med pessar)
    sen provade jag kopparspiral vilket inte heller funkade särskilt länge. (mensvärk å det grymmaste tre veckor i månaden plus läskiga flytningar, till råga på det "stack och rispade" den ibland på min stackars man, till slut kände han som om han stoppade mandommen i en musfälla som kan slå ihop när som helst när man minst anar det ;) )

    pickolina
    abslolut no offense taken :D
    självklart är det individuellt, även om en del grejer kanske funkar för de flesta. men det är kanske därför det är så svårt att få något besked av läkaren å gyn, jag har iallafall upplevt att man nästan får hitta de flelsta av sina lösningar mot problemen själv. ofta har de mot mig bara beklagat och sagt att "en del kvinnor har mer svamp än andra" det är ju skitjobbigt att höra när man förgås av problemen och inte ser någon ände på det. inte konstigt att man exprimenterar med diverse prylar hemma...

    provade faktiskt Aloe vera gel ett tag men det måste vara något jag inte tålde i den för det blev bara värre.

    sen vet man ju faktiskt aldrig om det man provat funkat eller ej. det kankse hade gått över utan också...

  • silver­drake
    Äldre 28 Sep 16:03
    #0

    angående menskopp, jag kan inte använda den utan glidmedel eller jojobaolja, utan det känns det för mycket, men med lite olja på så slinker den in lätt och så får man ju in oljan där man inte kommer åt också...

  • silver­drake
    Äldre 29 Sep 11:12
    #0

    oj och hoppsan, läste nyss på info-pappret somman fick med sig med mesnkoppen och på den stod det att man aldrig fick använda olje eller vaselin på koppen utan bara vattenbaserade glidmedel!!
    undrar vad som händer med den om man använt olja?! inspekterade koppen nu och vet inte om jag är nojjig eller om den är mattare i ytan nu. hm...undrar om man måste slänga den nu...ska iallafall sluta med oljan och övergå bara till glidmedel, (tusan vad irriterande)

  • silver­drake
    Äldre 20 Oct 22:04
    #0

    okej jag var ju tvungen att köpa den där intimkrämen Nova TTO på hälsokosten. och fan vad den sved!!!! och jag har inte ens så stora svampbesvär nu utan var nästan okej därnenre, hur skulle det inte svida och bränna om man har svamp rejält...jösses, det kan väl inte vara bra?? eller svider det för att det verkar? ;)

  • silver­drake
    Äldre 21 Oct 10:32
    #0

    Shannon

    jag vet inte, det är nog mkt personligt ( när du ändå beställt så kan det ju vara lönt att prova, kanske är jättebra för just dig) jag är i övrigt rätt känslig (hyn i ansiktet osv) så då är jag väl det därnere också...jag tog på lite igår kväll igen för att testa, och det kändes (lite brännande känsla, men den gick över på några minuter)men det kanske hjälpte?? jag vet inte, har haft lite början_på_svamp_känningar ett tag och jag tror det gått över lite...men det där är ju så svårt. har man haft svamp länge så är man ju konstant nojjig över att det ska komma tillbaka, kanske är i huvudet som det sitter....

    åh, jag önskar man bara kunde ha ett normalt underliv ;)

  • silver­drake
    Äldre 22 Oct 17:59
    #0

    jag får också problem om han kommer i. nu gör vi det iallafall, men inte lika ofta, då funkar det. också får man vara noga med att smörja och göra rent och lufta efteråt...ska försöka hålla oss till abbrutet men det är ju svårt i stundens hetta :D

    shannon
    i will keep you posted angående nova tto krämen....än så länge har jag märkt att svampen hjar kommit tillbaka och jag hade ändå trosor och strumpbyxor på mig igår...förut har jag varit känslig för när det blivit tätt....kanske håller på att bli bättre...

    fast jag har märkt att jag ibland känner mig öm inuti, vet inte om det är pga av den uttragna svampen.....är väldigt nervös över att det ska bli mer så det blir vestibulit *huga*

  • silver­drake
    Äldre 24 Oct 17:03
    #0

    på mig gjorde det också sjukt ont att sätta in spiral, det tog några försök också för den gick inte in först, hon fick hålla i livmodertappen med en lång tång och trixa(AJAJAJAJAJ) *inte för att skrämmas* ;) men det fick ju över, ta med någon, det borde jag ha gjort, för man blev lite yr efteråt.....

  • silver­drake
    Äldre 1 Nov 21:12
    #0

    soomzy

    har du funderat på Persona p-dator?? för mig tog alla alternativ slut. så jag köpte en sån, det bästa jag någonsin gjort!! :D vet du vad det är för något och hur det funkar? säkerheten är 97% det är ändå rätt bra odds. och man lär känna sin kropp utan biverkningar.

  • silver­drake
    Äldre 2 Nov 12:39
    #0

    soomzy
    jag kopierade som jag skrev i en annan tråd...tror det täcker det mesta men det är klart, jag är ju så van vid personan så jag tänker inte på det som är lite klurigt längre....men jag var också orolig för kostnaden i början och för att man inte kan ha sex på 10 dar eller så...men det är faktiskt inte nått problem, dels tänker jag att det är det bästa på min kropp 150 spänn, om man sparar in på nått annat så kan man unna sig sin kropp 150 spänn tyckte jag.....och vad gäller sexet, det går bra ändå, en vecka är inte så långt och om vi blir sugna så kör vi arbrutet, nu har jag ju rätt stor koll på när exakt ägglossningen är så just den dagen kanske man kan vara extra försiktig...tycker det är rätt skönt att ta det lugnt bland mellan gångerna också, ett tag gjorde vi det för ofta så det förlorrade lite av sin charm, nu får man ju längta lite efter det ;) (sen är det bra för slemmhinnorna att ta det lugnt ibland, hade ju problem med svamp)

    här är iallafall texten om datorn, fråga om det är något speciellt som är oklart som du tänker på...

    ....första gången man använder den ska man trycka in en liten knapp som det står m på (som i mens ) på första mensdagen, om mensen började på eftermiddagen kvällen kan man trycka morgonen efter, det är viktigt att man trycker på knappen en tid som passar en att kissa på en sticka senare i månaden....

    exempel: jag brukar trycka in den vid nio för man har tre timmar före och tre timmar efter som man kan kissa på en sticka (shit vad klurigt att förklara)

    det betyder att senare i månaden för mig oftast på dag 6 måste jag med första morgon urinen kissa på en sticka och mäta mellan klockan 6 och 12. efter det ska man kolla datorn varje morgon innan man går på toa, lyser det gult vill den ha mer info och man får kissa på stickan, är det grönt är det fritt fram, rött måste man passa sig.

    det är bara den första cykeln (månaden) som datorn vill ha 16 stickor, sen är det 8 som gäller...sen tar det några månader innan den lärt sig sin cykel, så i början kanske det blir fler röda dagar än när man använt den ett tag. jättepraktiskt, jag vet i stort sett alltid när jag har ägglossning. (ibland visar datorn en ring som betyder ägglossning, men inte varje cykel)

    det är inte så jobbigt som det låter att hålla koll på så man inte kissar innan man tittat på datorn, till slut vänjer man sig och det blir bara rutin... fråga om det är något som är oklart, vet inte riktigt vad mer jag ska skriva.

  • silver­drake
    Äldre 4 Nov 08:52
    #0

    jag har också haft en skum känsla jättelänge, hade det även sist jag var hos gyn men hon sa att det inte var svamp även om det kändes som början till det. funderar på om det är så att man haft svampp så länge så kanske det tar jättelång tid innan allt oebhag gått över??

    försöker få en tid nu snart igen men hos en annan så man får några svar....*jobbigt*

  • silver­drake
    Äldre 11 Nov 21:27
    #0

    det står ju på m-kopp manualen att man kan sköja den i utspädd Molkosan (finns på hälsokost) som är som mjölksyra eller nått, borde inte det bli samma sak som ellen-tamponger?? har inte provat det själv men funderar på det...

  • silver­drake
    Äldre 11 Nov 21:29
    #0

    shannon

    jag tror också att det har med torr/känslig hy att man får svamp, har torr hy på övriga kroppen och ansikte, och jag hade inga problem alls innan jag började med sex.

  • silver­drake
    Äldre 14 Nov 23:17
    #0

    jag har testat vivag, fukade väl sådär... kan varken säga bu eller bä faktiskt....inget underverkande botemedel iallfall..

    och jag tror också mkt på den psykologiska biten som en liten bov i spelet när man dras med svamp länge....så fort jag börjar tänka svamp och oroa mig över det så kommer det som ett brev på posten...när jag försöker glömma det brukar det lätta....

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!